Allah ada

Best baca ni… Walaupun copy paste jer….

*BACA DENGAN TENANG, SLOW AND STEADY.. PASTIKAN BACA SAMPAI HABIS*

Dalam dunia ni, semua benda bergerak dalam zon masa masing2.

Ada yg masih single…-
Ada yg nikah 20 ribu belanja, sebulan dah berpisah..
Ada yg dah nikah 10 tahun tapi masih belum ada anak.
Ada yg baru nikah bulan lepas, hari ni dah mengandung.

Ada yg grad umur 23 tapi terpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap.
Ada juga yg grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja jawatan tetap.

Ada yg muda lagi umur 25 jadi CEO tapi umur 50 dah meninggal.
Ada juga yg umur 50 baru jadi CEO dan hidup sampai umur 90.

Zon masa kita semua tak sama…
Jadi tak perlu merasa kita ‘tertinggal’ hanya bila nampak org lain lebih berjaya,masa kita belum sampai…
Obama retired masa umur dia 55, tapi Trump ‘bermula’ pada umur 70.
Hanya zon masa mereka saja yg berbeza.
Tapi sama2 dapat jadi Presiden.

Ada yg dipanggil Datuk pada usia 47 tahun, dan ada yg dah ada cucu di umur yg sama…
Malah ada yg baru menimang cahaya mata pertama di umur yg sama…

Ada yg ‘depan’ dari kita…
Tapi ada juga yg ‘belakang’ kita.
Semua org bergerak dalam laluan yg berbeza pada zon masa yg berlainan.

ALLAH ada perancangan berbeza utk kita semua.
Jgn dengki, jgn sakit hati, jgn sedih…
Mereka bergerak dgn zon masa mereka dan kita pun ada zon masa sendiri.

You are not late.
You are not early
You are just on time.
Jgn stress.
Keep going..teruskan dgn apa yg dikerjakan.

Percayalah bahawa perancangan ALLAH jauh lebih baik, rezeki kita telah dicatit olehNya.

Siapa nak jaga kita bila kita dah tua?

Ada org, dia susah hati kerana belum bertemu jodoh.
Difikiran nya siapa lah yg akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada org, dah berkahwin tapi belum punya anak, pun terfikir siapa kah yg akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada org, ada anak, tapi hanya seorang, pun terfikir, kalau dia kerja jauh siapalah yg nak jaga aku nanti.

Ada org, anaknya semua lelaki…..
Juga terfikir siapalah yg akan jaga aku nanti.
Nak ke menantu perempuan aku nanti jaga aku???

Ada org, anaknya semua perempuan, sama juga.
Terfikir kalau semua tu nanti ikut suami masing2.. siapalah yg nak jaga aku nanti.

Apa masalah kita sebenarnya?

Kita letakkan masa depan kita di tangan manusia.
Di tangan anak.
Di tangan suami.

Walhal yg jaga kita itu ALLAH.

Berapa ramai org yg anaknya ramai, cukup nisbah lelaki perempuannya, namun masih terabai hidup bersendirian di rumah usangnya sehingga meninggalnya juga seorang diri.

Berapa ramai juga org yg saya jumpa hidupnya tidak bertemu jodoh, namun pada usia 60 70 80 masih sihat, boleh urus diri jauh lebih baik daripada org yg usianya baru jejak 50-an namun sudah sakit lutut jalan bertongkat walau anak2 ada di sisi menjaga.

ltulah kita kata rezeki.
Dan rezeki itu hak ALLAH.
Yakin
Yakin
Yakin

Jgn runsingkan kerja ALLAH.
Runsingkan kerja kita yg asyik tak siap ni.

Jgn runsing belum ketemu jodoh
Jgn bising masih belum ada zuriat
Jgn sedih hanya kerana beranak sorang
Jgn kalut kalau hanya ada anak lelaki
Jgn cemas jika hanya ada anak perempuan.

Lebih dari itu jgn takbur sangat kita ada jodoh, anak ramai, cukup laki perempuan.

Jgn pertikaikan…
“eh nanti tua siapa nak jaga kau.”
Kita sendiri pun belum tahu nasib kita nanti
Sempat ke kita tua?

Yang sakit pun sama,
sentiasa redha dan sabar. Tunggu keputusan Allah kepada diri kita.

Sakit dari Allah sembuh pun dari Allah, kita cuma iktiar dengan jalan yg betul dan teruskan perjalanan dengan sabar sehingga datang keputusan Allah.

Masa depan kita sentiasa dlm kekuasaan ALLAH.
Dan ALLAH itu Maha adil.
Setiap org akan dapat apa yg ALLAH kata dia layak dapat. Kuatkan pergantungan kpd ALLAH, itu yg paling penting.

