Monthly Archives: August 2017

Doa hari Arafah

Tag orang-orang yang anda sayang

DOA ARAFAH – 31/8/17 Rebutlah satu jam ini

Assalamualaikum. Hari Arafah sudah hampir tiba. Sudahkah anda membuat senarai doa yang mahu anda pohon kepada Allah? Berikut adalah beberapa doa yang anda boleh masukkan dalam senarai anda, Insya Allah:

1. Ya Allah kurniakanlah padaku Kejayaan terbesar – selamat dari api neraka dan masuk ke Syurga Firdaus

2. Ya Allah masukkanlah aku dan keluargaku dalam golongan yg beriman.. yang menerima kitab amal di tangan kanan kami.

3. Ya Allah, Kurniakanlah padaku kematian yang diberkati. Izinkan aku mengucapkan syahadah sebelum aku menghembuskan nafas terakhir. Kurniakanlah padaku syafaat Rasulullah (saw).

4. Ya Allah masukkanlah aku dalam kalangan Rasulullah (saw), keluarganya dan para sahabat di Syurga Firdaus.

5. Ya Allah selamatkanlah rakan-rakan bukan Islam ku dari neraka. Kurniakan mereka hidayah Islam.

6. Ya Allah, satukan aku dalam Syurga Firdaus dengan orang-orang yang aku sayangi semata-mata kerana Mu.

7 Ya Rabb, sempurnakan agamaku dan ibadatku. Selamatkan aku daripada kejahatan dan izinkan aku menyempurnakan sebahagian daripada agamaku.

8. Ya Allah terimalah amalan baikku dan tingkatkan pahala dan rahmat untukku. Padamkan dosa-dosaku dan ampunkan aku sepenuhnya. Limpahi rahmatMu untukku dan selamatkanlah aku dari kehinaan pada hari hitungan amal.

9. Ya Allah, apabila aku mati, biarlah jiwaku dan rekod amalanku menjadi amalan tertinggi

10. Ya Allah kurniakan aku, ibu bapaku, keluarga dan anak-anakku bimbingan, ketabahan dan peningkatan Iman.

11 Ya Allah, masukkan aku dalam golongan yang Engkau lindungi, mendapat pengampunan Mu dan mendapat naungan pada hari ketika tidak ada naungan selain dari Arash Mu.

12. Oh Tuhanku, tingkatkan keyakinan dan tawakkalku padaMu. Janganlah ada keraguan dalam kepercayaanku dalam keesaan Mu, kehebatan Mu dan kekuasaan Mu.

13. Ya Allah tingkatkanlah kecintaanku untuk Mu dan Nabi Mu (saw).

14. Ya Allah ampunilah aku dan tingkatkanlah kurnian Rahmat dan Rezeki Mu

15 Ya Allah berilah aku lebih banyak peluang untuk berbuat baik dan mendapat keredhaanmu.

16. Ya Allah ya Rabb, sucikan niatku hanya untuk Mu semata dan lindungi aku dari menunjuk-nunjuk atau kebanggaan palsu. Selamatkan aku dari sifat angkuh, sombong, menunjuk nunjuk dan mengungkit ungkit nikmat.

17. Oh Penciptaku dan Tuhanku, jangan biarkan aku sendirian. Berkati aku dengan pasangan yang sesuai dan anak-anak yang akan menjadi penyejuk mataku.

18. Oh Tuhanku, jadikanlah aku dari orang-orang yang sabar dan patuh kepada Mu dan kepada ibu bapaku.

19. Selamatkanlah aku dari Fitnah Dajjal.

20. Selamatkanlah aku dari azab kubur dan azab api neraka.

21 Ya Allah, tingkatkanlah usahaku dalam kerja-kerja Sadakatul Jariah.

22 Ya Allah, berkati hidupku dengan kesihatan yang baik, agar aku dapat bersujud padamu dengan mudah sehingga akhir hayatku.

23 Ya Allah, lindungi aku dan seluruh umat Islam dalam menentang penindas-penindas yang zalim. Selamatkan kami dari fitnah dan permudahkanlah bagi kami mengharungi zaman yang sukar ini.

