TIPS ELAKAN PENYAKIT BERBAHAYA

 

Darah tinggi
☆ Jangan banyak berfikir ,
Banyakan berzikir ,
Kerana dengan zikir ,
Menurunkan bacaan tekanan darah tinggi ,

Sakit Jantung
☆ Elakan kemarahan,
Kerana bila kita marah kita sedang memberikan tekanan pada jantung,
Banyakan istighfar,
Kerana dengan istighfar ,
Dada kita jadi lapang ,
Kita senang nak bernafas,

Kencing Manis
☆Banyakan tersenyum,
Kurangkan murung,
Kerana kemurungan bisa membuat bacaan kencing manis anda naik mendadak,

Semput/Asma
☆Kurangkan tidur ( tidur 8jam sehari)
Banyakan membaca Al Quran,
Kerana ketika kita membaca Al Quran,
Kita banyak menarik nafas ,
Itu baik untuk pernafasan ,

GOUT
☆Perbanyakan solat sunat ,
Ianya membantu pergerakan tapak tangan, pingang dan kaki

Migraine
☆Jangan banyak berfikir
Lebihkan berzikir ,
Rehatkan otak ,
Sentiasa melihat daun yañg berwarna hijau

Gastrik
☆Berpuasa Isnin dan Khamis
Untuk merehatkan perut ,
Kurangkan makanan berasid ,
Juga makanan yang pedas …

InshaaAllah …
Inspirasi dan motivasi
Kajian dan penyelidikan berkenaan masalah kesihatan ini di inspirasi daripada cara pemakanan Rasulullah saw…
Jom praktik kan
Amalan Soleh untuk muslim sejati

Penyakit itu 90% berasal dari fikiran

Penyakit itu 90% berasal dari fikiran, manakala 10% dari pola makan.
TAK Percaya??
Cuba ingat-ingat atau lihat Orang Gila, makan apa pun, tubuh badannya sihat kerana fikirannya selalu Happy, tiada beban fikiran.

Berikut adalah simptom akibat dari berfikiran negatif :-

1⃣. MARAH, selama 5 minit akan menyebabkan sistem imun tubuh badan kita mengalami depresi selama 6 jam.

2⃣. DENDAM & MENYIMPAN KEPAHITAN akan menyebabkan imun tubuh kita mati.. Dari situlah bermula segala penyakit, seperti STRESS, KOLESTEROL, HIPERTENSI, SERANGAN JANTUNG, RHEMATIK, ARTHRITIS, STROKE (perdarahan / penyumbatan pembuluh darah).

3⃣. Jika kita sering membiarkan diri kita STRESS maka kita sering mengalami GANGGUAN PENCERNAAN/MASALAH USUS

4⃣. Jika kita sering merasa RISAU, maka kita mudah terkena penyakit NYERI PUNGGUNG.

5⃣. Jika kita MUDAH TERSINGGUNG, maka kita akan cenderung terkena penyakit INSOMNIA (susah tidur).

6⃣. Jika kita sering mengalami KEBINGUNGAN, maka kita akan terkena GANGGUAN TULANG BELAKANG BAGIAN BAWAH.

7⃣. Jika kita sering membiarkan diri kita merasa TAKUT yang BERLEBIHAN, maka kita akan mudah terkena penyakit GINJAL.

8⃣. Jika kita suka ber-NEGATIVE THINKING, maka kita akan mudah terkena DYSPEPSIA (penyakit sulit mencerna).

9⃣. Jika kita mudah EMOSI & cenderung PEMARAH, maka kita akan mudah terkena penyakit HEPATITIS.

10 . Jika kita sering BERSEDIH & merasa selalu RENDAH DIRI, maka kita berpotensi terkena penyakit LEUKEMIA (kanser darah putih).

Sumber : Buku “The Healing & Discovering the Power of the Water” (by : Dr. Masaru Emoto).

Mulai dari sekarang, cuba atasi beban pikiran daripada jadi stress, murung, anxiety lalu terus sakit..

