About

Posts by :

Hanya mereka yang tahu menghargai

Seorang lelaki sebelum beliau meninggal dunia, berkata kepada anaknya,”Jam ini datuk kamu beri kepada ayah dan berumur lebih 200 tahun. Sebelum ayah beri kepada kamu, sila ke kedai jam di Jalan Utama dan beritahu kepada tauke tu yang kamu mahu jual jam itu dan tanya berapa harga yang tauke itu boleh tawarkan”.

Lalu si anak pun pergi. Selepas beberapa minit, dia pun kembali kepada ayahnya dan berkata, “Tauke itu hanya tawarkan RM5 sahaja sebab jam itu sudah lama dan banyak calar”.

Kemudian, ayah menyuruh anaknya ke kedai kopi pula.

Si anak pun ke kedai kopi itu dan selang beberapa jam, dia kembali dan berkata:”Tauke kedai tu dapat tawarkan RM5, ayah”.

Kemudian ayahnya berkata, “Pergilah ke muzium dan tunjukkanlah jam tersebut”.

Lalu si anak pun ke muzium dan balik bertemu ayahnya dengan hati yang gembira dan berkata kepada ayahnya, “Mereka tawarkan jam ini dengan harga sejuta ringgit!”

Ayahnya seraya berkata,” Ayah hanya mahu kamu tahu, apabila engkau berada di tempat yang betul, engkau akan dinilai dengan baik dan adil. Oleh itu, jangan sesekali letakkan diri kamu di tempat yang salah kerana di situ kamu akan dilayan seperti sampah. Hanya mereka yang tahu menghargai kamu sahaja akan tahu bahawa kamu seorang yang bernilai. Ingat, jangan biarkan diri kamu terlalu lama di tempat yang tidak pernah menghargai kamu meskipun kamu telah sentiasa melakukan yang terbaik.

Kredit FB : Bersama Cikgu Bob

SELAWAT MAULIDUR RASUL

Salam Maulidur Rasul.. ๐ŸŒป๐ŸŒป๐ŸŒป

*SELAWAT MAULIDUR RASUL*

โ€ŽุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽู‰ ู…ูุญูŽู…ู‘ูŽุฏ
Selawat Allah ke atas Muhammad
โ€ŽุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ
Selawat salam dipohon lagi
โ€ŽุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽู‰ ู…ูุญูŽู…ู‘ูŽุฏ
Selawat Allah ke atas Muhammad
โ€ŽุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ
Selawat salam dipohon lagi

โ€ŽูŠูŽุง ู†ูŽุจููŠู’ ุณูŽู„ุงูŽู…ูŒ ุนูŽู„ูŽูŠู’ูƒูŽ
Wahai Nabi salam atasmu
โ€ŽูŠูŽุง ุฑูŽุณููˆู’ู„ ุณูŽู„ุงูŽู…ูŒ ุนูŽู„ูŽูŠู’ูƒูŽ
Wahai Rasul, salam atasmu
โ€ŽูŠูŽุง ุญูŽุจููŠู’ุจู ุณูŽู„ุงูŽู…ูŒ ุนูŽู„ูŽูŠู’ูƒูŽ
Wahai kekasih, salam atasmu
โ€ŽุตูŽู„ูŽูˆูŽุงุชู ุงู„ู„ู‡ ุนูŽู„ูŽูŠู’ูƒูŽ
Selawat Allah ke atasmu

โ€ŽุฃูŽุดู’ุฑูŽู‚ูŽ ุงู„ู’ุจูŽุฏู’ุฑู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู†ูŽุง
Bulan purnama menyinari kita
โ€ŽููŽุงุฎู’ุชูŽููŽุชู’ ู…ูู†ู’ู‡ู ุงู„ู’ุจูุฏููˆู’ุฑู
Hilang segala cahaya
โ€Žู…ูุซู’ู„ูŽ ุญูุณู’ู†ููƒูŽ ู…ูŽุง ุฑูŽุฃูŽูŠู’ู†ูŽุง
Indah menawan tak pernah dilihat
โ€Žู‚ูŽุทู‘ู ูŠูŽุง ูˆูŽุฌู’ู‡ูŽ ุงู„ุณู‘ูุฑููˆู’ุฑู
Wajah gembira sepanjang hayat

