Monthly Archives: May 2017

Pertimbangan Kewangan Setiap tahun

1. MENGENAI PENDAPATAN : Jangan sekali-kali bergantung kepada satu lorong pendapatan. Buat pelaburan atau mulakan perniagaan untuk mewujudkan lorong kedua, ketiga mahupun keempat.

2. MENGENAI PERBELANJAAN : Jika anda kerap membeli perkara yang anda tidak perlu, kelak anda akan terpaksa menjual sesuatu yang anda perlu.

3. MENGENAI TABUNGAN : Jangan simpan apa yang tinggal selepas perbelanjaan, tetapi berbelanja apa yang tinggal selepas menyimpan.  Pay YourSelf First

4. DALAM MENGAMBIL RISIKO : Jangan sekali-kali menguji kedalaman sungai dengan kedua-dua kaki.  Kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan nak diduga.

5. DALAM PELABURAN: Jangan letakkan semua telur dalam satu bakul. Hati-hati dengan skim cepat kayap! Cari pelaburan yang sah di sisi undang-undang.

6. JANGKAAN: Kejujuran sangat mahal harganya. Jadi jangan mengharapkannya daripada orang yang kuat gebang!

7. Masa lalu adalah kertas buangan, masa ini adalah suratkhabar dan masa depan adalah kertas soalan. Keluarlah dari masa lalu anda, kawal masa kini dan selamatkan masa depan anda. Ingatlah perubahan yang kita buat hari ini mungkin akan mengubah haluan kehidupan kita buat selamanya.

8. Apabila perkara-perkara buruk berlaku dalam hidup anda, anda sebenarnya mempunyai tiga pilihan. Samada anda boleh membiarkan ia menentukan perjalanan kehidupan anda atau membiarkan ia memusnahkan anda atau anda boleh menjadikan ia sebagai motivasi untuk menguatkan diri anda!

9. Mata kita terletak di hadapan kerana itu ia adalah lebih penting untuk melihat ke hadapan daripada memandang ke belakang kepada perkara yang telah berlalu.

10. Kita menggunakan pensil semasa kita muda, tetapi kini kita menggunakan pen. Anda tahu kenapa? Kerana kesilapan di zaman kanak-kanak dengan mudah boleh dipadamkan, tidak seperti sekarang.

11. Kita tak semestinya menempuh jalan yang ramai orang lalu. Kita boleh buat jalan kita sendiri. Mana tahu di hujung jalan sana ada emas yang menanti. Apa yang penting ialah kita telah meninggalkan jejak!

Selamat menjalani tahun 2017.

Semoga ketenangan, kemakmuran, kesejahteraan dan kemakmuran menjadi milik anda!

Dan kita eratkan hubongan baik kita semua selagi ada hayat Kita

Jadual Harian Mukmin di Bulan Ramadhan

4.00 PAGI
1. Bangun tidur dan baca doa.
2. Berniat untuk melakukan sebanyak mungkin kebaikan pada hari ini.
3. Mandi dan membersihkan diri.
4. Mengambil wudhu’ dan memakai pakaian yang suci dan wangian.
4.30 PAGI
1. Solat sunat Taubat (التوبة) 2 rakaat)
-Angkatlah tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa lalu.
2. Solat sunat Tahajjud 2/4… rakaat.
–Selepas sembahyang, angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.
3.Solat sunat Hajat 2 rakaat.
-Ketika sujud terakhir sertakan di dalam hati segala hajat ‘DUNIAWI & UKHRAWI.
4. Solat sunat Witir 3, 5, 7, 9 ATAU 11 rakaat.
5.Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita dan menerima amalan kita.
6.Baca dan tadabburlah al- Quran.
7.Berzikir.

5.15 PAGI
1.Makan sahur
2.Bersiwak atau mengosok gigi dan membersihkan mulut.

5.30 PAGI
1.Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat/berzikir.
2.Solat sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah dan berwirid atau membaca ma’thurat.
3. Baca dan tadabburlah al-Quran.
10.00 PAGI
1.Sembahyang sunat Dhuha 2/4/6/8 rakaat.
2. Bersedekah harta/tenaga.
3. Baca dan tadabburlah al-Quran walaupun beberapa ayat sahaja.

