Monthly Archives: October 2017

Adab berhutang

“`9 ADAB UTANG PIUTANG“`

*1. Jangan Pernah Tidak Mencatat Hutang Piutang*

_“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kalian melakukan hutang piutang untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kalian menuliskannya..” (QS.Al Baqarah : 282)_

*2. Jangan Pernah Berniat Tidak Melunasi Hutang*

_“Siapa saja yang berhutang, sedang ia berniat tidak melunasi hutangnya, maka ia akan bertemu Allah sebagai seorang pencuri..” (HR Ibnu Majah)_

*3. Jangan Pernah Menunda-nunda Membayar Hutang*

_“Menunda-nunda (pembayaran hutang) bagi orang yang mampu adalah kedzaliman..” (HR Bukhari dan Muslim)_

*4. Jangan Pernah Menunggu Ditagih Dulu Baru Membayar Hutang*

_“Sebaik-baik orang adalah yang paling baik dalam pembayaran hutang..’ (HR Bukhari dan Abu Daud)_

*5. Jangan Pernah Mempersulit Dan Banyak Alasan Dalam Pembayaran Hutang*

_“Allah ‘Azza wa jalla akan memasukkan ke dalam surga orang yang mudah ketika membeli, menjual, dan melunasi hutang..” (HR Ahmad, an-Nasa’i, dan Ibnu Majah)_

*6. Jangan Pernah Meremehkan Hutang Walaupun Sedikit*

_“Ruh seorang mukmin itu tergantung kepada hutangnya hingga hutangnya dibayarkan..” (HR Ahmad, at-Tirmidzi, ad-Darimi, dan Ibnu Majah)_

*7. Jangan Pernah Berbohong Kepada Pihak Yang Menghutangi*

_“Sesungguhnya, apabila seseorang berhutang, maka bila berbicara ia akan dusta dan bila berjanji ia akan ingkari..” (HR Bukhari dan Muslim)_

*8. Jangan Pernah Berjanji Jika Tidak Mampu Memenuhinya*

_“… Dan penuhilah janji karena janji itu pasti dimintai pertanggungjawaban..” (QS Al Israa’ : 34)_

*9. Jangan Pernah Lupa Doakan Orang Yang Telah Menghutangi*

_“Barangsiapa telah berbuat kebaikan kepadamu, balaslah kebaikannya itu. Jika engkau tidak mendapati apa yang dapat membalas kebaikannya itu, maka berdoalah untuknya hingga engkau menganggap bahwa engkau benar-benar telah membalas kebaikannya..” (HR Ahmad dan Abu Dawud)_

Dan yang paling penting :

*JANGAN PERNAH…. LUPA BAYAR..*

_Semoga ALLAH mewafatkan kita dalam keadaan bersih, beriman dan bertakwa kepada ALLAH dan terbebas dari segala lilitan hutang. Aamiin_

#peringatanbersama

ALLAH bayar secara tunai

*ALLAH BAYAR SECARA TUNAI*

Kisah ini kisah benar yang berlaku pada diri saya sendiri..

Satu hari saya pergi ke sebuah *Rumah Orang Tua-Tua*. Saya dapat bantuan sejumlah wang daripada seorang sahabat meminta saya beli dan sampaikan barangan keperluan tersebut kepada orang miskin.

Jadi saya pun belilah kain pelekat, kain batik, beli roti dan macam-macamlah saya beli, saya pun pergilah Rumah Orang Tua-Tua, tak payah sebutlah di mana.

Sampai saja kereta saya di perkarangan Rumah Orang Tua-Tua, tiba-tiba ada seorang perempuan tua berlari dari asrama orang tua-tua tu mai dekat saya.

_”Yea..yea.. Anak aku datang, anak aku datang, seronoknya anak aku datang..”_

Saya tak kenai dia siapa, dia mai peluk saya, dia cium saya.

Orang tua tu kata..

_”Nak.. Kenapa tinggal mak kat sini nak, mak nak balikkkkkk.. Mak rindu dekat rumah..”_

Saya waktu tu.. Ya Allah.. Saya kata..

_”Makcik..’_

Saya pegang saya tengok muka dia, dia kata..

