Monthly Archives: June 2018

Didiklah anak sebagai hamba..

*Didiklah Anak Sebagai ‘Hamba’ Dari Sekarang Supaya Kelak Tidak Menjadi ‘Tuan’*

Didik anak sebagai ‘hamba’. Tajuk memang nampak seperti tidak berperikemanusiaan, tapi itulah hakikat mendidik anak zaman sekarang.

Mungkin tak ramai setuju dengan kenyataan ini. Terutama ibu bapa yang melihat bahawa anak tersebut perlu dicurah kasih sayang bak menatang minyak yang penuh.

Pernah tak anda melihat senario di mana si ibu sibuk membuat kerja-kerja di rumah, seperti membasuh, mengemop lantai, memasak malah mengemas bilik si anak. Walhal, si ibu ada dua tiga orang anak dara yang duduk bersenang lenang di depan TV, atau mengadap smartphone atau berchating depan laptop?

Nah .. apabila disuruh untuk tolong …. terus merungut, tak reti, malas dan ada yang buat cincai-cincai sebab terpaksa. Lagi teruk, ada yang angkat kaki .. merajuk dan tarik muka .. hanya kerana meminta untuk tutup air jerangan di dapur. Uhh .. kepala digeleng sepuluh kali pun tak jadi apa… hurmmm..

Tak kurang juga anak lelaki, mana mahu nak buat kerja-kerja yang selalu dilakukan oleh perempuan? Hilanglah macho .. rasa macam kelakian kena sagat kat atas tar jalanraya .. erkk.

*Anak Jadi ‘Raja’ Sebagai Berleluasa*

Budaya anak menjadi raja semakin berleluasa sekarang. Sebab apa?. Sebab mereka tidak dididik menjadi ‘hamba’ sejak dari kecil. Ramai pasangan ibu bapa yang terlalu manjakan anak. Kehendak anak semua dituruti.

Mereka tidak diajar untuk mengerti kesusahan dan kepayahan ibu bapa mereka. Ya ibu bapa kaya berharta .. tapi nak sampai berjaya begitu .. bukan mudah. Ada anak-anak ni ambil tahu?

Bila ada beritahu .. jangan manjakan anak. Ini alasan mereka …

*“Kesian anak tu kecik lagi..”*

*“Tengok Timah tu, nak dera anak ke apa?”*

*“Ish, janganlah bagi budak tu buat, dah jadi macam orang gaji je..”*

Jika beginilah alasannya, bersiap sedialah untuk menjadi “hamba” kepada anak sampai ke tua?

Bukan itu sahaja…

*Ada anak yang dah kahwin beranak pinak pun masih menyusahkan mak pak. Benda ni berlaku, dan saya sendiri dah banyak kali lihat dengan mata kepala sendiri.*

*Betul. Ini terjadi dalam dunia masa kini .. baju laki bini anak beranak si emak yang basuh. Umur dah lebih 30 tahun kot …nak makan pun mak yang masak…*

Anak yang tidak dididik dengan kesusahan kerja sedari kecil, mereka akan kekok untuk melakukannya bila sudah jadi dewasa. Kalau buatpun, tak ikhlas dan hanya lakukan secara terpaksa. Mereka akan buat hanya bila disuruh.

Saya bukan mahu para ibu bapa untuk dera anak. Dalam Islam sendiri pun ada cara didik anak ini. Guna sahaja tip dan panduan yang telah Nabi Muhammad S.A.W sarankan.

Ibu bapa harus sedar, bermula dari anak berumur 2 tahun, mereka perlu dipupuk dan dididik supaya menjadi ‘hamba’. Arah mereka lakukan sesuatu, paksa mereka. Jangan terlalu lembut hati.

*Usah terlalu kasihankan anak*

*Jangan terlalu memanjakan anak*

*Ajar mereka erti susah payah sejak kecil*

*Ajar mereka tentang kerja rumah*

*Ajar mereka erti kehidupan*

*Pupuk kesedaran dalam diri mereka*

*Ajar anak perempuan kerja-kerja mengemas, memasak, mencuci rumah dan segala macam kerja rumah.*

*Didik anak perempuan mengenai kebersihan, terutama kebersihan diri.*

*Anak lelaki kena biasakan mereka untuk ringan tulang.*

*Ajar juga anak lelaki untuk membuat kerja-kerja seperti bertukang, betulkan paip air, siram pokok dan macam-macam lagi.*

Kalau boleh, ajar juga perkara yang anak perempuan buat seperti memasak. Tak ada salah, malah nanti akan jadi satu bonus sebagai seorang lelaki dewasa.

