Monthly Archives: July 2017

Daging kambing vs daging babi

Bila suruh gunapakai PETUA , dikatakan kolot .
Bila Daging Kambing bercampur Daging Babi , baru nak kecoh .

Ni Abam nak bagi petua Arwah Pak Ngah Abam , seorang Imam Masjid Kariah sewaktu hayatnya .

Petua nak tahu samada Daging , apa saja jenis Binatang itu Sah Cara sembelihan atau tercampur Daging Binatang Haram ie Babi dan Anjing –

Ambil Daging tersebut dan rendam dalam air , Bismillah serta Niat nak tahu .
Jika Daging tersebut tenggelam , maka Halal .
Jika Daging tersebut timbul terapung , maka perlulah was² .

* sila share utk pengetahuan
Dari segi sains …Binatang yg tidak disembelih dgn adab dan sempurna ( mati mengejut ) . Darah dan Udara dalam badan dan darah tidak keluar dgn betul . Masih terperangkap dlm badan , jadi ….udara itu yg membuatkan ianya terapung .
Daging Babi pula ringan disebabkan Lemak yg banyak . Lemak terapung dlm air .
Dan …selebih , Kuasa ALLAH swt .

Mmg ada penjelasan dari segi Sains , Daging Babi terapung di air .

Berilah sebelum diminta

BERILAH SEBELUM DIMINTA

Dalam satu perbualan ketika menziarah,seorang berkata,”Pada saya,apa saja yang orang tua saya minta,saya tunaikan,belikan.”Seorang dua yang berada disitu memujinya sikapnya tetapi saya sebaliknya menongkah arus,” Itu tidak cukup baik.”Semua mata tertumpu kpd saya,lelaki yang memuji diri itu merah telinganya.”Sepatutnya seorang anak memberi kepada ibubapanya sebelum ia meminta, atau tanpa menunggu mereka meminta.”Saya perturunkan huraian hal ini moga dapat difikir juga oleh pembaca semua.

Ibubapa biasanya malu untuk meminta kepada anak,tetapi anak memang tidak malu meminta kpd ibubapa kerana telah terbiasa sejak kecil.Bahkan sebaliknya kebanyakan ibubapa tetap terus berusaha untuk memberi kpd anak walau mereka telah dewasa atau mereka tidak minta.Jadi jika ibubapa meminta, itu bermakna mereka sangat memerlukan atau tiada pilihan.

Adalah lebih elok seorang anak cuba menyelami apa kehendak ibubapa untuk dipenuhi sebelum ia meminta,tetapi jika ingin kepastian,bertanyalah.Jika nampak motor abah dah uzur sangat, belikankah yg baru,janganlah sampai diminta kerana itu tertera depan mata.Jika dapur emak nak roboh,berjelaga,belikanlah yg baru,jika bilik air orang tua kita terasa kembang tengkok nak dijijak,buatkanlah yg baru,tak perlu tunggu diminta,jika tandas ibubapa rasa jijik hingga tahan tak melepas dua tiga hari,buatkankan renovation .Apa yg nampak pada mata kita,usah tunggu diminta,tetapi apa yg tidak jelas pada pandangan dan pengetahuan,barulah bertanya.
Itulah anak yg terbaik,bukan menunggu ibubapa minta dan berbangga menunaikannya,kerana hakikatnya harta yg ada ditangan seorang anak,bukan miliknya,tetapi milik bapanya.

Harus diingat,semua diri seorang anak dan hartanya adalah menjadi milik ibubapanya. Rasulullah bersabda kepada seorang lelaki: “Kamu dan hartamu adalah milik bapakmu!” (Hadis Riwayat Abu Dawud, dan Imam Syafi’i).
Nabi bersabda dalam sebuah hadis lain, “Ibu dan bapak berhak memakan sesuatu dari harta milik anak mereka dengan cara yang baik. Seorang anak tidak boleh memakan sesuatu dari harta ibu bapaknya, kecuali dengan izin keduanya.” (Hadis Riwayat Imam Ad Dailami).

Dua hadis diatas dg jelas menunjukkan ibubapa berhak atas harta anaknya hingga mereka tidak perlu meminta,maka itulah yg menjadi alasan bahawa seorang anak yg baik sentiasa mencari keperluan ibubapanya lalu dipenuhinya tanpa perlu diminta oleh ibubapa.Jangan sesekali menjadi anak yg tak mahu memenuhi apa yg diminta oleh ibubapa,apa lagi berusaha untuk memenuhi keperluan ibubapa.