Jadi bagaimana solusinya, agar kita tidak mudah terkena penyakit dan terus jatuh sakit? Lakukanlah 3 hal sederhana dibawah ini :

▶1. BERFIKIRAN POSITIF
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
Apapun yang terjadi kepada diri anda pada hari ini, itulah yang “terbaik” untuk kehidupan anda. Terima, nikmati dan syukuri apa yang sedang terjadi saat ini. Semua kejadian pasti ada hikmahnya/pembelajaran hidup. Perbanyaklah bersyukur dan sering-seringlah berbagi kebahagiaan dengan orang lain.

▶2. HIDUPLAH DI SAAT INI
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
Janganlah kamu ketakutan dengan masa depanmu yang belum pasti, yakinlah bahwa masa depanmu itu di tentukan di hari ini. Lakukanlah yang terbaik di hari ini, maka masa depanmu pasti akan cerah. Dan jangan juga terlalu menyesali dengan masa lalu kamu, masa lalu biarkanlah berlalu. Jadikanlah masa lalu itu sebagai cermin dan pembelajaran hidupmu untuk saat ini. Intinya adalah hiduplah di saat ini, dan nikmatilah setiap moment episode kehidupanmu di hari ini.

▶3. BERBUATLAH KEBAIKAN SEKARANG JUGA
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
Siapapun kamu dan apapun pekerjaan kamu saat ini, berbuatlah kebaikan kepada makhluk-NYA setiap hari. Tak perlu memikirkan pahala dan syurga. Dan tak perlu ambil hati dengarkan orang lain “menyindir” perbuatan baikmu. Lakukan saja kebaikan setiap hari. Dan lakukanlah sekarang juga.

*Ingatlah, hati-hatilah dengan fikiran negatif kamu, kerana fikiran negatif akan mengundang penyakit untuk hadir di dalam kehidupanmu…

Doa dan Amalan mengelak rumah dicerobohi

Pencuri pecah masuk rumah tapi tak boleh keluar, dia nampak laut, dia nampak air.

Berenang-renang dia kat ruang tamu atau kat atas simen didapur atau dia duduk termenung atau menangis ditengah-tengah rumah atau dalam bilik mandi.

Jom kita pakat amalkan tips di bawah ini. Moga kita sama-sama dirahmati Allah SWT.

DOA dan AMALAN mengelakkan rumah, pejabat atau kedai anda yg ditinggalkan dari dimasuki atau dicerobohi oleh si PENCURI/PEROMPAK atau yg sama waktu dengan JIN/SYAITAN/IBLIS.

🔴 Ketika rumah, pejabat atau kedai anda telah dikunci dengan rapi, maka letakkan TAPAK TANGAN KANAN anda ke pintu atau dinding rumah, pejabat atau kedai dan bacalah ayat-ayat DOA seperti berikut :

1⃣ Mengucap DUA KALIMAH SYAHADAH (1x)

2⃣ Berselawat keatas Nabi SAW (3x)

3⃣ Baca Ayatul Qursi (1x)

4⃣ Baca surah Yasin (ayat ke : 9) (1x)

“Wa ja’alna mim baini aidihim saddaw wamin kholfihim saddan fa aghsyaina hum fa hum laa yubsiruun”

Bermaksud :

“Dan KAMI adakan dihadapan mereka dinding-dinding dan dibelakang mereka dinding-dinding (pula), dan KAMI menutup mata mereka sehingga mereka tidak dapat melihat”.

5⃣ Lafazkan “BISMILLAHITAWAKKALTUA’LALLAH” ~ “LA HAULAWALA KHUWATA I’LLA BILLAH ‘ILL ‘ALIYIL ‘AZIIIM” (1x)

Petikan dari kuliah : Al-Fadhil Ustadz Fadhly Syam.

p/s : Sila sebarkan pada ahli keluarga/kawan-kawan yang mungkin rumah/pejabat/kedai pernah/selalu kena rompak. Berikan manfaat pada orang melalui ilmu… Moga kita amalkan.. Maklumla korang simpan emas berkilo kilo kat rumah.. Mohon Allah bagi keselamatan dan menjaga kita dunia akhirat

Tips bisnes

 

Diharap belum terlambat untuk saya ucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin.

Hari ni ZatyRich nak share sedikit tips bisness😁
Tidak kiralah bisness apa pun yg anda sedang ceburi..