12.45 tengahari
1.Bersiap untuk solat Zohor.
2.Menunggu waktu sembahyang dengan berselawat/berzikir
3.Solat Zohor berjemaah.
4.Laksanakan juga solat sunat Rawatib.
5. Baca dan tadabburlah al-Quran.

4.00 PETANG
1.Bersedia untuk solat Asar.
2.Laksanakan solat sunat Qabliyah.
3.Solat Asar berjemaah.
4.Berwirid atau membaca ma’thurat.
5. Baca dan tadabburlah al-Quran.

5.30 PETANG
1. Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur tanpa berlebih-lebih serta tidak membazir dan boros.
2.Ingatlah walaupun Syaitan dirantai tetapi nafsu masih ada dalam diri kita!

6.30 PETANG
1.Siap sedia anak isteri untuk berbuka puasa.
2.Memperbanyakkan doa sebelum berbuka kerana di waktu itu adalah saat dimustajabkan doa.
3.Berbuka puasa dengan makanan yang manis seperti buah kurma dan jangan makan terlalu banyak. Solat maghrib berjemaah.

8.00 MALAM
1.Solat Isya’ berjemaah dan diteruskan dengan solat Tarawih
2.Bacalah Al-Quran dengan penuh tadabburتدبر , seeloknya baca dengan bertadaarus (seorang baca, yang lain menyemaknya), cuba khatam-kan Al-Quran.

11.00 MALAM
1.Memperbanyakkan istighfar sebelum tidur.
2.“Berniatlah untuk puasa esok hari .
3.Tidur awal agar dapat bangun awal untuk beribadah.
4.Bacalah doa tidur.
5.Ingatlah tidur adalah mati yang sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur.

SEMOGA KITA SEMUA DAPAT MENJALANI IBADAH PUASA TAHUN LEBIH BAIK DARI TAHUN-TAHUN YANG LALU.

Semoga kita mendapat apa yang dijanjikan oleh ALlah sekiranya berpuasa dengan sempurna iaitu KEAMPUNAN DOSA dan BEBAS DARI NERAKA

Aura Negatif akan memusnahkan anda

AURA NEGATIF AKAN MUSNAHKAN ANDA!

1. Marah selama 5 minit akan menyebabkan sistem imun tubuh kita jadi lemah selama 6 jam.

2. Dendam dan Menyimpan Kepahitan akan menyebabkan imun tubuh kita mati.

Dari situlah bermula segala penyakit, seperti Stress, Kolesterol, Hipertensi, Serangan Jantung, Rhematik, Arthtritis, Stroke ( perdarahan/penyumbatan pembuluh darah )

3. Jika kita sering biarkan diri kita Stress, maka kita akan alami Gangguan Pencernaan.

4. Jika kita sering merasa Khuatir, maka kita mudah terkena penyakit Nyeri Bahu.

5. Jika kita Mudah Tersinggung, maka kita akan cenderung terkena penyakit Insomnia (susah tidur).

6. Jika kita sering mengalami Kebingungan, maka kita akan terkena Gangguan Tulang Belakang Bahagian Bawah.

7. Jika kita sering biarkan diri kita rasa takut yang Berlebihan, maka kita akan mudah terkena penyakit Ginjal.

8. Jika kita suka Berfikiran Negatif, maka kita akan mudah terkena Dyspepsia ( penyakit sulit mencerna ).

9. Jika kita mudah Emosi & cenderung Pemarah, maka kita terdedah pada penyakit Hepatitis.

10. Jika kita sering merasa “Sombong”( menolak kebenaran dan meremehkan orang lain ) terhadap lingkungan, maka kita akan berpotensi mengalami Penurunan Kekebalan Tubuh.

12. Jika kita sering Anggap Mudah semua persoalan, maka hal ini boleh akibatkan penyakit Diabetes.

13. Jika kita sering merasa Kesepian, maka kita boleh terkena penyakit Demensia Senelis ( berkurangnya memori dan kontrol fungsi tubuh ).