Beratnya tuntutan memenuhi keperluan ibubapa digambarkan dlm hadis berikut dimana bila ibubapa kita telah matipun masih ada 4 perkara yg kena dipenuhi oleh anak anak,walaupun mereka tidak memintanya.
Seorang lelaki dari kaum Anshar bertanya: “Wahai, Rasulullah! Apakah masih ada (perkara) yang tersisa yang menjadi tanggung jawabku berkaitan dengan bakti kepada orang tuaku setelah mereka berdua meninggal yang masih boleh aku lakukan?” Nabi menjawab: “Betul. (Iaitu) ada empat hal: engkau do’akan dan mintakan ampunan bagi mereka, melaksanakan janji mereka, serta memuliakan sahabat-sahabat mereka, juga menyambung tali silaturahmi dengan orang yang ada hubungannya dengan ayah ibu. Inilah (kewajiban) yang masih tersisa dalam berbakti kepada orang tuamu setelah mereka meninggal”. [HR Abu Dawud dan Ahmad].
Hadis ini menunjukkan perlunya memenuhi hasrat ibubapa hinggalah mereka telah berada diliang lahad. Maka lebih-lebih lagilah hasrat mereka dipenuhi semasa hidupnya.

Akhirnya saya mengajak anda semua kembali memikir hal ini kerana banyak dari kita menungggu ibubapa meminta,itupun belum tentu dapat, entah entah terpaksa pula menelan rungutan anak.Pada anak yg berada dan ibubapa pun berada,jangan rasa ibubapa tak perlu apa,dia ada duit sendiri.Pada anak yg perbelanjaan sendiri pun diparas hidung,lihatlah juga keperluan yg mendesak kpd ibubapa,korbankan sedikit keperluan keluarga sendiri,kerana ibubapa kena didahulukan.Ingatlah kita membela ibubapa untuk menunggu hari matinya,sedangkan ibu bapalah yg membela kita untuk menghidupkan dan menjadikan kita berjaya hingga hari ini.Wallahua’lam.abdghaniharon

Dadah handphone

DADAH HANDPHONE TEMAN DI KUBUR
(Druggish Handphone, a Graveyard Companion)

Teks khutbah imam Masjidil Haram tentang bahayanya media sosial, ia panjang tapi bacalah pelan2, lepas tu bagilah pandangan berkaitan dgn apa yg sedang dibincang ini.

MUSIBAH AKHIR ZAMAN ?

Imam Masjidil Haram Asy-Syaikh Su’ud Asy-Syuraim ketika membaca khutbah Jumaat beliau berkata:

“Adakah kita tidak melihat perubahan dalam hidup kini setelah masuknya Whats App, Facebook, Instagram dan lain-lainnya dalam kehidupan kita?

Hal ini merupakan ghazwul fikri (perang pemikiran) yang menyerang akal, namun sangat sayang kita telah tunduk padanya dan kita telah jauh dari deen Islam yang lurus dan dari zikir kepada Allah Ta’ala.

Kita telah menjadi *penyembah-penyembah dan penagih* Whats App, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram dan seangkatan dengannya.

Kenapa hati kita menjadi keras? Itu akibat seringnya kita melihat video yang mengasyik dan melalaikan dan juga kejadian2 yang di share di Whats App.

Banyak perkara pelik-pelik dan hiburan di sana sini yang melalaikan.

Hati kita kini mempunyai kebiasaan yang tidak lagi takut pada sesuatu pun. Oleh itu hati mula mengeras seperti batu.

Kenapa kita berpecah belah dan kita putus tali persaudaraan?

Kerana kini *silaturrahim* kita hanya melalui Whats App saja, seakan-akan kita bertemu di alam maya sahaja setiap hari.

Namun bukan begini tata cara bersilaturrahim dalam agama Islam. Kita bongkak dengan diri kita, teknologi di hujung jari kita ada.

Kenapa kita sangat sering mengumpat, padahal kita tidak sedang duduk dengan seorang pun.

Itu kerana saat kita mendapatkan satu message yang berisi ghibah (umpatan) terhadap seseorang atau suatu kelompok, dengan cepat kita sebar ke group2 lain.