24. Tuhanku, berkati hidupku dengan yang terbaik di dunia ini, yang terbaik di akhirat nanti dan selamatkanlah aku dari api neraka. Sesungguhnya aku memang memerlukan kurniaan dari Mu Ya Allah.

25 Ya Allah tingkatkanlah kesyukuranku semata-mata kepada Mu.

26. Ya Rabb, selamatkan aku dari kemunafikan.

27 Ya Allah, izinkan aku dan isteriku menjadi antara jemaah menunaikan Haji sebelum kami dijemput olehMu..

28 Ya Allah lindungi kami dari syaitan, jin dan arak. Lindungi kami dari perbuatan jahat dan niat mereka.

29 Ya Allah ampuni dan berilah rahmat kepada ibu bapa kami, kerana mereka menjaga kami ketika kami masih kecil.

30 Ya Allah, aku berdoa dan memohon daripadamu untuk mengurniakan bimbingan kepada pemuda dan umat Islam. Selamatkan kami semua dari kufur, putus asa, salah laku dan syirik.

31 Ya Allah berikan aku kekuatan untuk melawan kemalasan dan tidur, semoga aku dapat bangun untuk tahajjud dan solat subuh setiap hari. 🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕

Like & Share Pesan Bonda

In sya Allah . Hari Arafah bagi tahun 2017 jatuh pada 31/08/2017 mulai jam 12.21 tengah hari (Khutbah Arafah).

Untuk doa yang paling 5.21 petang hingga jam 6.21 petang. Rebutlah 1 jam yang penuh istimewa ini untuk kita angkat doa ke langit Allah. waktu ini utk berdoa kerana ini adalah waktu yg amat mustajab. Selamat Beribadat!

Pengemis

Kisah yg mengetuk Hati..
SubhanaLLAH, masyaALLAH ❤

Suatu hari ada seorang pengemis mengetuk pintu rumah Rasulullah Saw. Pengemis itu berkata:
“saya pengemis ingin meminta sedekah dari Rasulullah.”
Rasulullah bersabda:
“Wahai Aisah berikan baju itu kepada pengemis itu”. Sayyidah Aisyah pun akhirnya melaksanakan perintah Nabi.
Dengan hati yang sangat gembira, pengemis itu menerima pemberian beliau, dan langsung pergi ke pasar serta berseru di keramaian orang di pasar: “Siapa yang mau membeli baju Rasulullah? “. Maka dengan cepat berkumpullah orang-orang, dan semua ingin membelinya.

Ada seorang yang buta mendengar seruan tersebut, lalu menyuruh budaknya agar membelinya dengan harga berapapun yang diminta, dan ia berkata kepada budaknya: jika kamu berhasil mendapatkannya, maka kamu merdeka. Akhirnya budak itupun berhasil mendapatkannya. Kemudian diserahkanlah baju itu pada tuannya yang buta tadi.

Alangkah gemberinya si buta tersebut, dengan memegang baju Rasulullah yang didapat, orang buta tersebut kemudian berdoa dan berkata:
“Yaa Rabb dengan hak Rasulullah dan berkat baju yg suci ini maka kembalikanlah pandanganku”.
MaaSyaa Allah…dengan izin Allah, spontan orang tersebut dapat melihat kembali.

Keesokan harinya, iapun pergi menghadap Rasulullah dengan penuh gembira dan berkata:
“Wahai Rasulullah… pandanganku sudah kembali dan aku kembalikan baju anda sebagai hadiah dariku”.
Sebelumnya orang itu menceritakan kejadiannya sehingga Rasulullah pun tertawa hingga tampak gigi gerahamnya.

Kemudian Rasulullah bersabda kepada Sayyidah Aisyah:
“Perhatikanlah baju itu wahai Aisyah, dengan berkahNya, ia
telah mengkayakan orang yang miskin, menyembuhkan yang buta, memerdekakan budak dan kembali lagi kepada kita.”