_”Sampai hati hang tak mengaku aku ni mak hang..”_

Saya boleh bayang perasan waktu tu dia rindu sangat pada anak dia, saya berlakon depan dia, saya kata..

_”Mak.. Maafkan saya mak ye..”_

Saya pegang tangan dia saya bawa pi duduk atas kerusi, saya ambik roti saya suap ke mulut dia.

Cuba bayangkan hati ibu yang rindu kepada anak ini bila kita ambik roti kita suap kat mulut dia, apa perasaan dia? Apa perasan kita?

Semasa saya menyuap roti, air mata dia meleleh-leleh, dia pegang tangan saya, _Subhana Allah_.. Saya dapat rasa bagaimana perasaan rindunya kepada anak dia.

Bila saya nak balik dia pegang kaki saya dia kata..

_”Nak.. Jangan tinggai mak nak, mak nak balik, mak nak balik..”_

Akhirnya saya minta kebenaran dengan pihak pengawasan di situ. _Check-check_ tengok rupanya dia *ada anak 5 orang*. Anak dia yang sulung bergelar *Tan Sri*, orang memang kaya, orang ada nama, hebat orangnya.

Saya waktu tu nak balik, dia pegang baju saya dan dia kata nak ikut saya balik, saya kata takpa lah, jomlah jomlah.. Saya isi borang apa patut semua.. Ringkaskan cerita, saya minta pelepasan untuk bawa balik selama 5 hari saja.

Bila balik rumah saya, Sembayang Subuh saya jadi *Imam* dia sembahyang di belakang, saya baca doa, saya tengok air mata dia jatuh. Lepas tu saya pi salam dia, saya cium tangan dia dan saya kata..

_”Mak.. Maafkan saya mak yeee..”_

Waktu tu saya tak dak mak dah, tapi saya bayang ini ibu saya, sebab dia rindukan pada anak-anak dia.

Duduk *hari ketiga* di rumah saya, waktu Sembayang Isyak, selesai doa saya nak pi salam dengan dia, tetiba dia lapik tangan dia dengan kain tudung, baru dia salam.

Saya kata..

_”Mak.. Kenapa mak lapik tangan, dua hari dah mak salam, mak tak lapik tangan dengan saya. Kenapa hari ni mak lapik tangan?”_

Dia kata..

“Ustaz.. Kau bukan anak saya ustaz ye..”_

_SubhanAllah_.. Tiba-tiba dia sebut nama saya *”Ustaz”*. Saya kata..

_”Kenapa mak panggil saya ustaz? Saya anak mak..”_

Dia kata..

_”Bukan.. Kalau anak saya dia tak akan buat macam tu, kalau anak saya dia tak akan jadi *imam* saya, kalau anak saya dia *tak akan suap* saya makan..”_ 😢

Bayangkan sahabat-sahabat perasaan seorang ibu ini, tiba-tiba saja dia menangis, saya pun pegang dia, saya peluk dia, saya pun menangis, saya kata..

_”Mak.. Walaupun mak bukan mak saya tapi saya sayangkan mak sebagai ibu saya sendiri..”_.

Saya pegang tangan ibu ini.. Walaupun dia bukan mak saya tapi saya tahu *hati dia rindu sangat dekat anak dia*, waktu tu saya pandang wajahnya, saya kata..

_”Mak.. Walaupun ibu sebenar saya telah meninggal dunia, tapi mak boleh ganti tempat ibu saya, mak duduklah di sini..”_.

Waktu nak makan saya suapkan nasi ke mulut dia, dia muntahkan balik makan dari mulut dia,
saya tanya..

_”Kenapa mak?”_

Tiba-tiba saya tengok air muka dia pucat, saya angkat dia, panggil ambulan hantar dia ke hospital.

Waktu dia di hospital, saya ambik kepala dia saya ribakan mak ini, dia pegang tangan saya dia kata..

_”Ustaz.. Kalau saya mati, tolong jangan bagi tahu sorang pun anak saya, kalau anak saya tahu saya mati, jangan bagi tahu di mana kubur saya, kalau dia tahu di mana kubur saya jangan izinkan dia pegang batu nisan..”_.