Dengan begitu cepatnya kita mengghibah (mengumpat), sedang kita tidak sedar berapa banyak dosa yang kita dapatkan dari hal itu setiap hari.

Sayang sungguh, kita telah menjadi penagih teknologi ini.

Kita makan, handphone ada ditangan kiri kita. Kita duduk bersama teman-teman, HP ada di *genggaman*.

Suami-isteri tidak bertegur. Isteri lupakan kebaikan suami. Terlalu sibuk dengan handphone *di tangan.*

Berbicara dengan ayah dan ibu yang wajib kita hormati, akan tetapi hand phone ada *di tangan* pula.

Sedang memandu, HP juga di tangan. Hinggakan anak-anak kita pun telah kehilangan kasih sayang dari kita, kerana kita telah berpaling dari mereka dan lebih *mementingkan* handphone.

Aku tidak ingin mendengar seseorang yang memberi pembelaan pada teknologi ini. Kerana sekarang, jika sesaat saja HP kita tertinggal betapa kita merasa sangat kehilangan.

Adakah *perasaan* seperti itu ada juga pada ketika solat dan tilawatul Quran?

Adakah kita yang mengengkari hal ini? Dan siapakah yang tidak mendapatkan perubahan negatif dalam kehidupannya setelah masuknya teknologi ini pada kehidupan seseorang muslim dan setelah menjadi *ketagih*?

Demi Allah, siapakah yang akan menjadi *teman* kita nanti di *kubur*? Apakah Handphone?

Mari kita sama-sama kembali kepada Allah, jangan sampai ada hal-hal yang menyibukkan kita dari *tanggungjawab* dan agama kita.

Kita tidak tahu berapakah sisa-sisa umur kita.

Jangan disembunyikan nasihat ini, agar tidak menjadi seseorang yang menyembunyikan ilmu.

Semoga handphone yang kita miliki adalah *wasilah* (alat) untuk kebaikan dan bukan wasilah dalam keburukan.

Wallahu a’lam…

Tanda tanda Badan Manusia

Tanda-tanda badan manusia

1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).

a) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
b) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
c) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
d) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
e) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

2. HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong).

a) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
b) Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
b) Bersin
i) Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
ii) Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

3. BATUK

a) Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b) Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG.
c) Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

4. KERONGKONG

a) Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
b) Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)

a) Bibir pucat
i) Sistem penghadaman yang lemah.
ii) Perut mengandungi angin.
iii) Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
b) Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.

6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.

a) Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
b) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
c) Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.

a) Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
b) Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

8. KULIT Berpeluh :

a) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
b) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

9. RUAM DAN BISUL : Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

10. KULIT GATAL DENGAN RUAM : Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

11. KULIT PECAH DAN BERAIR : Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

12. RAMBUT GUGUR : Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI

a. Sakit Sendi
i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
ii) Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).
iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
b) KEBAS TANGAN : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
c) KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
d) KEBAS KAKI : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
e) SAKIT TAPAK KAKI : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
f) SAKIT TUMIT KAKI : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
g) RASA PANAS DI TAPAK KAKI : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
h) GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

TANDA-TANDA DALAMAN

A. KEPALA. Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.

B. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.

C. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
a) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
b) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.

D. SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :Menandakan penyakit migrain.

E. BISUL TERJADI DI KEPALA Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.

F. RASA PENING YANG MEMUSING Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

15. MULUT/KERONGKONG/LIDAH

a) LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
b) MUNTAH DARAH
i) Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
ii) Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.

17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

18. KENCING

a) KERAP KENCING Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran
b) AIR KENCING BERKAPUR Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
c) AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
d) AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
e) AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

19. BUANG AIR BESAR

a) CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
b) SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
c) NAJIS BERDARAH
i) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
d) NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.

20. BADAN

a) RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
b) BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
c) BADAN TERASA PANAS . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
d) BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

21. RASA TAKUT MENGEJUT : Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah.

24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :

a) Sistem jantung yang lemah.
b) Sistem saraf otak yang lemah.
c) Masalah pengaliran darah.

25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah.

Disediakan oleh:
Pn. Rusnani Omar, Penolong Pendaftar Unit Keselamatan & kesihatan Pekerjaan Universiti Malaysia Perlis.

Ketam Cina vs Ketam Melayu

Ketam Cina vs Ketam Melayu

*Melayu:* Hello Apek! Itu ketam ada jual ka?