โ€ŽุฃูŽู†ู’ุชูŽ ุดูŽู…ู’ุณูŒ ุฃูŽู†ู’ุชูŽ ุจูŽุฏู’ุฑูŒ
Kaulah matahari, kaulah bulan
โ€ŽุฃูŽู†ู’ุชูŽ ู†ููˆู’ุฑูŒ ููŽูˆู’ู‚ูŽ ู†ููˆู’ุฑู
Kaulah cahaya mengatasi cahaya
โ€ŽุฃูŽู†ู’ุชูŽ ุฅููƒู’ุณููŠู’ุฑูŒ ูˆูŽุบูŽุงู„ููŠ
Kaulah rahsia hidup mulia
โ€ŽุฃูŽู†ู’ุชูŽ ู…ูุตู’ุจูŽุงุญู ุงู„ุตู‘ูุฏููˆู’ุฑู
Kaulah menyuluhi jiwa

โ€ŽูŠูŽุง ุญูŽุจููŠู’ุจููŠู’ ูŠูŽุง ู…ูุญูŽู…ู‘ูŽุฏ
Wahai kekasihku, ya Muhammad
โ€ŽูŠูŽุง ุนูŽุฑููˆู’ุณูŽ ุงู„ู’ุฎูŽุงููู‚ูŽูŠู’ู†ู
Wahai pendamping indah sejagat
โ€ŽูŠูŽุง ู…ูุคูŽูŠู‘ูŽุฏู ูŠูŽุง ู…ูู…ูŽุฌู‘ูŽุฏู
Wahai Nabi dijulang dipuja
โ€ŽูŠูŽุง ุฅูู…ูŽุงู…ูŽ ุงู„ู’ู‚ูุจู’ู„ูŽุชูŽูŠู’ู†ู
Wahai imam 2 kiblat

โ€Žู…ูŽู†ู’ ุฑูŽุฃูŽู‰ ูˆูŽุฌู’ู‡ูŽูƒูŽ ูŠูŽุณู’ุนูŽุฏ
Bahagialah orang memandang wajahmu
โ€ŽูŠูŽุง ูƒูŽุฑููŠู’ู…ูŽ ุงู„ู’ูˆูŽุงู„ูุฏูŽูŠู’ู†ู
Wahai penghulu keturunan mulia
โ€ŽุญูŽูˆู’ุถููƒูŽ ุงู„ุตู‘ูŽุงููู‰ ุงู„ู’ู…ูุจูŽุฑู‘ูŽุฏ
Kolam airmu sejuk jernih
โ€Žูˆูุฑู’ุฏูู†ูŽุง ูŠูŽูˆู’ู…ูŽ ุงู„ู†ู‘ูุดููˆู’ุฑู
Kunjungi kami pada hari akhirat

โ€ŽุนูŽุงู„ูู…ู ุงู„ุณู‘ูุฑู‘ู ูˆูŽุฃูŽุฎู’ููŽู‰
Allah mengetahui rahsia sulit
โ€Žู…ูุณู’ุชูŽุฌููŠู’ุจู ุงู„ุฏู‘ูŽุนูŽูˆูŽุงุชู
Dialah menyahut semua seruan
โ€ŽุฑูŽุจู‘ู ุฅุฑู’ุญูŽู…ู’ู†ูŽุง ุฌูŽู…ููŠู’ุนู‹ุง
Wahai Tuhan Rahmatilah kami
โ€ŽุจูุฌูŽู…ููŠู’ุนู ุงู„ุตู‘ูŽุงู„ูุญูŽุงุชู
Dengan segala amalan soleh