Pendek kata ALLAH ADA.Jangan takut
,,
ALLAH sebaik-baik perancang ALLAH sebaik-baik pelindung
😊😊😊

Rezeki tu…

Dulu…
Dulu saya fikir solat dhuha dan membaca zikir itu pembuka pintu rezeki. Dulu juga saya fikir, rezeki itu apabila ada wang, gaji yg besar, banyak tender yang masuk, Banyak simpanan di bank, banyak aset seperti kenderaan, tanah,rumah
Kesemuanya soal harta dan kekayaan

Setelah mencari dan mengetahui lebih mendalam apa makna rezeki dalam Islam, ternyata saya tersasar besar…

Ternyata, langkah kaki yg *dimudahkan untuk hadir ke majlis ilmu*, itu adalah rezeki.

Langkah kaki yg *dimudahkan untuk solat berjemaah di masjid*, adalah rezeki.

Hati yg Allah jaga *jauh dari iri, dengki, dan kebencian*, adalah rezeki

Ada *teman yang soleh dan saling mengingatkan dalam kebaikan*, itu juga rezeki

Ketika *ujian datang penuh getir penuh kesusahan dibantu Allah*, itu juga rezeki.

Mempunyai *orang tua yang sakit* ,ternyata itu adalah rezeki, kerana ianya adalah merupakan ladang amal pembuka pintu syurga bila kita Ikhlas mengurusnya.

*Tubuh yang sihat*, adalah rezeki… Bahkan apabila *diuji dengan sakit*, itu juga bentuk lain dari rezeki kerana sakit adalah *penggugur dosa*.

Dan mungkin akan ada jutaan senarai lainnya bentuk rezeki yang kita tidak sedari…

*Suami Isteri dan anak anak sihat* itu rezeki,
*Anak-anak pembelajarannya lancar dan cerdik* itu rezeki.
*Hidup aman bersama sama jiran tetangga* itu rezeki.

Walhal apa yang harus kita waspada ialah ketika hidup kita cukup, penuh dengan kemudahan dan kebahagiaan, padahal begitu banyak hak Allah yang belum mampu atau tidak kita tunaikan… 😔

Mari sebarkan kebaikan dan nikmati rezeki yg Allah amanahkan kepada kita.

*ۚﻭَﻣَﺎ ٱﻟْﺤَﻴَﻮٰﺓُ ٱﻟﺪُّﻧْﻴَﺎٓ ﺇِﻻَّ ﻣَﺘَٰﻊُ ٱﻟْﻐُﺮُﻭﺭِ*

*_… Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu._* (Al-Hadid – 57:20)

Berkongsilah ilmu walaupun satu huruf… Aaminn ya Robb…😁👍

7 cara mengundang rezeki

Ada 7 lagi cara untuk mengundang Rezeki Allah seperti berikut…

– Ada yang mengundang rezeki, tiap bulan 10% dari jumlah pendapatannya disedekahkan. Dia yakin Tuhan-nya MAHA KAYA.

– Ada yang mengundang rezeki, seminggu sekali tengah malam didatangi rumah orang miskin. Dia angkat sendiri makanan untuk mereka.

– Ada yang mengundang rezeki, tiap Jumaat dia tidak mahu dibayar upah untuk khidmatnya yang diberikan ke orang lain. Tiap titik keringatnya penuh pahala.

– Ada yang mengundang rezeki dengan memperbaiki jadual solat 5 waktunya berjamaah di masjid dan Allah pun memudahkan segala urusannya.

– Ada yang mengundang rezeki, tiap pagi dia solat dhuha & berdoa, ketika orang lain sudah sibuk, dia memilih menghadap langsung ke Penciptanya.

– Ada yang mengundang rezeki tiap 1/4 malam bangun solat tahajud berbisik pada bumi dan terdengar di langit. Allah redha, hidupnya pun berkat.

– Ada yg mengundang rezeki dengan cara menanam pokok agar semua makhluk bumi boleh menikmati oksigen.

Rezekimu bukan dari bossmu atau pelangganmu.

Tapi dari Allah swt.

Jemputlah rezeki datang dengan cara-cara yang Allah Redhai.

Terapi Ruqyah

*Terapi Ruqyah Syar’iyyah semua Penyakit Medis dan Penyakit Non Medis*

*1.Terapi Membuang penyakit .*

pegang dada kiri bacakan:
Al-Anbiya ayat 83 (7x)
Jika mual dan ingin muntah itu reaksi pengeluaran.

*2.Terapi Migrain.*
pegang kepala yg sakit bacakan :
surat Al-Fatihah 7x.
Al-Hasyr ayat 21 ( 3x.)

*3.Terapi untuk segala macam sakit kepala.*
pegang ubun ubun dan bacakan:
At-Taubah ayat 14.
Yunus ayat 57.
An-Nahl ayat 69.
Al-Isra’ ayat 82.
Fussilat ayat 44.

*4.Trapi penyembuhan mata dan penajaman penglihatan.*
Pegang alis mata dan bacakan surat Qaf ayat :22. (7x.)

*5.Terapi sakit gigi* peganglah pipi dari bagian gigi yang sakit.
Bacakan:
Al-Mulk ayat 23 (7x)
Al An’am ayat 13. (7x)

*6.Terapi sakit tengorokan.*
Perbanyaklah membaca Al-Qur’an.
Minum madu 2sendok makan pagi dan sore.

*7.Terapi mimisan.*
peganglah batang hidung bacakan surat Hud ayat 44 . (7x.)