Saya pegang dia saya kata..

_”Mak.. Jangan cakap mcm tu mak..”_.

Isteri saya menangis di sebelah, anak saya menangis di sebelah pegang dia. Kami pegang dia..

_”Mak.. Jangan cakap mcm tu mak, jangan mak..”_

Dia geleng kepala rupa-rupanya itulah saat penghujung hayat dia, akhirnya dia pun meninggal di atas ribaan saya di hospital.

Dia meninggal dalam pelukan saya, saya doakan *Makcik Hajjah khalijah* ini rohnya mudah-mudahan bersama _Salafusoleh_.

Sahabat-sahabatku, sesiapa yang masih ada mak tolonglah *taat* pada mak, *jangan derhaka* pada mak kita, *jangan tinggal dia* di Rumah Orang Tua, mak kita sakit kita *jaga* dia, *picit kepala* mak kita..

Sahabat-sahabat cuba tanya mak kita..

_”Seksa dak mak mengandungkan saya dulu? Seksa dak mak melahirkan saya dulu?”_.

Tanya mak kita sahabat-sahabat sekalian.. Kalau kita tanya sudah tentu air mata mak kita akan jatuh, sebab tu sahabat-sahabat *suapkanlah makanan* pada mak kita..

Sahabat-sahabat semua.. Selepas daripada kematian makcik ini, sampailah berita kepada anaknya yang sulong, anak dia terus telefon saya..

Apa anaknya kata pada saya..

_”I akan bawa you ke makhamah, I akan saman you sebab you *bawa keluar mak I dari Rumah Orang Tua-Tua*”_..

3 tahun dia letak mak dia di Rumah Orang Tua-Tua, dia tak pergi tengok, sebab tu mak dia rindu *tak boleh beza saya dan anaknya*..

Akhirnya saya tunggu, tunggu punya tunggu tidak ada saman hampir setahun lebih. Saya pergi ceramah di *Masjid di Gombak*, selesai saya ceramah datang seorang lelaki peluk saya.

Menangis dalam masjid, orang dalam masjid hairan, sebab apa ni, saya tanya pada dia..

_”Pasai pa ni? Ada masalah apa ni..?”_.

Dia berkata dalam keadaan menangis..

_”Ustaz.. Tolong bagi tahu di mana kubur mak saya ustaz? Tolong bagi tahu di mana kubur mak saya?”_..

Saya kata..

_”Kenapa hari ni baru tanya kubur mak kamu?”_..

Dia kata..

_”Tolonglah ustaz.. Saya nak jumpa mak saya ustaz, sayalah orang yang bergelar *Tan Sri* yang nak saman ustaz hari tu.. Saya sekarang ni *papa kedana* ustaz, *isteri saya mati* kemalangan, *rumah banglo* saya bank dah tarik, *kereta mewah* saya *semua bank dah tarik*, tinggal satu ja, kereta kancil..”_.
Saya berkata..

_”Saya boleh tunjuk kubur mak kamu, tapi dengan *satu syarat*, kamu *jangan pegang batu nisan* mak kamu..”_.

Sampai saja di tanah perkuburan, tak sempat saya nak turun, dia turun dulu, *saya tengok depan mata saya sendiri* dia _*jatuh tersungkur tangan dia menjadi hitam, mulut dia tarik sebelah*_ yang tadi pada awalnya, tangan dan mulutnya elok sambil memanggil-manggil..

_”Ibu.. Ibuuu… Ibuuuu..”_.

Tiba-tiba saya angkat dia tak jauh dari kubur ibunya _*belum sampai lagi ke kubur ibunya, dia dah hembuskan nafas terakhir*_ berhampiran kubur ibunya..

_Allahuakbarrrrrrrrrrrrr…_

Mengucap panjang saya.. Allah SWT tunjuk di atas dunia lagi *balasan anak yang derhaka pada ibu dan ayah*.

Semoga kisah ini menjadi pengajaran di luar sana, ambillah *iktibar* dari kisah di atas.