โ€ŽูˆูŽุตูŽู„ุงูŽุฉู ุงู„ู„ู‡ ุนูŽู„ูŽู‰ ุฃูŽุญู’ู…ูŽุฏ
Selawat Allah ke atas Muhammad
โ€ŽุนูŽุฏู‘ูŽ ุชูŽุญู’ุฑููŠู’ุฑู ุงู„ุณู‘ูุทููˆู’ุฑู
Sebanyak baris kertas ditulis
โ€ŽุฃูŽุญู’ู…ูŽุฏู ุงู„ู’ู‡ูŽุงุฏููŠ ู…ูุญูŽู…ู‘ูŽุฏ
Ahmad Muhammad petunjuk jalan
โ€ŽุตูŽุงุญูุจู ุงู„ู’ูˆูŽุฌู’ู‡ู ุงู„ู’ู…ูู†ููŠู’ุฑู
Empunya wajah berseri menawan

โ€ŽุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽู‰ ู…ูุญูŽู…ู‘ูŽุฏ
Selawat Allah ke atas Muhammad
โ€ŽุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ
Selawat salam dipohon lagi
โ€ŽุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽู‰ ู…ูุญูŽู…ู‘ูŽุฏ
Selawat Allah ke atas Muhammad
โ€ŽุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ
Selawat salam dipohon lagi

โ€ŽุงูŽู„ู„ู‘ูŽู‡ูู…ู‘ูŽ ุตูŽู„ู‘ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูู…ู’ ูˆูŽุจูŽุงุฑููƒู’ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู
Wahai Tuhan, selawat dan salam dan keberkatan atasnya

Penawar

Kena simpan ilmu ni sebaiknya
Orangnya pun dah takda lagi.๐Ÿ˜”
(AlMarhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din)
1) – Apabila dipatuk ular, penawar ada pada ular itu.
-Ambil sisik terakhir (hujung ekor ) ular tersebut.
-Ambil & makan. InsyaAllah ia akan jadi penawar bagi bisa ular itu.
2) – Disengat ikan sembilang atau ikan keli, penawar ada pada otak ikan tersebut.
– Ketuk kepala ikan, ambil kecik seperti gel
– Ambil & sapu pada bahagian yang disengat
3) – Terkena duri kelapa sawit. Penawarnya ada pada buah kelapa sawit.
– Ambil buah, diketuk/ dipecahkan dan diambil minyaknya
– Jangan ambil menggunakan tangan, sapu menggunakan sabut kelapa sawit itu sekali
– InsyaAllah hilang rasa sakit & cepat sembuh
4) Terkena sihir untuk menceraikan suami isteri
Surah Al – Baqarah, ayat 102
5 ) Resdung
– Ambil 7 botol air kolah dari 7 buah masjid yg berlainan
– Mestilah masjid yang aktif (masjid yang ada org dtg bersolat)
– Setiap kolah masjid, 1 botol.
– Ambil air, letak atas sejadah, buat solat hajat untuk sembuhkan penyakit resdung
– Letak air pada tangan kanan, Baca surah Al- Anbya’ , ayat 83.
– Sebelum masukkan air ke dalam hidung, baca selawat syifa’
– Masukkan air ke dalam hidung & buang semula
– Ulang sebanyak 7 kali
Surah Al – Anbya’, ayat 83
6) Masalah sakit tumit / sakit2 sendi (rheumatism)
– Gunakan minyak zaitun
– Baca Al – Fatihah & Ayat kursi
– Sapu minyak tersebut atau urut sambil membaca doa di bawah ini :
Surah At- Taubah ayat 14
&
surah Al – Hashr ayat 21
7) Fibroid, atau masalah yang melibatkan wanita
– Menggunakan madu asli
– Baca Al- Fatihah & Ayat kursi
– Baca Surah An – Nahl, ayt 69, jampi ayat tersebut pada madu
– Makan 1 sudu sehari
Surah An -Nahl, ayat 69
8 ) Angin pasang
– Menggunakan madu
– Amalkan ayat- ayat di bawah ini
-Surah Al – Isra’, ayat 82
Surah Al – Hashr, ayat 21
Surah Ash – Shua’ra’ ayat 70
9) Penyakit darah tinggi, kencing manis, & masalah jantung
Bahan – bahan :
– Ambil serai 3 batang ( titikkan supaya pecah)
– Halba (yang selalu diletakkan dalam nasi dagang)
– Buah kelapa (yang berhingus)
Cara – cara :
– Serai apabila sudah dititikkan, letak dalam buah kelapa,1 buah kelapa, 3 btg serai.
– Ambil 7 halba, letak sekali dlm buah kelapa.
– Ambil buah kelapa, letak atas api gas & pnaskan.
– Jadikan serai sebagai sudu, ambil isi guna serai.
– Minum air kelapa yang telah suam.
*Satu bji kelapa, selang 2 hari.
10) Susah tidur malam
Surah Al – kahf, ayat 11
11) Angin dalam badan, sakit – sakit sendi
Surah – fussilat, ayat 44
12) Merawat histeria
– Genggam tangan kanan, baca Bismillah, MasyaAllah..
– Baca 3 kali, tiup dalam penumbuk, muncungkan mulut, tiup dengan tiupan yg halus, Tepuk atas tulang belikat pesakit yang terkena histeria.
*Pagar diri dahulu sebelum mengubati orang lain
– As saffat , ayat 7
[Almarhum Tuan Guru Dato Dr Haron Din] Ilmu yang harus dikongsi bersama..