*8.Terapi sakit telinga*
letakan tangan ke telinga yg sakit lalu bacakan
Al-Hasyr ayat 21 (3x atau lebih)
Ayat Qursi (3x atau lebih)

*9.Terapi Penyakit Kulit.*
Letakan ujung jari pada kulit yg sakit
Bacakan surat Al-Baqarah ayat 259.
Baca sebanyak 3x.

*10.Terapi panu*
Bacakan surat Al-Baqarah ayat 266.
7x

*11.Terapi Bisul.*
Sentuh dengan telunjuk dan bacakan surat Taha ayat 105-107. (7x)

*12.Terapi Penyakit Dada.*
Peganglah dada dan bacakan surat Taha ayat 25-28.
7x atau lebih sampai ringan.

*13.Terapi nyeri dada.*
Pegang dada dan bacakan surat Al -Insyiqaq fuul dan surat yunus ayat 57.
Sebanyak 7x.

*14.Terapi penyakit. Jantung,Struk,Nyeri Lambung.*
Buatlah air minum boleh air zamzam,air putih ,bacakan surat al-Fatihah 7x
Ayat Qursi 7x
tiupkan ke air selesai membaca. Minum air setiap hari sebelum makan coba selama satu minggu atau lebih.

*15.Terapi penyakit Hati.*
Letakan tangan kanan pada posisi hati.
Perbanyak Istigfar
Bacalah surat Ghafir(Al -mu’min)
7 buah kurma di bacakan surat Al- Fatihah 7x lalu di makan.
Perbanyak zikir Laaillahaillallah.

*16.Terapi Kejang.*
Bacakan surat Al -Quraisy ayat 1-2. (7x)

*17.Terapi sengatan ular dan kala jengking.*
Bacakan surat Al-Ikhlas An-Nas Al-Falaq.

*18.Terapi Rematik.*
Letakan tangan kanan pada tubuh yang sakit.
Bacakan surat
Ali Imron ayat 145. (3x)
Al-Anbiya ayat 30 (7x)

*19.Terapi mempermudah proses kelahiran.*
Buatlah air Ruqyah bacakan surat.
Al-Fatihah (7x)
An -Naziat ayat 46 (7x)
Al -Ahqof ayat 35. (3x)
Al -Insyiqaq ayat 1-4 sebanyak 7x.
Air diminumkan dan di balurkan ke perut.
Air boleh air tawar dan lebih baik air zamzam.

*20.Terapi Demam.*
Pegang kening dan bacakan
Al-Fatihah 3x.
Al -Anbiya 69-70. (7x)
Dan buatkan juga air kompres Ruqyah dan ayatnya sama dengan di atas.

*21.Terapi menghilangkan Kesedihan ,kedukaan.*
Baca surat
Al-Fatihah 7x
Al-Insyirah 7x
Perbanyak Istigfar.
Perbanyak zikir Laillahaillallah.

*22.Terapi insomia/sulit tidur.*
Sebelum tidur jalankan sunnah sebelum tidur.
Baca surat Ghafir dan perbanyak
Zikir Laillahaillallah.
Perbanyak mengucap Sholawat kpd Nabi Muhammad Shollallahu Alaihi Wassalam
Perbanyak istigfar.

*23.Terapi Penyembuhan Kanker.*
Perbanyak tilawah.
Perbanyak mendengar Al- Qur’an boleh sehari 30 juz atau surat pilihan Al- Baqoroh fuul.
Selanjutnya buat Minyak Zaitun Ruqyah dan rebusan daun sirsak Ruqyah.
Ayatnya:
Al-Fatihah. 7x
Al-Baqorah. 1-5
Al- Baqoroh 164-165 (3x)
Ayat Kursi
Al- Baqoroh 255-257 (3x) Al- Baqoroh 285-286. (3x)
Ali Imran ayat 18 (7x)
Ali Imron ayat 26-27, (3x)
Al-A’raf ayat 54-56.
Al-A’raf 117-119 (7X)
Yunus 80-82 (7x)
Thaha 65-69. (7x)
Al-Mukminun 115-118 (3x)
Al- Hasyr ayat 21-24 (7x)
Al-Ikhlas, An-Nas ,Al-Falaq 7x
Air gunakan untuk minum dan mandi.
Minyak Zaitun untuk di balur.
Lakukan selama 14/30 hari In Syaa Allah sembuh.

Semoga ada manfaatnya.

Silahkan di amalkan dan bagikan ke Saudara/i kita
*Niat karena ALLAH SWT*

Salam Ukhuwah, salam Tauhid
*Barakallahu fiikum*

Muslim

*Kata Dr. Ali As-Sholabi daripada Libya , mengingatkan terdapat 3 perbezaan penting di antara Muslim sebenar dan Muslim yang keras pendirian nya , dalam satu kupasan menarik :*

1 ) *Muslim sebenar ,* sibuk dengan iman nya sendiri , semetara *Muslim yang keras ,* sentiasa sibuk dengan iman orang lain .

2) *Muslim sebenar ,* sentiasa berusaha memasukkan diri nya dan orang lain ke dalam Syurga . *Muslim yang keras ,* akan berusaha memastikan orang lain memasukki Neraka .