Anak kita, acuan kita. Ajari dan didik mereka dengan kasih sayang tapi perlu tegas dan pastikan mereka ikut arahan.

*Biar dididik sebagai hamba, jangan bila dah besar jadi raja. Dan paling ditakuti, bertukar menjadi anak derhaka, yang dimurkai oleh Allah S.W.T*

Didiklah Anak Sebagai ‘Hamba’ Dari Sekarang Supaya Kelak Tidak Menjadi ‘Tuan’

Renungan kematian

Pertandingan bola : 90 menit
Film serial : 60 menit
Film action : 130 menit
Shalat : 5 menit

Neraka Jahannam :
SEPANJANG HIDUP

Surga :
SEPANJANG HIDUP

Mari kita merenung
Whatsapp : 300 kawan
Kontak : 80 kawan
Kawan dikampung : 50 org
Kawan dimasa sulit : 1
Kawan di jenazahmu : keluargamu
Kawan di kubur : kau sendirian

Jangan merasa aneh, inilah kehidupan
Hakikatnya :
TAK ADA YANG MEMBERIMU MANFAAT SELAIN SHOLATMU

Jika kau mendapati debu di mushafmu ( Kitab Alqur’an )
Maka Tangisilah dirimu sendiri !

Barangsiapa yang tidak membaca Al-Quran selama 3 hari tanpa ada udzur maka ia dinamakan Hajir / seorang yang meninggalkan Al-Quran

Ulasan :

Aku tidak memaksamu untuk menyebar luaskan tulisan ini
Akan tetapi sebagai kepatuhan pada Firman Allah Ta’ala :

“Peringatkan lah karena peringatan akan memberikan manfaat pada kaum mukminin”

Alam yang aneh,
Jenazah disusul dengan jenazah . . kematian disusul dengan kematian berikutnya.

Berita tentang kematian terus bermunculan ada yang mati karena kecelakaan ada karena sakit ada yang tiba2 mati tanpa diketahui sababnya semuanya tinggalkan dunia ini dan mereka semua kami kuburkan dan itu pasti.

Hariku dan harimu pasti akan tiba persiapkanlah bekal untuk perjalanan yang tak dapat kembali.

Wahai orang yang menunda Taubat dengan alasan karena masih muda

Maaf…..

Kuburan bukanlah tempat untuk orang dewasa saja
(kuburan tempat manusia
segala usia)

Sungguh Dunia itu hanya 3 hari :

Hari Kemarin :
Kita hidup disitu, dan tidak akan kembali lagi

Hari ini :
Kita jalani namun tak berlangsung lama

Besok :
Kita tidak akan tahu apa yang akan terjadi dan tidak ada jaminan kita bisa hidup sampai besok.

Maka saling memaafkan dan sedekahlah

Karena :

Aku engkau dan mereka
AKAN PERGI meninggalkan gemerlapnya dunia selamanya …

Ya Allah kami memohon pada Mu husnulkhatimah dan beruntung dengan mendapatkan surga dan selamat dari api neraka aamiin ya robbal alamiin

Saudara ku yang mulia :

Barangsiapa yang hidup dalam suatu kebiasaan maka ia akan mati dengan kebiasaan itu….

Dan barangsiapa yang mati dalam suatu keadaan maka ia akan dibangkitkan dalam keadaan tersebut….

Jika kau sudah membaca tulisan ini kau sudah mendapatkan pahala nya, namun bila kau menyebarkannya dan orang lain mendapakan manfaat juga maka akan dilipat gandakan pahala mu Insyaa Allah.

Penyembuhan badan dgn Asma Ul Husna

kita beramal dengan asmaul husna,alhamdulilah dpt pula amalan khusus hasil kajian seorang doktor.
Mari lah kita cuba amalkan nye.

👉 PENYEMBUHAN BADAN MELALUI asmaul husna

Ia telah ditemui oleh Doktor Ibrahim Karim (biologi) bahawa Asma ul Husna, nama Allah yang maha baik krn Allah SWTlah yg maha berkuasa menyembuhkan berbagai penyakit, apabila namaNya diseru

Oleh itu doktor itu menggunakan kaedah ketepatan dalam pengukuran tenaga dalam tubuh manusia dan mendapati bahawa setiap satu daripada nama-nama Allah (SWT) apabila diseru Allah dgn nama nama tersebut in sya Allah akan merangsang tenaga dalam sistem imun badan manusia untuk berfungsi dengan cekap di dalam badan manusia yg tertentu.