SEBAB-SEBAB AMALAN KITA TIDAK DITERIMA DI SETIAP LAPISAN LANGIT

 

ANTARA SEBAB-SEBAB AMALAN KITA TIDAK DITERIMA DI SETIAP LAPISAN LANGIT

1. Lapisan Langit Pertama: Mengumpat.
2. Lapisan Langit Ke-2 : Amalan untuk keuntungan dunia semata-mata.
3. Lapisan Langit Ke-3 : Sombong atau Takabbur.
4. Lapisan Langit Ke-4 : Ujub.
5. Lapisan Langit Ke-5 : Dengki.
6. Lapisan Langit Ke-6 : Tidak berbelas kasihan kepada orang lain.
7. Lapisan Langit Ke-7 : Riak.

Menurut Imam Al-Ghazali, riak boleh berlaku dalam 12 perkara iaitu:

1. Riak dalam ibadat.
2. Riak dalam ilmu.
3. Riak dalam amalan.
4. Riak dalam kata-kata.
5. Riak bila berzuhud.
6. Riak dengan harta.
7. Riak kerana pangkat.
8. Riak dengan pencapaian.
9. Riak dengan kebolehan.
10. Riak dengan kecantikan tubuh badan.
11. Riak dengan suara yang lunak merdu.
12. Riak dengan kumpulan yang disertai.

Akhir sekali, apabila amalan yang dihadapkan kepada Allah melepasi kesemua 7 lapisan langit, ada satu lagi sebab mengapa amalan kita ditolak oleh Allah SWT. Sebab amalan kita ditolak setelah melepasi 7 lapisan langit ialah amalan yang tidak disertai keikhlasan.

Wallahu a’lam .
Muhasabah diri๐Ÿ˜€

Amalan tambahan dalam solat

Beberapa amalan tambahan dalam solat. Amalan ini dibaca selepas โ€œfil โ€˜aalamiina innaka hamiidum-majiid..”, biasanya kita terus bagi salam kan? Elok tambah ni.

Allahumma,
Wahai Allah

Inni aโ€™uuzubika,
Sesungguhnya aku berlindung dengan Mu

Min โ€˜azaabi jahannam,
Dari azab Neraka Jahannam

Wa min โ€˜azaabil qabr,
Dan dari azab siksa kubur

Wa min fitnatil mahyaa wal mamaat,
Dan dari fitnah ketika hidup dan sesudah mati

Wa min fitnatil masiihid-dajjaal,
Dan dari fitnah Dajjal

Allahumma,
Wahai Allah

Ya muqallibal quluub,
Wahai yang membolak-balik hati

Thabbit qalbi โ€˜ala diinik,
Tetapkan hatiku atas agamaMu

Wa โ€˜ala taaโ€™atik,
Dan sentiasa taat kepadaMu

Kemudian bagi salam seperti biasa. Ini adalah pesanan Rasulullah SAW, Riwayat Bukhari. Jangan tinggal. Ini penyelamat kita dari 4 perkara yang Rasulullah SAW pesan pada kita untuk beringat m

Neraka, siksa qubur, fitnah masa tengah hidup dan nanti cerita-cerita buruk lepas kita mati, dan fitnah Dajjal al-masiih kalaulah kita ditaqdirkan sempat bersemuka dengan dia. Sebab hakikatnya kita memang takkan tahu kita team mana bila dia tiba. Team Muhammad atau Team Dajjal.