3) *Muslim sebenar ,* sentiasa mencari orang lain bagi mohon maaf serta memohon ampun untuk mereka akan kesalahan dan kegelinciran , *sementara Muslim yang keras ,* akan sentiasa mencari kesalahan orang lain dan kesilapan serta kekurangan mereka , bagi menghukum dan bercakap tentang mereka .

*Sebenar nya , sejak sekian lama , kita tidak melihat ulasan dan kupasan yang amat teliti , bagi penyampai nasihat seperti ini , sebarkan sekira nya ada manfaat .*

Nabi Muhammad saw no 1

Michael Hart, pengarang buku *”100 Manusia Paling Berpengaruh”*,telah mengambil masa 28 tahun untuk disiapkan.
Beliau menyenaraikan *Nabi Muhammad SAW Nombor 1* dalam senarai tersebut.
Ketika beliau sedang memberi kuliah di London, beliau disorak dan diganggu. Orang ramai telah mempertikaikan mengapa beliau meletakkan Nabi Muhammad sebagai Nombor 1?
Beliau telah berkata:
“Nabi Muhammad telah berdiri di tengah kota Mekah pada tahun 611 dan telah berkata kepada manusia ketika itu: *” Aku adalah Pesuruh Allah”*
Empat orang telah beriman kepada baginda; SAHABAT KARIBNYA, ISTERI baginda dan DUA orang kanak-kanak!
Sekarang, walau setelah 1400 tahun, bilangan orang-orang Islam telah melebihi 1000 juta dan masih terus bertambah. *Mustahil baginda adalah seorang pembohong, kerana pembohongan tidak akan bertahan sehingga 1400 tahun! Begitu juga tidak mungkin anda boleh membohongi 1000 juta orang!*

Satu perkara yang perlu direnungkan ialah walau selepas sekian lama, jutaan orang-orang Islam tidak akan teragak-agak untuk mengorbankan nyawa mereka untuk hanya satu perkataan yang akan menyakiti Nabi mereka”.

*”Adakah seorang pun dari kalangan orang-orang Kristian yang sanggup bertindak sebegitu untuk Jesus?”*

Selepas itu,seluruh auditorium diam terpaku!

Sekiranya anda mengasihi Nabi Muhammad SAW, kirimkanlah hal ini kepada seluruh kenalan dan kawan-kawanmu yg beragama Islam, sekiranya setiap orang Islam menyebut ; Astaghfirullah wa atubu ilaih,; Astaghfirullah wa atubu ilaih; sekarang dan seterusnya, dalam hanya beberapa saat ribuan juta orang akan menyebutnya dan ia akan meredakan kemurkaan Allah. Kamu tidak akan rugi maka sebarkanlah…Demi Allah saya akan menyebarkannya walaupun saya sedang sibuk.

Serah penjagaan anak kepada Allah

Setiap kali hantar anak ke Taska atau pengasuh, serahkanlah ‘penjagaan’ itu sepenuhnya kepada Allah. Minta Allah jaga anak dan juga jaga hati si penjaganya sebab hati manusia ni Allah yang pegang.

Abah ajar dulu, keluar saja dari rumah pagi pagi tu terus baca ayat-ayat ni:

1. Bismillahi tawakkaltu alallah 3x
(بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ)

2. Bismillahillazi la yadhurru 3x
(بسْمِ اللهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ)

3. Ayat kursi

4. Surah 3 Qul

5. Hasbunall wa ni’mal wakil
(حَسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر)

Dah habis baca, hembuskan pada anak. Ayat-ayat ini bukan sahaja untuk hantar anak ke Taska atau pengasuh, tapi juga untuk kita apabila nak keluar rumah. Moga Allah jauhkan segala bahaya dan niat tak baik orang dari setiap penjuru yang kita tak tahu.

Dan apabila kita dah berikhtiar, serahkan sepenuhnya pada Allah. Tetapi jika tetap terjadi musibah itu, sesungguhnya Allah yang lebih mengetahui hikmah disebaliknya.

Wallahu’alam (C&P)

Takziah buat keluarga anak syurga Adam Rayqal. Semoga kuat menghadapi ujian yang berat ini 😢💔

Hari jumaat checklist

Zain MKFAI:
CHECKLIST AMALAN HARI JUMAAT

🌸 Memperbanyakkan selawat ke atas Rasulullah;
اللهم صَلٌِ عَلٰى سَيِّدنَِا مَُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَنُبِيِّكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ
وَعَلٰى آلِهِ وصَحْبِهِ وسَلّم
🌸 Membaca Surah Al-Kahfi, Al Imran Dan Ad Dukhan
🌸 Mandi sunat hari jumaat bagi mereka yang akan menunaikan solat jumaat
🌸 Memperbanyakkan berdoa di sepanjang hari jumaat
🌸 Memperbanyakkan membaca Al-Quran
🌸 Memperbanyakkan amalan bersedeqah khususnya sebelum solat
🌸 Memperbanyakkan amalan sunat
🌸 Memotong kuku kaki dan tangan
🌸 Memperbanyakkan zikrullah khususnya istighfar
🌸 Memakai pakaian sunnah, iaitu berpakaian putih
🌸 Memakai wangi-wangian
🌸 Hadir awal ke masjid
Selepas Salam Solat Jumaat, Jangan bergerak atau Mengalihkan kedudukan kaki Dan punggung lalu baca Subhanallahil ‘Azhiimi WABIHAMDIHI. Dan baca Fatihah 7x Dan 3 Qul 7x. InsyaAllah Allah Akan Mengampunkan dosa pembaca dari Jumaat yang lepas Dan akan memelihara pembaca dari melakukan dosa sehingga Jumaat Akan datang.