*Cina:* Ya hello.. Ada… ada… Lu mau ketam Cina ka ketam Melayu?

*Melayu:* Aik! Ketam pun ada Melayu dengan Cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam Melayu, mana ketam Cina?

*Cina:* Itu sana dalam bekas ada tutup… ketam Cina…. sana dalam bekas tak ada tutup… ketam Melayu la…

*Melayu:* Apa pasal ketam Cina apek kasi tutup…. ketam Melayu apek tak kasi tutup?

*Cina:* Itu ketam Cina kalau satu ekor keluar…. yang lain akan tengok dan belajar macam mana dia boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.

*Melayu:* Ketam Melayu tak macam itu ka?

*Cina:* Ketam Melayu, kalau satu ekor keluar yang lain akan tarik itu kaki ketam tadi… jangan kasi keluar. Mereka tak mau dia seekor saja berjaya keluar. Yang lain biar dalam bekas. Kalau pun dia berjaya keluar, dia akan terus lari, tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.

*MORAL OF THE STORY:*

Begitulah cerita ketam Melayu dengan ketam Cina. Hakikatnya, jika orang Cina berniaga…. Cina lain tak kacau…dia tengok saja dan belajar macam mana dia boleh berjaya. Cina yg dah berjaya itu pula, akan ajar dan tolong Cina lain agar dia pun berjaya juga.

Kalau orang Melayu, bila satu Melayu berjaya, Melayu lain akan buat apa saja supaya Melayu tu jatuh balik. Macam ketam Melayu, bila seekor ketam dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia, at last sorang pun tak dapat naik. Lepas tu mula lah bergaduh sesama sendiri. Itulah hakikat sebenar sekarang ini.

Sebab itu Melayu susah nak maju.
Jadi janganlah kita menjadi seperti ketam itu.
Sama-sama lah kita membantu antara satu sama lain..

*Kalau Rasa Kisah Ketam Ni Bermanfaat*
*Share Lah Sebanyak Mungkin*
*Agar Orang Melayu Sedar

Jika subuh..

Jika subuh..

JIKA SUBUH …

Jika subuhnya sentiasa dipelihara
Tanda akan selamat dari neraka

Jika subuhnya tiada dia tinggal
Allah melindunginya dari aral

Jika subuhnya didahului sunat
Berganda isi dunia dia mendapat

Jika subuhnya bergelapan ke musolla
Di kegelapan akhirat mendapat cahaya

Jika subuh ke cerah berwirid lagi
Mendapat pahala umrah dan haji

Namun…

Jika subuhnya tiada dijaga
Pada wajahnya tiada cahaya

Jika subuhnya sengaja terlupa
Tanda imannya tiada bernyawa

Jika subuhnya terasa berat
Tanda munafik sudah mendekat

Jika subuh tiada dipeduli
Tanda iman menghampiri mati

Jika subuhnya tiada berjama’ah
Tanda hidupnya akan hilang barakah

Jika subuhnya tiada ke masjid
Tanda imannya ada penyakit

Jika subuhnya selalu terlewat
Tanda imannya semakin cacat

Jika subuhnya di akhir waktu
Tanda iman semakin kelabu

Jika subuhnya hari dah siang
Tanda rezekinya sudah hilang

Jika di subuh masih berdengkur
Tanda syaitan memeluknya tidur

Dan…
Jika subuh berjama’ah diringan-ringan
Dapatkah dia memimpin perjuangan.

Rezeki Tahu dimana DiriMu

Rezeki Tahu dimana DiriMu

REZEKIMU TAHU DI MANA DIRIMU

Mungkin kau tak tahu dimana rezekimu..
Tapi rezekimu tahu dimana dirimu..
Dari lautan biru, bumi dan gunung..
Allah memerintahkannya menujumu..
Allah menjamin rezekimu, sejak 4 bulan 10 hari kau dalam kandungan ibumu..

Amatlah keliru bila rezeki dimaknai dari hasil bekerja..
Kerana bekerja adalah ibadah..
Sedang rezeki itu urusanNya.

Melalaikan kebenaran demi menghawatirkan apa yang dijamin-Nya adalah kekeliruan berganda..

Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji..
Yang mungkin esok akan ditinggal mati..

Mereka lupa bahwa hakekat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka..
Tapi apa yang telah dinikmatinya..

Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita..
Allah menaruh sekehendak-Nya..