_*TIPS BISNES*_

Di dunia ini, anda akan berjumpa lima jenis reaksi manusia apabila anda memperkenalkan bisnes anda:

1. _*Orang yang percaya dengan anda*_
➡Ini adalah kumpulan orang yang mempercayai anda sehingga mereka ada keyakinan bahawa tindakan anda boleh membantu mereka dalam kehidupan _*a.k.a. Role Model*_😉

2. _*Orang yang ingin mengikuti anda.*_
➡Ini adalah kumpulan orang yang mahu bersama dengan anda dan mereka rasa dengan mengikuti anda, mereka pun boleh beroleh kejayaan..
_*a.k.a. Leader*_💪

3. _*Orang yang sentiasa menyokong anda*_
➡Ini adalah kumpulan orang yang menyokong tindakan anda dan sentiasa memberi sokongan moral terhadap bisnes anda, walaupun mereka tidak menyertai bisnes anda..
_*a.k.a. Supporter*_👍

4. _*Orang yang meragui anda.*_
➡Ini adalah kumpulan orang yang meragui kredibiliti anda terhadap keupayaan anda dlm bisnes dan sentiasa melihat anda dari “sidelines” dan menunggu anda “jatuh” supaya dia boleh buktikan anda orang gagal..
_*a.k.a. Skeptic*_🙅
.. *N.E.X.T*..

5. _*Orang yang membenci anda*_
➡Ini adalah kumpulan orang yang langsung tidak mahu ada kaitan bukan sahaja dengan bisnes anda, tetapi dengan anda sekali kerana dia mempunyai perspektif yang lain dengan anda..
_*a.k.a Haters*_🤔😏

So, jika hari ini anda berkongsi bisnes anda tetapi mereka tidak join anda:-

_*JANGAN*_risau kerana anda sebenarnya terjumpa orang *no. 3, 4 atau 5..*😊 Percayalah, daripada 100 orang yang anda jumpa, 95-98% adalah dalam golongan ini🚀Biasanya, hanya 2-5% yang berada sebagai *no. 1 dan 2..* Kita tidak pasti dalam 100 orang, mereka ini adalah yg keberapa..

So, nasihat saya teruskan promote tanpa henti.. Berceritalah secara fakta dan bukti satu persatu.. Jika anda *di”reject”,* tabahkanlah hati utk terus bergerak.. Bak kata pepatah Dr. Azizan Osman :
_*”Some Will, Some Won’t, So What?*_
➡➡Next” (SWSWSWN)..

Remember, do the business and fight for your BIG WHY. Semoga anda yang membaca terus sukses dan berjaya 🙂

DAHSYATNYA SURAT AL- IKHLAS

 

*DAHSYATNYA SURAT AL- IKHLAS*

{Sempatkanlah sebentar untuk membaca tulisan ini}

Rasulullah Muhammad SAW pada suatu ketika bersabda :

“Demi ALLAH yang jiwaku di dalam GenggamanNYA, sesungguhnya :

*QUL HUWALLAHU AHAD* itu tertulis di sayap Malaikat Jibril.

*ALLAHHUS SOMAD* itu tertulis disayap Malaikat Mikail.

*LAMYALID WALAM YUULAD* tertulis
pada, sayap Malaikat Isrofil,

*WALAM YAKULLAHU KUFUWAN AHAD* tertulis pada sayap Malaikat Izra’il”

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahwa Rasulullah SAW telah bersabda:

*Ketika saya {Rasulullah SAW} Isra’ ke langit, saya melihat Arasy di atas 360,000 pilar dan jarak jauh antara satu pilar ke satu pilar yang lain ialah 300,000 tahun perjalanan* …

*Pada tiap-tiap pilar itu terdapat padang pasir yang jumlahnya 12,000 dan luasnya setiap satu padang itu seluas dari Timur hingga ke Barat*…

*Pada setiap padang itu terdapat 80,000 Malaikat yang mana kesemuanya membaca surat Al-Ikhlas* …

Setelah mereka selesai membaca Surah tersebut maka berkata mereka :

”Wahai TUHAN kami, sesungguhnya pahala dari bacaan ini kami berikan kepada orang yang membaca surah
Al-Ikhlas baik lelaki maupun perempuan”…

Riwayat Anas bin Malik juga merekam kisah berkaitan surat Al-Ikhlas.