Sesungguhnya hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan hari dimana berlakunya hari kiamat

Baca Selawat Sa’adah di bawah ini 1000x
اللًهُمَّ صَلِ وسَلِّمْ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمُّدٍ وعُلٰى آلِهِ وَصَحْبِهِ فِي كُلِّ لَمْحَةٍ ونَفَسٍ بِعَدَدِ كُلِّ مَعْلُومِ الله

Waktu…

🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟

Waktu sedang “di puncak” kita merasa banyak teman di sekeliling kita.

Waktu sedang “Berkuasa” kita percaya diri boleh melakukan apa saja.

Waktu sedang “Tak Berdaya” barulah kita sedar siapa sebenarnya sahabat sejati yang kita ada..

Waktu sedang “Jatuh” kita baru sedar selama ini, siapakah teman yang memperalat dan memanfaatkan kita.

Waktu sedang “Sakit” kita baru tahu bahawa sihat itu sangat penting, jauh melebihi harta.

Waktu kita “Miskin” baru kita insaf pentingnya amalan sedekah walau pun seringgit dan saling membantu saudara kita..

Masuk “Usia Tua” baru kita tahu rupanya masih banyak amalan dituntut Allah yang belum dikerjakan/banyak ilmu yang kurang dan baru kenal jalan ke masjid.

Saat “di Ambang Ajal” kita baru tahu ternyata begitu banyak waktu yg terbuang sia-sia.

Hidup tidaklah lama,
Sudah saatnya kita bersama-sama membuat HIDUP LEBIH BERHARGA:

Saling menghargai,
Saling membantu,
Saling memberi,
Saling mendukung.

Jadilah teman setia tanpa syarat …

Jangan saling memotong dan menggunting sesama teman…

Tunjukkanlah bahawa anda masih mempunyai Hati Nurani yang tulus. Jauhkan niat jahat untuk mencelakai atau memfitnah.

Jauhkan niat memaksa seseorang melakukan suatu hal untuk kepentingan peribadi kita.

Apa yang ditabur itulah yang akan dituai

Allah swt tidak pernah menjanjikan bahwa langit itu selalu biru, bunga selalu mekar, dan mentari selalu bersinar.

Tapi ketahuilah bahawa Allah swt selalu memberi pelangi disetiap badai, senyum disetiap air mata, Rahmat dan berkat di setiap cubaan, dan jawapan di setiap doa……

Jangan pernah menyerah , Teruslah istiqamah beribadah… kerana..
hidup ini terlalu indah….

Hidup bukanlah suatu tujuan, melainkan sebuah persinggahan sementara..

Sahabatku,
Indahnya hidup bukan kerana banyak orang mengenal kita, besarnya kuasa kita, hebatnya pengaruh kita… tetapi berapa ramaikah orang yang merasa bahagia kerana mengenali kita..

Petua Hidup Tenang

PETUA HIDUP TENANG.
1.Jangan bandingkan hidup kita dengan orang lain.Syukur dengan apa yang ada.

2. Jangan berfikiran negatif terhadap benda yang kita tidak boleh kawal. Masalah orang lain bukan masalah kita jangan stress sebab orang.

3. Jangan terlalu beremosi terhadap diri sendiri, jika ada yang perli, senyum kan saja.

4.Jangan bazirkan tenaga dan masa terhadap gosip politik dan gosip liar yang keterlaluan.

5.Berfikir dengan tenang dan positif terhadap masalah dan musibah yg menimpa.

6.Iri hati adalah sia-sia. Harta org bukan rezeki dan hak kita.

7.Jangan ungkit kesilapan pada masa lampau.Ianya akan menghancurkan kegembiraan kita di masa depan.

8.Hidup ini terlalu singkat untuk membenci sesiapa. Sebarkan kasih sayang.

9.Berdamailah dengan diri dan bersyukur dgn apa yg ALLAH telah kurniakan..

10.Tiada siapa yang boleh menggembirakan kita selain dari diri kita sendiri..

11.Ketahuilah bahawa hidup ini ialah seperti sekolah dan kita harus terus belajar.

12.jangan pecaya ahli politik. Sokong boleh pecaya jangan.

*share

Didiklah anak sebagai hamba..

*Didiklah Anak Sebagai ‘Hamba’ Dari Sekarang Supaya Kelak Tidak Menjadi ‘Tuan’*

Didik anak sebagai ‘hamba’. Tajuk memang nampak seperti tidak berperikemanusiaan, tapi itulah hakikat mendidik anak zaman sekarang.