_”Dan apabila *mata ibumu sudah tertutup* maka *hilanglah satu keberkatan disisi Allah*, iaitu doa seorang ibu”_

C&P..

ingat mati

_Dulu mak pernah cakap, “Kalau mak dan ayah dah tiada nanti, selepas kebumikan, jangan balik lagi.. Tunggulah 10 – 15 minit kerana ketika itu, malaikat akan datang.. Jika masih ada anaknya di atas kubur, malaikat akan tanya kepada arwah dengan nada yang rendah”_

_Nabi kata, apabila kita dimasukkan ke dalam kubur, badan kita bersandar dengan batu, tanah dan kain kapan.. Akhirnya dihadapkan ke arah kiblat.. Dibuka muka kita, pipi kita akan kena tanah.. Duduk dalam kubur menghadap kiblat.._

_Suami, isteri, anak-anak menangis.. Lepas tu, diambil papan lalu ditutup.. Tanah pun diturunkan secara perlahan-lahan.. Bila dah sampai separuh kubur, tukang kubur pun naik melompat ke atas.. Bila melompat naik ke atas, tutup..! Dipijak-pijaknya kubur.._

_Nabi kata, bila berpaling sahaja muka orang yang menghantar kita ke belakang kubur, kita mendengar bunyi derapan tapak kasut mereka pulang.. Derapan kasut-kasut mereka kita boleh dengar.. Maka, pada masa itulah, roh kita akan duduk.. Duduknya roh dan kaki melunjur.. Badan tegak.._

_Maka, pada masa itulah, kita akan memanggil orang-orang yang menghantar kita ke kubur.. Kalau isteri yang hantar, kita akan memanggil isteri kita.._

_”Pah, jangan tinggalkan Abang.. Pah kata nak sehidup semati”_

_Pah tak dengar.. Pah bawa cerek dengan daun pandan balik sambil lap air mata.. Sayang macam mana pun isterinya, dia akan balik.. Suami dia panggil, “Pah, jangan balik, Pah.. Tunggu Abang, Pah” .. Dia tak kisah.. Dia balik.._

_Lepas tu, kita akan nampak anak-anak kita balik.. Kita panggil anak-anak, tapi tak dengar.. Selepas mereka semua beredar, datanglah dua malaikat.. Yang hitam kedua-duanya.. Yang biru kedua-duanya.. Dan kita dengar derapan kaki malaikat lebih kuat daripada derapan kaki-kaki orang yang balik tadi.. Siap dengar bunyi rantai yang dibawa lagi.. Lagi menggerunkan.._

_Yang tak pernah senyum dan ketawa, malaikat masuk terus menghadap dan memanggil kita, “Hai manusia” .. Malaikat tak kata dah, “Hai ustaz, hai ustazah” .. Malaikat tak sebut dah.. Malaikat pun tak kenal kita.. Malaikat tak panggil hajjah, haji tapi panggil, “Hai manusia”_

_”Hai manusia, apa pendapat kamu tentang Muhammad bin Abdullah..?”.. Itulah soalan dia.. Maka, kita akan menjawab, “Dia itu adalah hamba Allah, dia adalah pesuruh Allah.. Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah” .. Kalau itulah jawapan kita, selamatlah kita.. Dia tak tanya lagi, “Ma Robbuka..? Ma Nabiyyuka..?”_

_Kalau lulus soalan ni, maka lepaslah soalan-soalan yang lain.. Maka, malaikat tadi dengar apa yang kita jawab.. Malaikat kata, “Kami tahu dah kamu akan jawab seperti itu.. Saja kami tanya untuk pastikan bahawa kamu orang yang baik” .. Maka, kata malaikat kepada kita, “Tidurlah kamu di dalam kubur ini seperti tidurnya pengantin”_

_Maka ahli kubur tadi berkata, “Pulangkan aku balik ke dunia.. Aku mahu balik pada keluargaku.. Aku mahu beritahu keadaan aku di kubur.. Tolong hantarkan aku balik..!”, rayu si mati pada malaikat.._

_Rupanya, orang mati ni nak balik ke dunia bukan nak makan nasi briyani gam, bukan nak tengok TV.. Bukan..! Dia balik sebab nak beritahu pada anak-anak supaya solat.._