Hafaz doa ni. Semoga kita semua terselamat daripada azab dan fitnah 4 perkara tersebut. Aamiin…

 

Terapi Air Hujan

Terapi Air Hujan ๐ŸŒง๐ŸŒงutk segala penyakit & Gangguan Jin

Kalau hujan โ˜”turun jangan masuk rumah…tapi mandilah dengannya kerana ini adalah terapi semulajadi Allah berikan untuk makhluknya..

Tapi selalu org tua kita melarang kita mandi hujan sbb takut sakit๐Ÿค•…& larangan itu kita wariskan pula ke anak2 kita…Ini pemahaman yg salah.

Kalau sakit lepas mandi hujan tu bukan sbb air hujan tp sebab dalam badan byk benda kotor dan air hujan tu sbg bahan cuci utk membuang semua kekotoran terutamanya gangguan syaitan.

Kadang Allah tunjuk tanda badan kita ada sesuatu itu melalui kesakitan itu. Kalau kita sakit teruk lepas mandi hujan itu perlu rawatan susulan dgn Ruqyah Syar’iyyah…

Salah 1 cara SCAN diri tu adalah dgn Mandi air hujan…ada jg org mandi hujan x juga sakit2 sbb badannya bebas jin.Alhamdulillah

Tapi mandi bukan sembarangan mandi..Ada cara & kaedahnya…
di bawah sy ajarkan…

โ˜”Niat-Niatlah dlm hati sekuatnya & mohon pertolongan Allah utk apa kita mandi hujan…

๐Ÿ˜ˆCth 1: menghancurkan jin yg zalim ke atas jasad kita(niatkan & mohon pd Allah jdkan air hujan sbg api & asid yg membakar badan jin dlm badan kita/

๐Ÿ‘ฉโ€๐Ÿ‘งโ€๐Ÿ‘ฆCth 2: anak degil @hyperaktif umur (5tahun ke atas) niatkan lembutkan hatinya agar mndengar kata2 org tuanya…& dihilangkan gangguan syaitan…

org tuanya xperlu mandi hujan cukup memerhatikan & baca ayat2 di bawah sehingga didengari anknya…
Dan apa shj niat bergantung penyakit & keluhan masing2.

โ˜”Biarkan hujan berlalu selama sekurangnya 10minit barulah kita mandi air hujan.

โ˜”Air hujan yg digunakan utk terapi ini mesti yg turun terus dari langit.Tidak terkena pokok/bumbung atau disambut dgn baldi.

โ˜”Air hujan yg turun sebaiknya hujan yg lebat bukan gerimis.

โ˜”Tadah air hujan direct dari langit ke bekas kecil utk dibuat minum.InsyaaAllah ini jg adalah penawar.

โ˜”Mulakan mandi sambil membacakan sekurangnya Al Fatihah atau lebih baik lagi dgn ayat2 standard iaitu Ayat Kursi & 3 qul.Bonus jika tahu ayat ruqyah yg lain mengikut jenis penyakit.

โ˜”Baca terus sehingga sekurangnya 15minit-30minit sambil mandi air hujan.

โ˜”Jika terasa sakit dibahagian badan tertentu tepuk2 dan jika ada rasa mual mau muntah keluarkan jangan ditahan kerana ini tanda ada penyakit/jin yg mau keluar melalui cara ini(cara yg normal & tidak menyakitkan)

โ˜”Sental2 badan seperti menggosok daki di badan.Jika ada penyakit kulit cara ini pun bagus.