*Suatu ketika 70,000 Malaikat diutus datang kepada seorang sahabat di Madinah yang meninggal* …

Kedatangan para Malaikat itu hingga meredupkan cahaya matahari.

*70.000 Malaikat itu diutus hanya karana Almarhum sering membaca surat ini* …

Anas bin Malik yang saat itu bersama Nabi Muhammad SAW di beri merasakan cahaya matahari redup tidak seperti biasanya dan Malaikat Jibril datang kepada Nabi untuk memberitakan kejadian yang sedang terjadi di Madinah.

Rasulullah S.A.W bersabda :

Barang siapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia,

maka tubuhnya tidak akan membusuk didalam kubur,

akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan

para Malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi Titian Siratul Mustaqim lalu menuju ke Surga. (HR Qurthuby).

*SUBHANALLAH* ……….

Jika Anda Share ini kepada 1 orang…

ertinya Anda sudah menyebarkan 10 kebaikan di Akhirat.

Ya Allah, jadikanlah kami mudah dalam membaca Surotul Al Ikhlas dan mengucapkan *SUBHANALLAH* ”
menjadi manusia,

sesuai yang disabdakan Nabi SAW, sihat, bermanfaat
dan wafat dalam keadaan *HUSNUL KHATIMAH*
*Aamiin ya Rabbal ‘Aalamiin*

TOLONG SAMPAIKAN.
Sabda Rasulullah SAW, “Siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang membaca serta mengamalkannya maka dia akan beroleh kebaikan dari ALLAH walaupun sudah tiada di dunia.”

*INDAHNYA BERKONGSI…*

Membaca Al Quran

Breaking NewS ! TERNYATA MEMBACA AL-QUR’AN SETELAH MAGHRIB & SUBUH DAPAT MENINGKATKAN KECERDASAN OTAK SAMPAI 80%, TOLONG DI SHARE YA SOBAT

*AKIBAT MEMBACA ALQURAN TERUS MENERUS*

*Berkata Abdul Malik bin Umair:*

*”Satu-satunya Manusia yang Tidak Tua*[ awet muda dan tidak pelupa adalah orang yang selalu membaca Al-Quran”.

*”Manusia yang Paling Jernih Akalnya* adalah para pembaca Al-Quran”.

*Berkata Al-imam Qurtubi :*
“Barang siapa yang membaca *Al-Quran*, maka Allah akan menjadikan *Ingatannya Segar* meskipun Umurnya telah mencapai 100 tahun”.

*Imam Besar Ibrahim al-Maqdisi memberikan wasiat pada muridnya Abbas bin Abdi Daim Rahimahullah.*

“Perbanyaklah membaca *Al-Quran* jangan pernah kau Tinggalkan, kerana sesungguhnya setiap yang kamu Inginkan akan dlMudahkan Setara dengan yang kamu baca”.

*Berkata Ibnu Solah :*

“Bahawasannya para Malaikat Tidak Diberi Keutama’an untuk membaca *Al-Quran*, maka oleh kerana itu para Malaikat Bersemangat untuk selalu Mendengar saja dari Bacaan Manusia”.

*Berkata Abu Zanad :*

“Di tengah malam, aku keluar menuju Masjid Rasulullah SAW. sungguh tidak ada satu Rumahpun yang aku lewati melainkan padanya ada yang Membaca *Al-Quran”.*

*Berkata sebagian ahli tafsir :*

“Manakala kita menyibukkan diri dengan *Al-Quran* maka kita akan Dibanjiri oleh sejuta Keberkahan dan Kebaikan di dunia”.

“Kami memohon kepada *Allah* agar memberikan taufiqnya kepada Kami dan semua yang membaca tulisan ini untuk selalu membaca *Al-Quran* dan mengamalkan kandungannya”.

Bila anda Cinta pada *Al-Quran* maka sebarkanlah. Demi *Allah,* sekian banyak orang yang membaca *Al-Quran* maka pahala akan mengalir pada anda.

*JADIKAN ALQURAN TEMAN DI DUNIA DAN PENOLONG DI AKHERAT*

Siapa Engkau

Pada zaman dahulu ada seorang ahli ibadah bernama Abu bin Hasyim yang kuat sekali tahajudnya.