Mungkin tak ramai setuju dengan kenyataan ini. Terutama ibu bapa yang melihat bahawa anak tersebut perlu dicurah kasih sayang bak menatang minyak yang penuh.

Pernah tak anda melihat senario di mana si ibu sibuk membuat kerja-kerja di rumah, seperti membasuh, mengemop lantai, memasak malah mengemas bilik si anak. Walhal, si ibu ada dua tiga orang anak dara yang duduk bersenang lenang di depan TV, atau mengadap smartphone atau berchating depan laptop?

Nah .. apabila disuruh untuk tolong …. terus merungut, tak reti, malas dan ada yang buat cincai-cincai sebab terpaksa. Lagi teruk, ada yang angkat kaki .. merajuk dan tarik muka .. hanya kerana meminta untuk tutup air jerangan di dapur. Uhh .. kepala digeleng sepuluh kali pun tak jadi apa… hurmmm..

Tak kurang juga anak lelaki, mana mahu nak buat kerja-kerja yang selalu dilakukan oleh perempuan? Hilanglah macho .. rasa macam kelakian kena sagat kat atas tar jalanraya .. erkk.

*Anak Jadi ‘Raja’ Sebagai Berleluasa*

Budaya anak menjadi raja semakin berleluasa sekarang. Sebab apa?. Sebab mereka tidak dididik menjadi ‘hamba’ sejak dari kecil. Ramai pasangan ibu bapa yang terlalu manjakan anak. Kehendak anak semua dituruti.

Mereka tidak diajar untuk mengerti kesusahan dan kepayahan ibu bapa mereka. Ya ibu bapa kaya berharta .. tapi nak sampai berjaya begitu .. bukan mudah. Ada anak-anak ni ambil tahu?

Bila ada beritahu .. jangan manjakan anak. Ini alasan mereka …

*“Kesian anak tu kecik lagi..”*

*“Tengok Timah tu, nak dera anak ke apa?”*

*“Ish, janganlah bagi budak tu buat, dah jadi macam orang gaji je..”*

Jika beginilah alasannya, bersiap sedialah untuk menjadi “hamba” kepada anak sampai ke tua?

Bukan itu sahaja…

*Ada anak yang dah kahwin beranak pinak pun masih menyusahkan mak pak. Benda ni berlaku, dan saya sendiri dah banyak kali lihat dengan mata kepala sendiri.*

*Betul. Ini terjadi dalam dunia masa kini .. baju laki bini anak beranak si emak yang basuh. Umur dah lebih 30 tahun kot …nak makan pun mak yang masak…*

Anak yang tidak dididik dengan kesusahan kerja sedari kecil, mereka akan kekok untuk melakukannya bila sudah jadi dewasa. Kalau buatpun, tak ikhlas dan hanya lakukan secara terpaksa. Mereka akan buat hanya bila disuruh.

Saya bukan mahu para ibu bapa untuk dera anak. Dalam Islam sendiri pun ada cara didik anak ini. Guna sahaja tip dan panduan yang telah Nabi Muhammad S.A.W sarankan.

Ibu bapa harus sedar, bermula dari anak berumur 2 tahun, mereka perlu dipupuk dan dididik supaya menjadi ‘hamba’. Arah mereka lakukan sesuatu, paksa mereka. Jangan terlalu lembut hati.

*Usah terlalu kasihankan anak*

*Jangan terlalu memanjakan anak*

*Ajar mereka erti susah payah sejak kecil*

*Ajar mereka tentang kerja rumah*

*Ajar mereka erti kehidupan*

*Pupuk kesedaran dalam diri mereka*

*Ajar anak perempuan kerja-kerja mengemas, memasak, mencuci rumah dan segala macam kerja rumah.*

*Didik anak perempuan mengenai kebersihan, terutama kebersihan diri.*

*Anak lelaki kena biasakan mereka untuk ringan tulang.*

*Ajar juga anak lelaki untuk membuat kerja-kerja seperti bertukang, betulkan paip air, siram pokok dan macam-macam lagi.*

Kalau boleh, ajar juga perkara yang anak perempuan buat seperti memasak. Tak ada salah, malah nanti akan jadi satu bonus sebagai seorang lelaki dewasa.

Anak kita, acuan kita. Ajari dan didik mereka dengan kasih sayang tapi perlu tegas dan pastikan mereka ikut arahan.

*Biar dididik sebagai hamba, jangan bila dah besar jadi raja. Dan paling ditakuti, bertukar menjadi anak derhaka, yang dimurkai oleh Allah S.W.T*

Didiklah Anak Sebagai ‘Hamba’ Dari Sekarang Supaya Kelak Tidak Menjadi ‘Tuan’

Renungan kematian

Pertandingan bola : 90 menit
Film serial : 60 menit
Film action : 130 menit
Shalat : 5 menit

Neraka Jahannam :
SEPANJANG HIDUP

Surga :
SEPANJANG HIDUP

Mari kita merenung
Whatsapp : 300 kawan
Kontak : 80 kawan
Kawan dikampung : 50 org
Kawan dimasa sulit : 1
Kawan di jenazahmu : keluargamu
Kawan di kubur : kau sendirian

Jangan merasa aneh, inilah kehidupan
Hakikatnya :
TAK ADA YANG MEMBERIMU MANFAAT SELAIN SHOLATMU

Jika kau mendapati debu di mushafmu ( Kitab Alqur’an )
Maka Tangisilah dirimu sendiri !