14. Jika kita sering Bersedih dan rasa selalu Rendah Diri, maka kita boleh terkena penyakit Leukemia ( kanser darah putih )

Sumber dari buku “The Healing dan Discovering the Power of the Water” By : Dr. Masaru Emoto.

Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Pelaburan Emas

Antara buku/ebook yang menarik mengenai Emas adalah buku dibawah bertajuk Pelaburan EMAS – Kaedah, Pendekatan dan Strategi

BAHAGIAN 1 1
Bab1 Pengenalan 3
Bab 2 Sifat-Sifat Emas 13
Bab 3 Kegunaan-Kegunaan Emas 19
Bab 4 Sumber-Sumber Emas 25
Bab 5 Ukuran Timbangan Emas 29
Bab 6 Jenis-jenis Emas 35
Bab 7 Kaedah Menentukan Ketulenan Emas 45
bahagian 2 51
Bab 8 Kaedah Penentuan Harga Emas 53
Bab 9 Bentuk-bentuk Pelaburan Emas di Malaysia 57
Bab 10 Pembekal-pembekal Pelaburan Emas di Malaysia 63
bahagian 3 67
Bab 11 Perancangan Sebelum Melabur 69
Bab 12 Risiko Pelaburan Emas 87
Bab 13 Strategi Pelaburan Emas 93
bahagian 4 107
Bab 14 Penipuan dalam Pelaburan Emas 109
Bab 15 Pengiraan Zakat 115
Penutup 119
Glosari Istilah 121
Bibliografi 135
Lampiran 1 Kegunaan-kegunaan Emas 141
Lampiran 2 Trend Permintaan Berbanding Pengeluaran Emas 143
Lampiran 3 Cara Wang Kertas Dicipta 145
Lampiran 4 Beberapa Contoh Syiling Emas bagi Pelaburan 149
Lampiran 5 Beberapa Contoh Bar Emas bagi Pelaburan 151
Lampiran 6 Kaedah Penentuan Ketumpatan dan Kualiti Emas 153


Mohd Nizam / 0136408906

Introducer PG Code : PG005353

PublicGold Dealer


Boleh daftar terus disini

Emas-Emas Yang Hilang

Ini adalah antara ebook pertama yang saya baca untuk mempelajari tentang emas selain daripada menyertai kursus-kursus dan seminar pelaburan.

Antara topiknya:

  1. Kelebihan emas dalam menjana kekayaan
  2. Kenapa Pelaburan emas menguntungkan
  3. Bagaimana hendak memulakan pelaburan emas
  4. Faktor yang mempengaruhi Harga Pasaran Emas
  5. Strategi Pelaburan emas
  6. Untungkah mengadaikan emas
  7. Sesuaikah membuat pinjaman untuk melabur dalam emas
  8. Kelebihan dinar emas
  9. Berhati-hati dengan skim pelaburan emas

Tiada yang legit dan credible kecuali Public Gold.


Mohd Nizam / 0136408906

Introducer PG Code : PG005353

PublicGold Dealer


Boleh daftar terus disini

Belajar IKHLAS dari GULA PASIR

Gula PASIR memberi RASA MANIS pada KOPI, tapi orang ME NYEBUT nya KOPI MANIS…bukan KOPI GULA…

Gula PASIR memberi RASA MANIS pada TEH tapi orang MENYEBUT nyaTEH MANIS…bukan TEH GULA…
Gula PASIR memberi RASA MANIS pada ES JERUK…, tapi orang MENYEBUT nya ES JERUK MANIS…bukan ES JERUK GULA
ORANG menyebut ROTI MANIS…bukan ROTI GULA…
ORANG menyebut SYRUP Pandan, Syrup APEL, Syrup JAMBU…. padahal BAHAN DASAR nya GULA….

Tapi GULA tetap IKHLAS LARUT dalam memberi RASA MANIS…
Tapi apabila berhubungan dgn Penyakit ,barulah GULA disebut..PENYAKIT GULA.
BEGITUlah HIDUP….Kadang KEBAIKan yang Kita TANAM tak pernah diSEBUT Orang….