Subhanallah…

Al-Imam as-Suyuti menyebutkan dalam salah satu kitabnya bahwa pahala shadaqah itu ada 5 macam:

أَنَّ ثَوَابَ الصَّدَقَةِ خَمْسَةُ أَنْوَاعٍ : وَاحِدَةٌ بِعَشْرَةٍ وَهِيَ عَلَى صَحِيْحِ الْجِسْمِ ، وَوَاحِدَةٌ بِتِسْعِيْنَ وَهِيَ عَلَى الْأَعْمَى وَالْمُبْتَلَى ، وَوَاحِدَةٌ بِتِسْعِمِائَةٍ وَهِيَ عَلَى ذِي قَرَابَةٍ مُحْتَاجٍ ، وَوَاحِدَةٌ بِمِائَةِ أَلْفٍ وَهِيَ عَلَى الْأَبَوَيْنِ ، وَوَاحِدَةٌ بِتِسْعِمِائَةِ أَلْفٍ وَهِيَ عَلَى عَالِمٍ أَوْ فَقِيْهٍ اهـ
(كتاب بغية المسترشدين)

“Sesungguhnya pahala bersedekah itu ada lima kategori :
1) Satu dibalas sepuluh (1:10) yaitu bersedekah kepada orang yang sehat jasmani

2) Satu dibalas sembilan puluh (1:90) yaitu bersedekah terhadap orang buta, orang cacat atau tertimpa musibah, termasuk anak yatim dan piatu

3) Satu dibalas sembilan ratus (1:900) yaitu bersedekah kepada kerabat yang sangat membutuhkan

4) Satu dibalas seratus ribu (1: 100.000) yaitu sedekah kepada kedua orangtua

5) Satu dibalas sembilan ratus ribu (1 : 900.000) yaitu bersedekah kepada orang yg alim atau ahli fiqih.
[Kitab Bughyatul Musytarsyidin]

Semoga Allah SWT memudahkan kita untuk bermurah hati, suka bersedekah dengan ikhlas. Aamiiiin…

Habib Ali zainal abidin.

Rahsia Allahuma Bariklana

RAHSIA ALLAHUMMA BARIKLANA (DOA MAKAN)

Dalam perjalanan mencari ilmu, Tuan Guru Habib Lutfi bin Yahya bertemu Kiyai Tua. Habib yang masih muda waktu itu kehairanan menyaksikan akhlak Kiyai. Waktu ada butiran nasi yang terjatuh lalu dipungut dan dikembalikan ke pinggan untuk dimakan kembali.

“Kenapa harus dikutip? Kan hanya nasi sebutir,” tanya Habib muda menduga.

“Jangan sekadar lihat ianya sebutir nasi. Adakah kamu boleh mencipta sebutir ni seorang diri sehingga jadi nasi?”

Habib muda terdiam. Kiyai Tua melanjutkan bicara.

“Ketahuilah. Waktu kita makan nasi, Allah dah menyatukan peranan ramai manusia. Nasi Bin Beras Bin Padi. Mula dari mencangkul, menggaru, buat bendang, menanam benih, memupuk, menjaga huma sampai membanting padi ada jasa banyak orang.

Kemudian dari tanaman padi jadi beras dan jadi nasi. Terlalu ramai hamba Allah terlibat sampai jadi nasi.”

“Jadi kalau ada sebutir nasi sekalipun jatuh, ambillah. Jangan sebab masih banyak dalam pinggan, kita biarkan yang sebutir. Itu salah satu bentuk takabur, dan Allah tak suka manusia yang takabur. Kalau tak kotor dan tak bawa mudarat pada kesihatan kita, ambil dan satukan dengan nasi lainnya, sebagai tanda syukur kita”.

Habib muda mengangguk.

“Sebab itulah sebelum makan, kita diajarkan doa: Allahumma bariklana (Ya Allah berkatilah kami). Bukan Allahumma barikli (Ya Allah berkatilah aku), walaupun waktu tu kita makan sendirian.

“Lana” itu maknanya untuk semuanya:
Mulai petani, pedagang, pengangkut, pemasak sampai penyaji semuanya termaktub dalam doa tu. Jadi doa tu merupakan ucapan syukur kita serta mendoakan semua orang yang ada peranan dalam kehadiran nasi yang kita makan.”

“Dan kenapa dalam doa makan ada ayat: Waqina ‘adzaban nar (Jagalah kami dari azab neraka). Apa hubungan, makan dengan neraka pula?”