Hampir bertahun-tahun dia tidak pernah meninggalkan solat tahajud.

Pada suatu malam ketika hendak mengambil wudhu untuk tahajud, Abu dikejutkan oleh kehadiran satu makhluk yang duduk di tepi telaganya.

Abu bertanya, “Wahai hamba Allah, siapakah Engkau?”

Sambil tersenyum, makhluk itu berkata; “Aku Malaikat utusan Allah”.

Abu Bin Hasyim terkejut sekaligus bangga kerana telah didatangi oleh malaikat yang mulia.

Abu lalu bertanya, “Apa yang sedang kamu lakukan di sini?”

Malaikat itu menjawab, “Aku disuruh mencari hamba pencinta Allah.”

Melihat Malaikat itu memegang sebuah kitab tebal, Abu lalu bertanya;

“Wahai Malaikat, buku apakah yang engkau bawa?”

Malaikat menjawab; “Di dalamnya terdapat kumpulan nama hamba-hamba pencinta Allah.”

Mendengar jawapan Malaikat, Abu bin Hasyim berharap dalam hati moga-moga namanya ada di situ.

Maka ditanyalah kepada Malaikat. “Wahai Malaikat, adakah namaku di situ ?”

Abu menjangka namanya ada di dalam buku itu, kerana amalan ibadahnya yang tidak putus-putus, selalu mengerjakan solat tahajud setiap malam, berdo’a dan juga bermunajat kepada Allah SWT di sepertiga malam, setiap hari.

“Baiklah, biar aku lihat,” kata Malaikat sambil membuka kitab besarnya. Dan, ternyata Malaikat itu tidak menemukn nama Abu bin Hasyim di dalamnya.

Tidak percaya, Abu meminta Malaikat mencari sekali lagi.

“Betul… namamu tidak ada di dalam buku ini!” kata Malaikat.

Abu bin Hasyim pun gementar dan jatuh tersungkur di depan Malaikat.

Dia menangis semahunya.

“Rugi sekali diriku yg selalu tegak berdiri di setiap malam dalam tahajud dan munajat, tetapi namaku tidak masuk dalam golongan para hamba pencinta Allah,” ratapnya.

Melihat itu, Malaikat berkata, “Wahai Abu bin Hasyim! Bukan aku tidak tahu engkau bangun setiap malam ketika yang lain tidur, engkau mengambil air wudhu dan menahan kedinginan ketika orang lain terlelap dalam kehangatan buaian malam.

Tapi tanganku dilarang Allah menulis namamu.”

“Apakah gerangan yang menjadi penyebabnya?” tanya Abu bin Hasyim.

“Engkau memang bermunajat kepada Allah, tapi engkau pamerkan dengan rasa bangga ke mana-mana.

Engkau asyik beribadah memikirkan diri sendiri. Sedang di kanan kirimu ada orang sakit, ada orang lapar, ada orang sedang sedih, tidak engkau tengok tidak engkau ziarah.

Mereka itu mungkin ibumu, mungkin adik beradikmu, mungkin sahabatmu, malah mungkin juga cuma saudara seagama denganmu, atau mungkin cuma sekadar mereka menjadi tetanggamu.

Tidak engkau peduli pada mereka, kenapa?

Bagaimana mungkin engkau dapat menjadi hamba pencinta Allah kalau engkau sendiri tidak pernah mencintai hamba-hamba yang diciptakan Allah?” kata Malaikat itu.

Abu bin Hasyim seperti​ disambar petir di siang hari.

Dia tersedar hubungan ibadah manusia tidaklah hanya kepada Allah semata (hablumminAllah), tetapi juga kepada sesama manusia (hablumminannas) dan juga kepada alam.