Tapi kesalahan akan dibesar-besarkan
IKHLAS lah seperti GULA…

LARUT lah seperti GULA…

Tetap SEMANGAT memberi KEBAIKan…

Kerana KEBAIKan tidak UNTUK DISEBUT…tapi untuk DIRASA kan…

Life

Wise words to note

Many years ago, after I got married I was sitting on a couch on a hot, humid day, sipping frozen juice during a visit to my father.

As I talked about adult life, marriage, responsibilities, and obligations, my father thoughtfully stirred the ice cubes in his glass and cast a clear, sober look at me.

“Never forget your friends,” he advised, “they will become more important as you get older.”

“Regardless of how much you love your family and the children you happen to have, you will always need friends.

Remember to go out with them occasionally, do activities with them, call them …”

“What strange advice!” I Thought. “I just entered the married world, I am an adult and surely my wife and the family that we will start will be everything I need to make sense of my life.”

Yet I obeyed him; Kept in touch with my friends and annually increased their number. Over the years, I became aware that my father knew what he was talking about.

In as much as time and nature carry out their designs and mysteries on a man, friends were the bulwarks of his life.

After 50 years of life, here is what I learned:
Time passes.

Life goes on.

The distance separates.

Children grow up.

Children cease to be children and become independent. And to the parents it breaks the heart but the children are separated of the parents.

Jobs come and go.

Illusions, desires, attraction, sex … weaken.

People do not do what they should do.

The heart breaks.

The parents die.

Colleagues forget the favors.

The races are over.

But, true friends are always there, no matter how long or how many miles they are.

A friend is never more distant than the reach of a need, barring you, intervening in your favor, waiting for you with open arms or blessing your life.

When we started this adventure called LIFE, we did not know of the incredible joys or sorrows that were ahead. We did not know how much we would need from each other.

Love your parents, take care of your children, but keep a group of good friends. Dialogue with them but do not impose your criteria.

Laut ini.. 

Renungan bersama….
Terima kasih kpd penulis kata2 indah ini..

Seorang pemuda kehilangan kasutnya di laut, lalu dia menulis di pinggir pantai…

*LAUT INI PENCURI…*
Tak lama datanglah nelayan yang membawa hasil tangkapan ikan begitu banyak, lalu dia menulis di pantai…
*LAUT INI BAIK HATI…*
Seorang pemuda tenggelam di lautan lalu ibunya menulis di pantai,
*LAUT INI PEMBUNUH…*
Tak lama datanglah Seorang lelaki yang menemukan sebongkah mutiara di dalam lautan, lalu dia menulis di pantai..
*LAUT INI PENUH BERKAT…*
Kemudian datanglah ombak besar dan menghapus semua tulisan di pantai itu !!!
Maka …
*JANGAN RISAUKAN KATA-KATA ORANG…KERANA SETIAP ORANG MEMBACA DUNIA DENGAN PEMAHAMAN DAN PENGALAMAN YANG BERBEZA.*

Teruslah melangkah, selama kita di jalan yang baik.

Meski terkadang kebaikan tidak sentiasa dihargai.

Jangan menjelaskan tentang dirimu kepada siapa pun..

Kerana yang menyukai mu tidak perlu tahu tentang semua kebaikan yg kita lakukan

Dan yang membenci mu tidak percaya tentang kebaikan yg masih ada pada dirimu.

Hidup bukan tentang siapa yang terbaik..
tapi kita  yang mahu berbuat baik dan sentiasa memperbaiki diri.

Hari ini dan semalam adalah hari yg berbeza.

Pintu taubat sentiasa terbuka untuk hambaNya.

*Kita Bukan Siapa Siapa Untuk Menilai Siapa Siapa*

Eratkan silaturahim, Walau sekadar doa.

Yang.. 