“Saya tak tahu,” jawab Habib muda.

“Begini. Kita makan ini hanya wasilah. Yang bagi kita ‘rasa kenyang’ adalah Allah. Kalau kita makan dan anggap yang bagi kenyang adalah makanan yang kita makan, maka takut itu akan menjatuhkan kita dalam kemusyrikan. Syirik! Dosa terbesar!”

“Astaghfirullahal‘adhim…” Habib muda, tak menyangka langsung makna doa makan sedalam itu.

• Catatan oleh Tuan Guru Maulana Habib Lutfi Bin Yahya, Pekalongan, Jawa Tengah, Indonesia

Senafas Ke Barzakh :

Kompilasi Doa 1

Ya Allah.. Jika waktu ini adalah waktu mustajab untuk doaku, maka ku pohon kebahagiaan kepada sesiapa yang membaca statusku ini. Damaikanlah hati mereka yang berduka lara. Tukarkanlah tangisan mereka kepada senyuman. Engkau gembirakanlah mereka seberapa lama masa yang Engkau tetapkan.
Engkau cabutlah rasa gelisah dari hati mereka. Engkau bebaskanlah mereka dari keresahan. Kurniakanlah mereka kesihatan dan kesejahteraan..
Kepada yang sakit, Engkau sembuhkan Ya Allah!

Tenangkanlah hati mereka sampai kiamat, Selamatkan mereka dari bencana dunia dan azab di akhirat. Sesungguhnya Engkau adalah Maha Pemberi Kebahagiaan..

Hamba juga bermohon kepadaMu Ya Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang agar diberikan kelapangan kepada saudara-saudara ku yang sedang bersusah hati dan berhempas pulas berperang dengan belenggu masalah hutang yang mencengkam dari segenap arah, kiri dan kanan, atas dan bawah.. Siang dan malam tak keruan.

Semoga Engkau mendengar dan mengabulkan rintihan doa hambaMu ini Ya Allah, Tuhan Yang Maha Pemberi.. Lapangkanlah mereka..
Amin Ya Allah!

Kredit FB Abdul Hakim Awang

Tips tenang dan redha dalam bisnes

Tips tenang dan redha dalam bisnes jika dilanda ujian :

1. Yakin Allah tu ada
2. Allah tak pernah terlepas pandang kita walaupun sesaat. Allah Maha Mendengar dan Maha Melihat. Yakinlah bahawa kita tak pernah terabai walau sedetik
3. Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang
4. Mahasuci Allah dari kesilapan. Allah tak pernah silap dan tak akan pernah buat silap
5. Allah sangat dekat. Pertolongan Allah juga dekat. Jika Allah nak tolong, tak kan pernah lewat walau sesaat, dan tak akan cepat walau sesaat. Namun jika Allah tak mahu tolong, takkan ada apa daya pun akan dapat tolong.
6. Allah Maha Mengetahui sedangkan kita tak tahu. Barangkali kamu menyukai sesuatu tapi ia tidak baik untuk kamu. Barangkali kamu tidak suka akan sesuatu, namun ia baik untuk kamu. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita dan masa yang terbaik untuk anugerahkan kurniaanNya itu. Dan Allah sentiasa memberikan yang terbaik untuk kita walaupun kadang-kadang dalam keadaan kita tak suka sesuatu itu. Bahkan disebalik kejadian yang paling malang sekalipun masih ada kebaikan disebaliknya jika kita tahu..
7. Allah pilih kita untuk terima ujian ini. Untuk menghapuskan dosa kita dan untuk naikkan darjat kita. Bersyukurlah atas kurniaan ujian itu..
Ucaplah Inna lillahi wainna ilaihi rajiun jika mendapat musibah.
Boleh saja Allah menukar sesuatu yang buruk kepada yang baik dengan kekuasanNya jika Dia mengkehendaki namun kita sebagai hambaNya kena sentiasa sabar, tenang dan redha atas tiap kejadian sambil sentiasa berdoa supaya diberikan kebaikan dunia dan akhirat sama ada berkaitan dengan hal kita ketahui, atau tidak kita ketahui..
Orang berjaya adalah orang yang TENANG, bukan yang sentiasa meroyan bila ditimpa musibah.