โ˜”Selesai mandi badan jangan dilap…kecuali rambut.Biar kering sendiri.

โ˜”Lakukanlah terapi ini selama sekurangnya 3 hari…atau 7 hari berturut.Kalau hujan xturun hari berikutnya nasib lahhh….tunggu lah hujan turun lagi…

โ˜”Lain kali hujan turun jangan mengeluh.Ada manfaatnya bagi org lain.Bagi org yg berakal dgn pemberian Allah akan sentiasa memanfaatkan rezeki Allah.

Penyembuh

Allah swt telahpun menciptakan ‘cure’ atau ‘penyembuh’ untuk setiap penyakit. Semuanya terdapat dalam bentuk semulajadi seperti herba-herba, sayur-sayuran dan buah-buahan.
Amalkan memakan herba-herba, sayur-sayuran (yang tidak beracun), dan buah-buahan (yang asli dan bukan GMO).

* Limau yg dimaksudkan ialah jenis limau asam yg digunakan untuk masakan & minuman spt limau kasturi dan limau nipis.

* Pisang yg disebut disini adalah apa saja jenis pisang yg sesuai dimakan begitu saja spt jelai berangan, rastali dll.

Berikut adalah herba2 & buah2an yang sesuai untuk ‘penawar’ penyakit.

1. Darah tinggi (high blood pressure):
a. Bawang putih (garlic), makan mentah atau dimasak.
b. Air limau (lemon juice), hendaklah yg suam bukan berais.
c. Pisang.
d. Tembikai (watermelon) dan
e. Hempedu bumi (earth pangkrias).

2. Sakit kepala (migraine).
Campuran air halia dgn limau (ginger with lemon).

3. Demam (fever):
a. Air limau
b. Air Halia
c. Hempedu bumi.

4. Kanser (cancer): a. Daun ganja (marijuana).
b. Air Halia.
c. Bawang putih
d. Daun semambu (neem leaves).

5. Sakit mata (eye sickness):
a. Kurma.
b. Lobak merah.

6. Cirit-birit (Diarrhea):
a. Bawang putih.
b. Pucuk jambu batu & daun serai kayu (kelat – dikunyah & ditelan).

7. Gastrik:
a. Air kelapa muda (young coconut water)
b. Jus kurma.
c. Tumbuh kelapa (coconut ball)

8. Asma:
a. Pisang.
b. Bawang putih
c. Hempedu bumi.

9. Alzheimer: Minyak kelapa (coconut oil).

10. Batuk (cough):
a. Jus nenas (pineapple juice)
b. Bawang putih.

11. Gout:
a. Jus nenas (pineapple juice)
b. Daun rerama (butterfly leaf).

12. Sakit jantung (heart disease): Selalu minum air carrot campur gula atau susu.

13. Sakit perut (stomach ache):
a. Bawang putih.
b. Halia.

Sangkaan aku Meleset

*SANGKAANKU MELESET*

๐ŸŒน Aku sangka aku alim
warak solat saf depan
jadi orang masjid.
Istiqomah ibadah tapi
aku tak sedar anak anak
aku tak solat pun masa
aku solat..
*ALLAH HINA AKU…*

aku sangka akulah
orang yang paling
bagus siang malam
pergi masjid… tapi
bini/suami aku dok
mengumpat mengata
jaja cerita orang merata-
rata…
*ALLAH HINA AKU…*

aku sangka aku
hebat baca al-Quran
setiap hari.. khatam
tiap tiap bulan rupanya
anak pompuan aku dedah aurat slamber jaa..
belakang aku..
*ALLAH HINA AKU…*

aku sangka seronok
hari hari sedeqah… tapi
aku lupa ambik tau
sanak saudara aku
kesempitan dalam
hidup.. berhutang
meminjam merata-rata…
*ALLAH HINA AKU…*

“Ya ALLAH tutupilah
aibku, amankanlah ketakutanku, ampunilah kesalahanku..”