Barangsiapa yang tidak membaca Al-Quran selama 3 hari tanpa ada udzur maka ia dinamakan Hajir / seorang yang meninggalkan Al-Quran

Ulasan :

Aku tidak memaksamu untuk menyebar luaskan tulisan ini
Akan tetapi sebagai kepatuhan pada Firman Allah Ta’ala :

“Peringatkan lah karena peringatan akan memberikan manfaat pada kaum mukminin”

Alam yang aneh,
Jenazah disusul dengan jenazah . . kematian disusul dengan kematian berikutnya.

Berita tentang kematian terus bermunculan ada yang mati karena kecelakaan ada karena sakit ada yang tiba2 mati tanpa diketahui sababnya semuanya tinggalkan dunia ini dan mereka semua kami kuburkan dan itu pasti.

Hariku dan harimu pasti akan tiba persiapkanlah bekal untuk perjalanan yang tak dapat kembali.

Wahai orang yang menunda Taubat dengan alasan karena masih muda

Maaf…..

Kuburan bukanlah tempat untuk orang dewasa saja
(kuburan tempat manusia
segala usia)

Sungguh Dunia itu hanya 3 hari :

Hari Kemarin :
Kita hidup disitu, dan tidak akan kembali lagi

Hari ini :
Kita jalani namun tak berlangsung lama

Besok :
Kita tidak akan tahu apa yang akan terjadi dan tidak ada jaminan kita bisa hidup sampai besok.

Maka saling memaafkan dan sedekahlah

Karena :

Aku engkau dan mereka
AKAN PERGI meninggalkan gemerlapnya dunia selamanya …

Ya Allah kami memohon pada Mu husnulkhatimah dan beruntung dengan mendapatkan surga dan selamat dari api neraka aamiin ya robbal alamiin

Saudara ku yang mulia :

Barangsiapa yang hidup dalam suatu kebiasaan maka ia akan mati dengan kebiasaan itu….

Dan barangsiapa yang mati dalam suatu keadaan maka ia akan dibangkitkan dalam keadaan tersebut….

Jika kau sudah membaca tulisan ini kau sudah mendapatkan pahala nya, namun bila kau menyebarkannya dan orang lain mendapakan manfaat juga maka akan dilipat gandakan pahala mu Insyaa Allah.

Penyembuhan badan dgn Asma Ul Husna

kita beramal dengan asmaul husna,alhamdulilah dpt pula amalan khusus hasil kajian seorang doktor.
Mari lah kita cuba amalkan nye.

👉 PENYEMBUHAN BADAN MELALUI asmaul husna

Ia telah ditemui oleh Doktor Ibrahim Karim (biologi) bahawa Asma ul Husna, nama Allah yang maha baik krn Allah SWTlah yg maha berkuasa menyembuhkan berbagai penyakit, apabila namaNya diseru

Oleh itu doktor itu menggunakan kaedah ketepatan dalam pengukuran tenaga dalam tubuh manusia dan mendapati bahawa setiap satu daripada nama-nama Allah (SWT) apabila diseru Allah dgn nama nama tersebut in sya Allah akan merangsang tenaga dalam sistem imun badan manusia untuk berfungsi dengan cekap di dalam badan manusia yg tertentu.

Beliau mendapati bahawa dgn menyebut atau (menyeru Allah swt dengan nama-nama Allah (SWT) membawa kepada peningkatan dalam trek Bio Energy dalam tubuh manusia, dan selepas 3-tahun penyelidikan Doktor Ibrahim Karim sampai kepada yang berikut:

Kaedah rawatan: Letak tangan anda pada tempat sakit dan memuji serta menyeru Allah swt dgn nama nama Allah swt di atasnya sesuai dengan penyakit anda sehingga sembuh insyallah.

01. Telinga – As Sami
02. Tulang – Al Nafi’
03. Tulang Belakang – Al Jabbar
04. Lutut – Al Rauf (The Clement)
05. Rambut – Al Badi (Pencipta)
06. Jantung – Al Nur (Cahaya)
07. Otot – Al Qawi (Maha Kuat)
08. Gelombang Jantung – Al Wahab
09. Jantung otot – Al Razzaq
10. saraf – Al Mughni
11. Arteri – Al Jabbar
12. Perut – Al Razzaq
13. Kanser – Al Jalil (The Mighty)
14. Tiroid – Al Jabbar
15. Thigh- Al Rafi (The Exalter)
16. Migrain – Al Ghani (The Rich One)
17. Mata Arteri – Al Mutaali
18. Buah Pinggang – Al Hayy
19. Colon – Al Rauf (The Clement)
20. Usus – Al Razzaq
21. Hati – Al Nafi
22. Pankreas – Al Bari
23. Lemak Sacks – Al Nafi
24. Rahim – Al Khaliq (Pencipta)
25. Pundi Kencing – Al Hadi (Panduan)
26 Reumatik – Al Muhaymin (The Guardian)
27. Prostat – Al Rashid
28. Saraf Mata – Al Zahir
29. Kelenjar pineal – Al Hadi
30. Tekanan Darah – Al Khafed
31. Paru-paru – Al Razzaq
32. Thymus Kelenjar – Al Qawi
33. Kelenjar atas Buah Pinggang – Al Bari
34. Rambut Peel – Al Jalil (The Mighty)
35. Rongga Hidung – (Al Latif, Al Ghani, Al Raheem)
36. Mata – (Al Nur, Al Basir, Al Wahab)