Imam Al Ghazali berkata:

Yang singkat itu – “waktu”

Yang menipu itu – “dunia”

Yang dekat itu – “kematian”

Yang besar itu – “hawa nafsu”

Yang berat itu – “amanah”

Yang sulit itu – “ikhlas”

Yang mudah itu – “berbuat dosa”

Yang susah itu – “sabar”

Yang lupa itu – “bersyukur”

Yang membakar amal itu – “mengumpat”

Yang ke neraka itu – “lidah”

Yang berharga itu – “iman”

Yang mententeramkan hati itu – “teman sejati”

Yang ditunggu Allah SWT itu -“TAUBAT”.
Klik SHARE dan tinggalkan komen bila anda setuju dengan artikel ini ya.

Umur Kita

*Umur kita terlalu singkat*

… hingga ALLAH kurniakan  lailatul qadar untuk menambah umur amal.
*Umur kita terlalu singkat*

… ALLAH pinta bersilatulrahim untuk memanjangkannya.

*Umur kita terlalu singkat*

… ALLAH kurniakan puasa enam syawal spt berpuasa setahun.
*Umur kita terlalu singkat*

… ALLAH kurniakan surah Al Ikhlas spt membaca sepertiga Al-Quran.
*Umur kita terlalu singkat*

… ALLAH kurniakan solat di Masjidil Haram spt solat 100 ribu lebih di masjid lain.
*Umur kita terlalu singkat*

… ALLAH kurniakan solat berjemaah 27x lebih drpd solat sendirian.
*Umur kita terlalu singkat*

… ALLAH kurniakan solat sunat di rumah 25x lebih dpd solat di mata orang
*Hidup ini terlalu singkat*

… ALLAH kurniakan satu huruf bacaan Al-Quran dgn 10 pahala.
*Hidup ini terlalu singkat*

…ALLAH kurniakan sesiapa yg beramal soleh/bersedekah, meninggalkan ilmu bermanafaat  tinggalkan anak yg soleh, pahala mengalir ke alam kuburnya.

*Hidup ini terlalu singkat* ..Jangan kita sia-siakan.

Otak

OTAK

Seminar “Future Brain” Otak cantik, otak cerdik oleh Dr Rizal Abu Bakar.

Dr Rizal yang masih bertugas sebagai timbalan dekan Unimas mendapat PHD dari Universiti di Australia hasil kajian tentang tidur dan otak manusia.

Saya ingin kongsikan sedikit ilmu yang saya dapat kerana sblm ini tidak pernah didedahkan dalam mana-mana seminar.

Semoga bermanfaat untuk semua.

Otak ada 6 jenis.

Setiap satu jenis otak mempengaruhi perangai dan tindakan seseorang.

Otak kita merupakan tanggungjawab bagi kita menjaganya.

Sebarang perubahan pada otak bakal mengubah perangai seseorang.

Ada orang yang sering marah2 dan bersikap negatif kerana otaknya telah rosak.

Tindakan makan gula berlebihan boleh menyebabkan kerosakan otak.

Otak boleh dipulihkan dengan mengubah tabiat pemakanan dan tidur yang cukup.

Hindari makanan yang mengandungi gula yang banyak dan bertukar kepada pemakanan yang sihat.
Fakta tidur oleh Dr Rizal :

1. Bila tidur, otak jadi aktif.

2. Tidur digambarkan seperti pakaian.

3. Kita boleh jadi pandai sewaktu tidur.

4. Untuk anak2 berumur 10 tahun ke bawah,  tidur minima 9 jam, boleh membantu anak jadi pandai.

Orang dewasa perlu 6 jam waktu tidur.