_*JANGAN BANGGA DENGAN BANYAKNYA SOLAT, PUASA, DAN ZIKIR KERANA ITU SEMUA BELUM MEMBUAT ALLAH SENANG !!!*_
_*“TAHU APA YANG MEMBUAT ALLAH SENANG?*_
*_Nabi Musa: Wahai Allah, aku sudah melaksanakan ibadah. Lalu manakah ibadahku yang membuat Engkau senang?_*
*_Allah SWT:_*
*_SOLAT? Solat mu itu untukmu sendiri, kerana dengan mengerjakan solat, engkau terpelihara dari perbuatan keji dan mungkar._*
*_ZIKIR? Zikirmu itu hanya untukmu sendiri, membuat hatimu menjadi tenang._*
*_PUASA? Puasamu itu untukmu sendiri, melatih dirimu untuk memerangi hawa nafsumu sendiri._*
*_Nabi Musa : Lalu apa yang membuat Mu senang Ya Allah?_*
*_Allah SWT: SEDEKAH, INFAQ, ZAKAT serta PERBUATAN BAIK-mu._*
_Itulah yang membuat AKU senang, kerana tatkala engkau membahagiakan orang yang sedang susah, AKU hadir di sampingnya. —Dan AKU akan mengganti dengan ganjaran 700 kali (Al-Baqarah 261-262)—_

*_Saudara-Saudara, jika kamu sibuk dengan ibadah ritual dan bangga akan itu… maka itu tandanya kamu hanya mencintai dirimu sendiri, bukan Allah._*
*_Tapi, bila kau berbuat baik dan berkorban untuk orang lain… maka itu tandanya kau mencintai Allah dan tentu Allah senang dengannya._*
*_Buatlah Allah senang maka Allah akan limpahkan rahmat-Nya dengan membuat hidup kita lapang dan bahagia_*
*(Dikutip dari Kitab Mukasyafatul Qulub Karya Imam Al Ghazali)*

Saudaraku seiman, sebarkanlah ilmu ini agar kita makin barakah.

Pentingnya Silaturrahim.

Aamiin…

Berubat

salam admin. tolong viralkan. benda baik kita kongsi sama2.

makngah saya mengidap kenser payudara dh lama. .. hampir kena operate. dh tahap 3…

kebetulan masa kat klinik ada salah seorg pesakit darah tinggi bagitahu makngah ada orang boleh buat ubat untuk kenser…

kami panggil pakteh jit. pakteh jit ubatkan makngah secara tradisional.

Alhamdulillah, dua kali ulang kenser makngah dh sembuh sepenuhnya. macam mana boleh tahu kenser dah hilang? makngah saya p klinik jumpa pakar. doktor pakar tu sahkan kenser makngah saya dah x ada.

kata pakteh jit kalau kenser peringkat awal tak payah ulang ubat dua kali…

jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kenser x kisah lah kenser apa pon asalkan namanya kanser, p la kat pakteh jit… jgn putus asa. usaha yg penting.😊

rumah pakteh jit kat *KG PERMATANG KERAT TELUNJUK*, bandar baharu. kedah.

note:

1. jalan nk p ke rumah pakteh jit
-kalau keluar melalui tol bandar baharu, ambik simpang hala ke serdang.

-lebih kurang setengah kilometer akan nmpak papan tanda *KG PERMATANG KERAT TELUNJUK* tepi papan tanda tu ada simpang mini tar belah kiri. masuk ikut situ…

-lepastu terus je sampai nmpak rumah bumbung kaler hijau. rumah dalam pagar.

– nak lg pasti. dekat pagar rumah pakteh jit ada tulis LOT 2198 A..

2. x payah bawak apa… semua barang pakteh jit sediakan.

3. pakteh pesan jangan makan pisang, daging kambing, ayam piru.😁

4. pengeras pakteh cuma ambik rm60.25sen.

5. no fon pakteh 0135891375.. kalau call skali x dapat cuba lg sbb kadang2 fon pakteh x ada line.😅

#sharepadayangmemerlukan
#sharingiscaring

Hikmah disebalik sakit

HIKMAH DISEBALIK SAKIT…

Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang bapa dan anak gadisnya.

Si bapa meminta Rasulullah SAW utk menikahi anak gadisnya kerana anak gadisnya tidak pernah sakit sejak kecil lagi.

Rasulullah SAW tersenyum dan Baginda diberitahu oleh malaikat Jibril utk menolaknya kerana tidak ada kebaikan dlm diri anak gadis itu.

Sungguh besar hikmah yg tersirat di sebalik sakit. Ia membawa banyak kebaikan. Bahkan kebanyakan ulama mengatakan orang yg sedang sakit sedang dicintai oleh Allah.