mesti mesti mesti kongsi …

,* semoga bermanfaat buat kita semua.. aamiiin.. .

Kisah Helang

KISAH HELANG YANG MENAKJUBKAN

Helang boleh hidup sehingga 70 tahun. Tetapi utk sampai ke usia ini, ia perlu membuat keputusan yg sangat sukar.

Pada usianya 40 tahun, kukunya sudah tidak lagi mampu mencengkam mangsanya dgn kuat. Paruhnya yg panjang dan tajam semakin menjadi bengkok. Bulunya pula menjadi semakin tebal dan berat. Bulu yg semakin tebal dan berat didadanya itu menyebabkan ia semakin sukar utk terbang seperti biasa.

Oleh itu si helang hanya ada dua pilihan:
1. MATI
atau
2. Mesti melalui proses PERUBAHAN yg amat menyakitkan!

Untuk pilihan yg ke 2 sang helang perlu terbang ke atas puncak gunung dan duduk bersendirian di sarangnya. Dan disana ia akan mematuk paruhnya yg bengkok itu ke atas batu yg keras dengan kuat sehingga paruhnya itu tercabut dari mulutnya.

Kemudian sang helang perlu menunggu sehingga paruhnya tumbuh kembali. Setelah tumbuh ia akan mencabut kuku kukunya pula.

Setelah kukunya tumbuh semula, sang helang akan mencabut pula bulu bulunya yang tebal dan kusut itu.

PERUBAHAN yang amat bernilai walaupun sangat menyiksakan.

Dan selepas melalui proses tersebut, Sang Helang sekali lagi dapat terbang dgn gagah dan megah semula di angkasa sehingga 30 tahun…

Kenapa PERUBAHAN itu PERLU?
Untuk terus hidup, kita juga perlu melalui proses PERUBAHAN. Dibandingkan dgn Sang Helang tadi, kita perlu “mencabut” segala memori luka dan duka, tabiat negatif dan minda yg terhad (fixed mindset).

Hanya apabila kita bebas daripada bebanan silam, barulah kita boleh mengambil manfaat daripada kehidupan kita sekarang. Utk memulakan perjalanan baru menuju ke masa hadapan, buangkanlah semua kepercayaan lama dan terhad anda itu. Bukakan fikiran anda dan terbanglah semula seperti Sang Helang!

@MikaylaHolisticTherapy

Subuh

*Menurut Prof Dr Hamka:*

🔝 *” Jika ingin melihat orang Islam…”*
Datanglah ke masjid pada eidilfitri dan eidiladha.

*TETAPI*

🔝 *Jika ingin melihat orang yang beriman…*
Datanglah ke masjid waktu suboh.

🔝 *Itulah nisbah antara orang Islam dengan orang beriman. “*

🔺 *SESUNGGUHNYA, SUBUH ITU TERJEMAHAN DIRI*

1🔝 *Jika subuhnya sentiasa dipelihara.*
Tanda akan selamat dari neraka.

2🔝 *Jika subuhnya tiada dia tinggal.*
Allah melindunginya dari aral.

3🔝 *Jika subuhnya didahului sunat.*
Berganda isi dunia dia mendapat.

4🔝 *Jika subuhnya bergelapan ke musolla.*
Di kegelapan akhirat mendapat cahaya.

5🔝 *Jika subuh ke cerah berwirid lagi.*
Mendapat pahala umrah dan haji.

*NAMUN…*

1❕ *Jika subuhnya tiada dijaga.*
Pada wajahnya tiada cahaya.

2❕ *Jika subuhnya sengaja terlupa.*
Tanda imannya tiada bernyawa.

3❕ *Jika subuhnya terasa berat.*
Tanda munafik sudah mendekat.

4❕ *Jika subuh tiada dipeduli.*
Tanda iman menghampiri mati.

5❕ *Jika subuhnya tiada berjama’ah.*
Tanda hidupnya akan hilang barakah.

6❕ *Jika subuhnya tiada ke masjid.*
Tanda imannya ada penyakit.

7❕ *Jika subuhnya selalu terlewat.*
Tanda imannya semakin cacat.

8❕ *Jika subuhnya di akhir waktu.*
Tanda iman semakin kelabu.

9❕ *Jika subuhnya hari dah siang.*
Tanda rezekinya udah hilang.

10❕ *Jika di subuh masih berdengkur.*
Tanda syaitan memeluknya tidur.

*والله اعلم*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...