5. Bila anak2 cukup tidur, mereka boleh lebih  fokus dalam kelas.

6. Tidur sebelum zohor 27 minit boleh tingkatkan keupayaan otak hingga 35%.

7. Kalau terlebih tidur siang, badan akan jadi letih tetapi kalau kurang tidur, kita  akan rasa pening bila bangun.

8. Kita perlu dapatkan tidur nyenyak sewaktu tidur malam hari.

9. Tidur mati amat bagus kerana proses  ‘self healing’ berlaku dengan elok.

10. Bila bermimpi, mata akan  ke kiri dan ke kanan.

11. Tidur mesti dengan lampu tertutup.

12. Bila cerah, akan mengganggu pengeluaran melatonin yang boleh mengakibatkan kanser.

13. Masalah kegemukan juga berlaku bila tidur dalam keadaan terang.

14. Sewaktu tidur, segala lampu samada dari handphone, laptop dan aircond perlu ditutup.

15. Off kan segala barangan elektronik di dalam bilik sewaktu hendak tidur.

16. Bila tidur tak cukup, akan menyebabkan otak mengecil. Bila otak mengecil, tahap kecerdikan dan daya berfikir juga akan berkurang.

Cara mendapatkan tidur nyenyak.

Sebelum tidur wajib :

1. Tutup semua lampu termasuk dari handphone n laptop.

2. Berwuduq atau mandi untuk turunkan suhu badan.

3. Baca Quran (surah Al Mulk)

4. Tidur mengiring ke kanan.

Selepas bangun tidur wajib :

1. Baca doa bangun tidur

2. Minum air suam.

Selepas 20 minit dari bangun tidur baru otak kita dapat proses dengan baik.

Sebab itu, jangan lakukan aktiviti seperti memandu dsb sebelum 20 minit yang pertama dari bangun tidur.

Anda nak otak cantik sebelah kiri atau otak berlubang2 di sebelah kanan?

Otak cerdik terbina dari otak cantik.
Perkongsian oleh : Haslinda Hasnan

Motivasi Simpan Emas

Saya dah mula simpan emas ini dari tahun 2011 lagi,  masa fikir ekonomi teruk dan cuma mencari sesuatu aset yang dapat mengekalkan duit. Kalau tak bocor je la simpanan bulan-bulan.

Disebalik itu juga, saya cuba berjinak-jinak pi kursus hartanah dan mempelajari teknik-teknik pembelian hartanah.

Tetapi semakin lama saya belajar, hati lebih terikat kepada emas, kena nilaian lebih kecil dan mudah disimpan.

Cara yang paling mudah adalah simpan setiap bulan secara istiqamah dan kalau ada extra tu, memang saving kepada emas sahaja.

Tips dari para penyimpan emas tegar yang dapat saya kongsikan  disini:

1. Kalau sudah kahwin, berpakat dengan suami atau isteri dalam RM100
seorang untuk beli emas 1 gram. Kalau lebih lagi bagus. Saya memperuntukkan lebih 2 gram sebulan untuk simpanan yg dilupakan.

2. Rencana masa depan anak-anak dari sekarang. Simpan emas untuk
mereka dari sekarang. Nanti tidak perlu lagi buat pinjam PTPTN pada
akan datang. Ini salah satu selain memenuhkan RM6000 untuk pelepasan cukai LHDN.

3. Yang ada bisnes kecil-kecilan jual tudung, jual produk makanan
kesihatan, bisnes online untung dari berniaga cepat-cepat beli emas.
Nampak sikit mana hala tuju duit dari untung bisnes kita.  Salah satunya, keuntungan bisnes online setiap minggu, saya simpan 1 gram emas.

4. Yang selalu buat overtime lagi la boleh tukar hasil overtime kepada
emas. Nampak la sikit mana hasilnya suku sembam kita. Apa guna buat
kerja lebih masa kalau duit asyik habis je. Saya memang tak de overtime, overtime hanya lah bisnes online. So savenya dari bisnes online kecil-kecilan.

5. Kita yang dah biasa simpan duit sangat mudah cucuk mesin atm bila
keluar. Apa kata tukar bentuk simpanan kepada emas pulak. Pasti terasa
sayang nak guna atau pajak jika tak terdesak. Emas selamat, duit pun
selamat tidak dibelanjakan.  Dulu boleh la simpan di tabung haji sebab susah nak keluar tapi sekarang dengan Maybank, dah boleh integrate dengan Tabung Haji, so senang la pulak keluar Duit Tabung Haji.