Pertama, sakit itu zikrullah. Orang yg sedang sakit kebiasaannya akan selalu mengingati Allah dibandingkan semasa sihatnya.

Kedua, sakit itu istighfar. Orang yg sedang sakit akan teringat segala dosa yg pernah dilakukannya, sehingga lisannya akan terbimbing utk selalu beristighfar dan memohon keampunan drp Allah.

Ketiga, sakit itu tauhid. Bukankah ketika sedang rasa teramat sakit, akan bergema dua kalimah syahadah?

Keempat, sakit itu muhasabah. Orang yg sedang sakit mempunyai banyak masa utk merenung diri, menghitung apakah amalan telah cukup dikumpulkan utk kembali menghadap Ilahi.

Kelima, sakit itu jihad. Orang yg sedang sakit diwajibkan terus berusaha dan berikhtiar utk sembuh drp penyakitnya.

Keenam, sakit itu ilmu. Ketika sakit, kita akan berusaha mencari penawar utk merawat penyakit.

Ketujuh, sakit itu nasihat. Orang yg sakit mengingatkan yg sihat supaya sentiasa menjaga kesihatan. Yg sihat menghiburkan yg sakit supaya banyak bersabar. Allah mengasihi dan mencintai kedua-duanya.

Kelapan, sakit itu silaturrahim. Ketika sakit, keluarga yg jarang bertemu akhirnya datang menziarahi mengeratkan lagi hubungan persaudaraan.

Kesembilan, sakit itu menggugurkan dosa. Orang yg sedang sakit, sesungguhnya dia sedang diuji. Ujian itu menggugurkan dosa.

Kesepuluh, sakit itu memustajabkan doa. Sesungguhnya doa orang yg sedang sakit mudah dimakbulkan Allah. Maka saat kita menziarahi orang sakit, di samping kita mendoakannya maka mintalah doa drpnya. Imam As-Suyuthi selalu mengelilingi kota mencari orang yg sakit lalu beliau minta didoakan.

Kesebelas, sakit itu salah satu keadaan yg menyusahkan syaitan. Orang yg sedang sakit semestinya tidak mampu dan tidak mahu utk melakukan maksiat.

Kedua belas, sakit itu membuatkan sedikit ketawa dan banyak menangis. Perbuatan yg disukai oleh para Nabi dan makhluk di langit.

Ketiga belas, sakit meningkatkan kualiti ibadah. Rukuk dan sujud lebih khusyuk, tasbih dan istighfar lebih kerap, doa dan munajat lebih lama.

Keempat belas, sakit itu memperbaiki akhlak. Kesombongan terkikis, sifat tamak dipaksa tunduk, peribadi santun, lembut dan tawaduk.

Kelima belas, dan akhirnya sakit menyebabkan kita selalu ingat pada kematian.

Wallahu’alam…

Cara sunnah minum air

Yazzeed:
💟Bagi Info Sikit utk Group Supaya Terus Sihat. Insha Allah💟

*Cara Sunnah minum air adalah:*

1. Minumlah air dengan
tangan kanan.
2. Minum air dengan
duduk.
3. Mulailah minum air
dengan mengucapkan
Bismillah.
4. Lihat air sebelum
minum.
5. Minumlah air dalam 3
teguk.
6. Setelah selesai setiap
tegukan, katakanlah
Alhamdulillah
7.Setelah 3 teguk air
minum, katakan
akhirnya Alhamdulillahi
Wasshukru lillaah.

*MANFAAT SUNNAH AIR #iklan UM Dengan Duduk dan 3 teguk air minum:*

1. Ginjal tidak pernah
gagal.
2. Lutut selalu berfungsi.
3. Tulang punggung
selalu kuat.
4. Katup Jantung tidak
pernah berhenti.
5. Pikiran selalu aktif.

Subhanallah, bagikan manfaat ini dengan semua orang..😊😊

Awk Sed Code

  1. Suppose you had a text file with the contents and you wanted to insert a string to the beginning:
    1st line
    2nd line
    3rd line
  2. Run the command:
    sed -i '1i Top of the file!' <filename>
  3. Now the file will look like this:
    Top of the file!
    1st line
    2nd line
    3rd line
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...