Kredit: Abd Hakim Awang D’apple

Collapse of a nation

A University professor wrote an expressive message to his students at the doctorate, masters and bachelors levels and placed it at the entrance in a university in South Africa.
And this is the message;

*”Collapsing any nation does not require the use of atomic bombs or the use of long range missiles. It only requires lowering the quality of education and allowing cheating in the examinations by the students.”*

The patient dies in the hands of such doctors.

And the buildings collapse in the hands of such engineers.

And the money is lost in the hands of such accountants.

And humanity dies in the hands of such religious scholars.

And justice is lost in the hands of such judges…

*”The collapse of education is the collapse of the nation.”*

Orang Senang Vs Orang Susah

Seorang anak bertanya sama ibunya…..

Anak : Mama, kita orang susah kah, atau orang senang?
Mama : Ishhh…!! tak tahu mama nak jawab.
Anak : Alahhh… bagi tahulah kita ni orang susah kah, atau orang senang?
Mama : Agak-agak…., kita orang senang kah, atau orang susah?
Anak : Ermmmm…. kita ada kereta, kita ada duit. Kita orang senang lah mama…
Mama : Salah tu sayang….
Anak : Takkan kita orang susah kot?
Mama : Orang senang tu maksudnya dia senang nak berzikir kepada Allah. Walaupun dia miskin, sibuk, sakit, dia tetap sebut nama Allah, istighfar, tahmid, tasbih. Senang sebab guna mulut saja dan bila-bila masa dan di mana-mana saja….
Orang susah tu maksudnya dia susah nak berzikir kepada Allah walaupun dia ada banyak harta, ada banyak duit, ada banyak masa dan sentiasa sihat. Allah bagi macam-macam nikmat dan kesenangan tapi susah sungguh mulut nak sebut-sebut nama Allah… Itulah orang susah namanya….
Anak : Ooooo….. macam tuuuu….
Mama : Adik jadilah orang senang. Lagi banyak kita senang nak ingat dan sebut nama Allah lagi banyak Allah bagi kesenangan macam-macam….
Adik nak jadi orang senang kah, atau orang susah?
Anak : Adik nak jadi orang senanglah mama
Mama : Ya betul. Jadilah orang senang sebab bukan susah nak jadi Orang Senang.

Semoga kita semua jadi Orang Senang & mendapat redha Allah dunia & akhirat…InshaaAllah Ta’ala, Aamiin

Usahawan Yang Miskin

PESANAN SENTAP BUAT USAHAWAN YANG MISKIN!

Jack Ma, pengasas Alibaba berkata :
“Orang paling teruk nak dilayan ialah,
orang yang miskin minda.”

◾️Apabila bagi free,
mereka akan kata, itu perangkap.
◾️Apabila diberitahu ini perlukan pelaburan kecil, mereka jawab, pulangannya sikit sangat.
◾️Apabila diminta untuk buat pelaburan besar, mereka jawab, tiada duit.
◾️Apabila diminta untuk cuba benda baru, mereka kata, tiada pengalaman.
◾️Apabila diberitahu, ini bisnes tradisional, mereka kata, susah.
◾️Apabila diberitahu, ini model bisnes yang baru, mereka akan kata, ini MLM.
◾️Apabila diminta buka kedai, mereka kata, tiada kebebasan.
.
Mereka ini, mempunyai 3 persamaan kolot :-
✔️Mereka suka bertanya di Google.
✔️Suka dengar cakap kawan yang miskin macam mereka juga.
✔️Berfikir lebih banyak daripada seorang professor, tetapi sedikit buat kerja, lebih sedikit daripada orang buta.
.
Cuba tanya mereka, “Apa mereka boleh buat?”
Mereka tiada jawapan.
Kesimpulan yang boleh dibuat …
.
“Sementara jantung anda sedang berdegup kencang, apa kata, buat je kerja laju-laju.
Daripada asyik berfikir tak habis-habis, lebih baik buat SESUATU”

Orang miskin ini ada satu persamaan. Hidup mereka hanya tunggu dan lihat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...