_”Wahai anak-anakku dan isteriku, solatlah.. Wahai suamiku, solatlah”_

_Tapi malaikat kata, “Tak boleh balik.. Kamu sekarang berada di alam barzakh.. Kamu tak boleh campur dengan alam dunia”_

_Nabi SAW kata, kalau kamu orang yang baik, kata Nabi SAW, akan diluaskan kubur 70 hasta, dilebarkan 70 hasta dan dicerahkan kubur kamu.. Tetapi, walaupun mayat tak boleh beritahu kita, Nabi dah khabarkan pada kita.. Itulah untungnya kita menjadi umat Nabi Muhammad SAW.._

_Madu di tangan kanan, racun di tangan kiri.. Pilihlah mana yang kita mahu.. Sesungguhnya bekalan yang paling baik adalah taqwa.. Jagalah solat kita.._

*_ALLAHU AKBAR …_*

#ingatmati..

Tips simple untuk menjadi orang KAYA

Nak merasa jadi orang kaya ? Boleh try amalkan tips simple kat bawah ni :

1. Lepas makan kat restoran / gerai makan, tinggalkan shj duit balance yg seringgit dua/sen tu sebagai tips kpd mereka yg serve kita. Tak luak pon duit kat dalam poket. Jutawan pun belum tentu boleh buat.

2. Time isi minyak kereta, lepas attendan pam tlg kita cuci cermin atau isikan minyak, ringankan tangan bagi token. Tak kiralah apa bangsa sekalipun,kita tidak tahu doa yg mana akan makbul. Mereka yg berkereta mewah dan pakai driver, belum tentu ada peluang utk buat camtu.

3. Jika kita singgah solat kat mana2 surau atau masjid,jgn lupa lepas solat seluk poket carik note yang paling BESAR utk disedekahkah ke tabung masjid. Manalah tau, mungkin sumbangan terakhir kita. Hanya orang yg betul-betul kaya mampu berbuat demikian.

4. Cuba ubah tempat kita shopping barang keperluan harian. Selalunya kita ke pasaraya besar spt Tesco/Giant, cuba shopping kat pasar tani pulak kali ni. Sambil tolong penjual/petani. Tak perlu berkira sgt mintak tawar menawar sayur atau lauk mentah tu.

5. Time nak belikan mainan anak, bawak je diorang ke pasar malam. Bagi duit RM10, macam2 toys boleh beli kat sana. Sambil boleh bantu peniaga pasar malam. Daripada duk gi Toys r Us, RM10 buat bayar parking je.

6. Bila naik teksi, genapkan ajer tambang tu. Dengan niat utk sedekah. Jika mereka diberi peluang, mungkin mereka tak nak jadi pemandu teksi.Tak semua orang berpeluang naik teksi & jd penumpang.

7. Adakala kita tgh queue di kaunter bayaran mini market, jumpa budak2 merengek nak beli jajan or gula2, apa salahnya tolong amikkan dan bayarkan. Buat diorang tersenyum.

8. Time travel balik kampung, singgah di mana-mana RNR, liarkan pandangan kita. Tengok2 la orang sekeliling. Ada yg singgah dgn family ramai, naik kereta lama siap berhimpit anak ramai. Makan pon mcm kena kongsi. Apa salahnya belikan air atau bayarkan makan walaupun mereka mampu.

9. Masa kita minum di kedai kopi/kedai makan,sekali sekala tu apa kata kita cuba bayarkan makan atau minum utk meja sebelah. Usha dulu la meja, tengok yg mana yg patut dibayar. Tak perlu sebab dan alasan.

10. Jika ada peluang pi melawat org sakit kat wad, time nk belikan buah tangan, apa kata beli extra 1 pack. Pass kat jiran dia katil sebelah. Doakan ksejahteraan mereka.Besar nilainya bg org yg tgh sakit dpt ingatan sebegitu. Orang kenamaan shj biasanya ada peluang buat camtu.
Kita tidak memerlukan masa dan saat yg sesuai utk menjadi orang kaya. Kita juga tak perlu sebab dan alasan tertentu utk menjadi seperti orang kaya. Apa yang penting adalah KEIKHLASAN.