6. Pelaburan emas bukan untuk jadikan kita cepat kaya, ianya pelaburan
untuk jaminan masa depan kita. Ini emas fizikal je , emas kat tangan, tak cukup duit terdesak, pajak je emas tu.

Letakkan azam dalam diri untuk mulakan simpanan emas setiap bulan.

Lebih baik kecil nilainya daripada tiada langsung.

Nak tahu lebih lanjut. Wasap je 0136408906


Mohd Nizam / 0136408906

Introducer PG Code : PG005353

Active PublicGold Dealer


Boleh daftar terus disini

Berapa umurmu, sudah 50 tahun?

*BERAPA UMURMU? SUDAH 50 TAHUN!*

Firman Allah swt: *”Buknkh Kami telah melanjutkn umur kamu sehingga sempat utk beringat bgi sesiapa yg mahu beringat”* *(Fathir 37)

Dpt difahamkn maksud ayat ini “..Kami telah melanjutkn umur kamu sehingga sempat utk beringat..” dari sabda Nabi saw: *”Allah tidak lgi memberi keuzuran kpd sesiapa yg dipanjangkn ajal sehingga umur 50 tahun”* *(Bukhari)*

Ibn Abbas menafsirkn ayat yg tersebut yg bertepatan dgn hadits ini: *”Umur yg Allah tidak lgi menerima alasan bgi anak Adam dlm firmanNya ini ialah 50 tahun”*

Al-khattabi berkata: *”Maknanya orang yg Allah panjangkn umur sehingga 50 tahun,tidak diterima lgi keuzuran (alasan) Hal ini kerana umur 50 tahun merupakan umur yg dekat dgn kematian,umur kembali bertaubat,khusyuk dn bersiap2 bertemu Allah”* *(Tafsir al-Qurthubi)*

Bagaimana manusia berumur 50 tahun masih lalai? Nabi saw mengkhabarkn: *”Hati orang tua tetap muda terhadap dua perkara: cinta dunia dn panjang angan2″* *(Bukhari)*

Fudhail bin Iyadh berkata kpd seseorang yg telah mencapai umur 50 tahun Maka nasihat Fudhail kpdnya: *”Bermakna sudah 50 tahun kamu berjln menuju Tuhanmu,sekarang hampir sampai…Buat yg terbaik dlm umur berbaki,lalu akn diampunkn dosa umur yg lalu Tetapi jika buat tidak elok pd umur yg berbaki,kamu pasti dihukum akibat dosa umur lalu dn yg berbaki sekali gus!”*

Maka para ahli ilmu menasihati bgaimana menjlni umur dah mencecah 50 tahun:

*#Jangan banyak bergurau dn terjebak dlm perkara yg tidak ada manfaat untuk akhirat*

*#Jangan melampau dalam berhias,bersolek dan berpakaian*

*#Jangan berkawan dengan orang yg tidak menambah iman,ilmu dan amal*

*#Jangan banyak berjalan dan melancong kesana sini tanpa ia dapat mendekatkn kpd kehidupan akhirat*

*#Jangan masih runsing,berkeluh kesah dan kesal akan soal hidup seharian *

*#Banyakkan berdoa mengharapkan keridhaan Allah dan husnul khatimah dn dijauhkn dari su’ul khatimah*

*#Banyakkan istighfar dan taubat berterusan setiap hari pada pagi dn petang*

*#Tambahkn ilmu agama dn banyak ingat kepada kematian dan bersedia menghadapinya*

*#Siapkan wasiat dan rancang pembahagian harta*

*#Kerapkan menghubung silaturahim dan menggantikan kerenggangan sebelum ini*

*#Minta maaf dan buat baik terhadap pihak yang pernah dizalimi*

*#Tingkatkan amalan soleh terutama amal jariah yg boleh memberi pahala dan syafaat selepas mati*

*#Maafkan kesalahan orang kepada diri kita walau bagaimana teruk kesalahan itu*

*#Bereskan segala hutang yang sedia ada dan jangan buat hutang yang baru walaupun untuk menolong orang lain*

Semoga manfaat untuk semua walaupun anda belum lagi 50 tahun

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...