Beliau mendapati bahawa dgn menyebut atau (menyeru Allah swt dengan nama-nama Allah (SWT) membawa kepada peningkatan dalam trek Bio Energy dalam tubuh manusia, dan selepas 3-tahun penyelidikan Doktor Ibrahim Karim sampai kepada yang berikut:

Kaedah rawatan: Letak tangan anda pada tempat sakit dan memuji serta menyeru Allah swt dgn nama nama Allah swt di atasnya sesuai dengan penyakit anda sehingga sembuh insyallah.

01. Telinga – As Sami
02. Tulang – Al Nafi’
03. Tulang Belakang – Al Jabbar
04. Lutut – Al Rauf (The Clement)
05. Rambut – Al Badi (Pencipta)
06. Jantung – Al Nur (Cahaya)
07. Otot – Al Qawi (Maha Kuat)
08. Gelombang Jantung – Al Wahab
09. Jantung otot – Al Razzaq
10. saraf – Al Mughni
11. Arteri – Al Jabbar
12. Perut – Al Razzaq
13. Kanser – Al Jalil (The Mighty)
14. Tiroid – Al Jabbar
15. Thigh- Al Rafi (The Exalter)
16. Migrain – Al Ghani (The Rich One)
17. Mata Arteri – Al Mutaali
18. Buah Pinggang – Al Hayy
19. Colon – Al Rauf (The Clement)
20. Usus – Al Razzaq
21. Hati – Al Nafi
22. Pankreas – Al Bari
23. Lemak Sacks – Al Nafi
24. Rahim – Al Khaliq (Pencipta)
25. Pundi Kencing – Al Hadi (Panduan)
26 Reumatik – Al Muhaymin (The Guardian)
27. Prostat – Al Rashid
28. Saraf Mata – Al Zahir
29. Kelenjar pineal – Al Hadi
30. Tekanan Darah – Al Khafed
31. Paru-paru – Al Razzaq
32. Thymus Kelenjar – Al Qawi
33. Kelenjar atas Buah Pinggang – Al Bari
34. Rambut Peel – Al Jalil (The Mighty)
35. Rongga Hidung – (Al Latif, Al Ghani, Al Raheem)
36. Mata – (Al Nur, Al Basir, Al Wahab)

mesti mesti mesti kongsi …

,* semoga bermanfaat buat kita semua.. aamiiin.. .

Kisah Helang

KISAH HELANG YANG MENAKJUBKAN

Helang boleh hidup sehingga 70 tahun. Tetapi utk sampai ke usia ini, ia perlu membuat keputusan yg sangat sukar.

Pada usianya 40 tahun, kukunya sudah tidak lagi mampu mencengkam mangsanya dgn kuat. Paruhnya yg panjang dan tajam semakin menjadi bengkok. Bulunya pula menjadi semakin tebal dan berat. Bulu yg semakin tebal dan berat didadanya itu menyebabkan ia semakin sukar utk terbang seperti biasa.

Oleh itu si helang hanya ada dua pilihan:
1. MATI
atau
2. Mesti melalui proses PERUBAHAN yg amat menyakitkan!

Untuk pilihan yg ke 2 sang helang perlu terbang ke atas puncak gunung dan duduk bersendirian di sarangnya. Dan disana ia akan mematuk paruhnya yg bengkok itu ke atas batu yg keras dengan kuat sehingga paruhnya itu tercabut dari mulutnya.

Kemudian sang helang perlu menunggu sehingga paruhnya tumbuh kembali. Setelah tumbuh ia akan mencabut kuku kukunya pula.

Setelah kukunya tumbuh semula, sang helang akan mencabut pula bulu bulunya yang tebal dan kusut itu.

PERUBAHAN yang amat bernilai walaupun sangat menyiksakan.

Dan selepas melalui proses tersebut, Sang Helang sekali lagi dapat terbang dgn gagah dan megah semula di angkasa sehingga 30 tahun…

Kenapa PERUBAHAN itu PERLU?
Untuk terus hidup, kita juga perlu melalui proses PERUBAHAN. Dibandingkan dgn Sang Helang tadi, kita perlu “mencabut” segala memori luka dan duka, tabiat negatif dan minda yg terhad (fixed mindset).

Hanya apabila kita bebas daripada bebanan silam, barulah kita boleh mengambil manfaat daripada kehidupan kita sekarang. Utk memulakan perjalanan baru menuju ke masa hadapan, buangkanlah semua kepercayaan lama dan terhad anda itu. Bukakan fikiran anda dan terbanglah semula seperti Sang Helang!

@MikaylaHolisticTherapy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...