Diulang bolak balik 7x Shafa dan Marwa,
Tapi zamzam justru muncul dari kaki bayinya..
Ikhtiar itu perbuatan..
Rezeki itu kejutan..

Dan jangan lupa..
Tiap hakikat rezeki akan ditanya..
“Darimana dan untuk apa?”

Kerana rezeki adalah “hak pakai”
Halalnya di hisab..
Haramnya di azab..

Maka, jangan kau iri pada rezeki orang lain…
Bila kau iri pada rezekinya,
KAU JUGA HARUS IRI PADA TAKDIR KEMATIANNYA…

Kerana Allah memberi rezeki, jodoh dan usia ummat-Nya..
Tanpa boleh tertukar satu dan lainnya..

Jadi bertawakkal lah, redha dengan ketentuan Allah, sehingga apapun itu, engkau akan merasa cukup dan penuh kenikmatan…

MARI KITA BERSYUKUR. . .
MESKIPUN ITU BERAT TERKADANG.

Tidak percaya rezeki bererti tidak percaya dengan si Pemberi rezeki

Surah Ar-Rahman Yang Selalu DiUlang

***Didalam Surah Ar-Rahman ada pengulangan satu ayat yang berbunyi :

فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
ِ**”Fabiayyi alaa’i romma tukadzdzibaan”
Artinya : “Maka Nikmat Tuhan-mu yang manakah yang ”Kamu Dustakan’?”

⭕**Kalimat ini diulang-ulang sebanyak 31x oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Apa gerangan makna kalimat tersebut ?

⭕**Setelah Allah menguraikan beberapa nikmat yang dianugerahkan kepada kita, lalu Allah bertanya :
*”Maka Nikmat Tuhan-mu yang manakah yang Kamu Dustakan’?”*

⭕*Menarik untuk diperhatikan bhw _*Allah menggunakan kata_ “DUSTA”, bukan kata “INGKAR”

**Hal ini menunjukkan bahwa Nikmat yang Allah berikan kepada manusia itu tidak bisa diingkari.
Yang sering dilakukan manusia adalah ‘Men-Dustakan’ NYA.

*⭕ Dusta berarti ‘Menyembunyikan Kebenaran’.

*Manusia sebenarnya tahu bahwa mereka telah *’Diberi Nikmat’ oleh Allah, tapi mereka ‘menyembunyikan Kebenaran itu, sehingga mereka…
* *MENDUSTAKANNYA….

⭕**Bukankah kalau kita mendapat rezeki banyak, kita katakan bahwa itu karena hasil dari ‘Kerja Keras’ kita…???

⭕**Kalau kita berhasil meraih gelar Sarjana S1/S2 bahkan S3, itu kerana ‘Otak Kita’ yang cerdas…???

⭕**Kalau kita sehat, jarang sakit, itu kerana ‘kepiawaian kita’, kita ‘Pandai Menjaga’ Pola Makan & Rajin ber-Olahraga, dsb.

⭕**Semua nikmat yang kita peroleh seakan-akan hanya kerana usaha kita, tanpa sedar, kita telah melupakan Peranan Allah,

» Kita sepelekan kehadiran Allah pada semua keberhasilan yang kita raih.
» kita dustakan bahwa sesungguhnya nikmat itu semuanya datang dari Allah.

“Maka Nikmat Tuhan-mu yang manakah yang Kamu dustakan…?”

✅Kita telah bergelimang kenikmatan :
» Harta,
» Pasangan Hidup,
» Anak-anak yang telah kita miliki.

Semua Nikmat itu akan Ditanya pada Hari Kiamat Kelak.

⭕”Sungguh kamu pasti akan ditanya pada hari itu akan ‘Nikmat’ yang kamu peroleh saat ini”
(QS At-Takatsur : 8)

✅Sudah siapkah kita menjawab & Mempertanggung Jawabkannya…???

⭕”Dan jika kamu menghitung Nikmat-nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan sanggup menghitungnya.
(QS An-Nahl : 18)

✅Tidak patutkah kita Bersyukur Kepada-NYA…?
» _Ucapkan Alhamdulillah.
» Berhentilah mengeluh, apalagi membanggakan diri.
» dan Jalani Hidup ini dengan ikhlas, tawadhu sebagai bagian dari ”Rasa Syukur” kita.
Semoga Bermanfa’at