adakalanya kita tak
sedar yang *ALLAH HINA DIRI KITA* ..
dengan kekhilafan
isteri/suami kita, anak2
kita, saudara mara kita,
jiran tetangga kita
mahupun masyarakat
kita..
tanpa kita sedar..
melihat kejahilan orang
lain muhasabahlah…
jadikan ikhtibar buat diri
sendiri dan keluarga..
agar jadi pedoman
buat peringatan..
Sama samalah ingat…

*Mohon share di group2 lain. Semoga bermanfaat.*๐ŸŒน

PETUA 1

 

1) PETUA..
Jika.. Badan kebas dan kejang2 urat itu tanda awal nak kena angin ahmar.. Minum lah air kelapa biar lembut urat 3hari turut2 InsyaAllah tak jadi penyakit bahaya itu.

2) PETUA..
Jika mata macam nak pitam pagi2 amal kan makan buah masam2 itu tanda darah beku dalam kepala takut jadi ketumbuhan nya jadi buah masam2 dia cairkan darah.

3) PETUA..
Jika sakit rusuk tulang nya bisa. Jangan takut itu urat masuk angin makan lah bawang putih bakar InshaAllah baik lah.

4) PETUA..
Jika sakit di ulu hati mungkin gastrik mungkin paru2 dan mungkin urat jantung bengkak makan lah ubat gamat kering dengan sireh pinang InshaAllah baik jika 3 hari turut2 1X satu hari saja

5) PETUA..
Jika tarik nafas sakit itu urat nafas tegang pergi lah urut badan dan amal minum air buah pala rebus 3biji InshaAllah baik lah.

SEMOGA ANDA SIHAT SELALU

Jom sama sama berdoa

Mari kita sama-sama baca dan meng”amin”kan doa ini :-
.
Ya Allah Ya Tuhanku, ampunkan segala dosa-dosa mereka yang membaca status ini, dosa kedua Ibu-Bapa mereka dan semua dosa-dosa mereka yang lain. Kurniakan keberkatan dalam semua usaha mereka, limpah, taufik dan perkenan Mu Ya Allah. Kau permudahkan segala urusan mereka pada hari ini. Kau berikan rezeki yang melimpah ruah dalam apa jua bentuk yang Engkau suka supaya mereka boleh menambah nilai hidup orang lain yang lebih memerlukan Ya Allah. Kau lapangkan dada mereka untuk beribadah dengan lebih banyak dari semalam, berikan mereka lebih banyak pelanggan, lebih banyak transaksi dan lebih banyak keuntungan dalam perniagaan mereka supaya dengan itu sahaja cara mereka untuk membantu orang ramai yang memerlukan.
.
Ku mohon padaMu Ya Allah.
.
Amin Ya Rabbal Alamin.

Tahu value diri kamu

Seorang ayah sebelum dia meninggal dunia panggil anak dia dan berkata “Ini motor yang atuk kamu bagi, dah berpuluh tahun usianya, tapi sebelum ayah bagi kat kamu, kamu pergi kedai motor dan cakap kamu nak jual, tengok dia offer berapa harga”

Anak dia ni pun pergi lah kedai motor. Balik tu dia cakap kat ayah dia, “Kedai tu nak RM1500 je ayah, sebab dah lama sangat dan berkarat”. Ayah dia pun suruh dia pergi kedai besi buruk dan offer motor tu. anak dia balik dan cakap “Ayah, lagi teruk, dia nak RM100 je.

Ayah dia suruh pergi Muzium pulak dan tawarkan motor tu. Dia pun pergi muzium dan balik dalam keadaan excited, dia cakap kat ayah dia “Ayah, dia offer RM100K ayah untuk motor ni”.

Ayah dia terus jawab “Anakku, ayah suruh kamu buat semua ni sebab ayah nak kamu tahu, tempat yang betul akan value kamu dengan betul, jangan letak diri kamu di tempat yang salah. Marah diri kamu kalau tak dihargai . Jangan tinggal di tempat yang tak sesuai.”

Pengajaran dari cerita ini ialah “Tahu value diri kamu, jangan biar orang pijak diri kita”

Sinopsis Juzuk 30

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...