Cubalah, saya yakin insyaAllah anda akan menjadi seperti orang kaya dan usah khuatir kerana anda tidak akan menjadi seorang yang papa kalu buat perkara di atas. Hari ini mungkin tangan kita yg memberi, mana tahu esok lusa kita pula yg akan menerima?

dari FB.

Nak berjaya dalam perniagaan

“Biar kecil asalkan berhasil ”

Nak berjaya dalam perniagaan kenalah ada Sifat Orang Berjaya dalam perniagaan.

Mudah sungguh Sifat Orang yang berjaya untuk kita ikut kalau mahu.

Tak mengumpat,
Tak merungut hidup susah,
Tak bagi 1001 alasan,
Tak kutuk orang,
Tak sibuk hal orang yang tak penting,
Tak sibuk bisnes orang,
Tak cari kelemahan orang,
Tak menyalahkan orang,
Tak ada masa nak memperbesarkan cabaran .

Corak hidup orang berjaya pun mudah nak ikut kalau mahu.

Orang berjaya ni cara hidup dia berbeza.
Orang lain berjalan, dia berlari.
Orang lain duduk, dia berdiri.
Orang lain lena , dia berjaga.
Orang lain rehat , dia bekerja.
Orang lain berhibur , dia berfikir.
Orang lain stress , dia tenang.
Orang lain takut, dia berani.
Orang lain malu, dia sempoi.
Orang lain jual, kita beli.
Orang lain beli, kita jual

Boleh kata 100% cara hidup orang berniaga ni tidak sama dengan cara hidup orang biasa.Dan orang berjaya sentiasa senyum dan nampak lebih happy lucky.
“Nak seribu daya tak nak seribu dalih”

Ubah mindset kita sekarang

Al Quran juz 26

 

Bukalah dan bacalah
*Al-Quran Juz ke: 26*

Allah SWT telah berfirman.

Bunyinya :

*”Sedikit waktu lagi Aku akan menggoncang kan langit dan bumi, laut dan darat”.*

*Biar mereka semua tahu bahwa Mu’jizat Allah itu ada !!!*

Jika sudi…

Sampaikanlah kepada hamba Allah yg lain… wallahu’alam…

*Ternyata Cuma 1.5 jam⌚ saja Umur Kita hidup di DUNIA 🌎 ini.*

🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱

Mari kita lihat berdasarkan Al-Qur’an sebagai sumber kebenaran yang hakiki
🔎 *1 hari akhirat = 1000 tahun dunia*
🔎 *24 jam akhirat = 1000 tahun dunia*
🔎 *3 jam akhirat = 125 tahun dunia*
🔎 *1.5 jam akhirat = 62.5 tahun dunia*

Apabila umur manusia itu rata-rata 60-70 tahun, maka hidup manusia ini jika dilihat dari langit hanyalah 1.5 jam saja.

Pantaslah kita selalu diingatkan tentang masalah waktu. ⌛⏰

Allah berfirman : *”Kamu tidak tinggal (di dunia) melainkan sedikit masa saja, kalau kamu dahulu mengetahui hal ini (tentulah kamu bersiap sedia)”*

Semoga bermanfaat bagi kita semua untuk meniti perjalanan hidup kita ini.

*Kuatkan berfikir utk akhirat*.
Karena dunia ini akan kita tinggalkan.

Fokus akhirat
Itulah tempat kita akan hidup seterusnya.

*Ingatlah ini :*
untuk diri saya sendiri.
*Mayat orang Islam yang tidak sembahyang pada 1000 tahun dulu masih disiksa hingga kini.*

Allahuakbar!!! 1 waktu kita tinggalkan sholat sama dengan 8000 tahun siksaan neraka. Jika kita sehari 5 waktu x sholat?

5 x 8000 = 40.000
tahun.

*Subhanallah…* 😫😭

Ringan-ringankanlah tangan untuk membagi berita ini. Akan mendapat pahala mengingatkan saudara Islam…

Kirim _*La illaha illa Allah*_,
_*Muhammadu Rasulullah*

Kirim kepada 3 group saja.
Lihat apakah anda
mempunyai waktu untuk
*ALLAH* atau tidak???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...