Monthly Archives: April 2017

30 Menu Lazat Sepanjang Ramadhan

JOM PREPARE

1. Tilawah al Quran sejuzuk sehari paling kurang.
2. Solat tarawih minima 8 rakaat setiap mlm.
3. Solat Witir minima 3 rakaat semalam.
4. Beri makan org berbuka puasa walaupun dgn sebiji tamar setiap hari.
4. Solat fardhu 5 waktu berjamaah setiap hari.
5. Tahajud setiap malam minima 2 rakaat.
6. Sunat dhuha setiap pagi.
7. Sedekah setiap hari minima seringgit.
8. Pastikan sahur setiap hari.
9. Iktikaf di masjid setiap hari walau sekadar 10 minit.
10. Tadarus al Quran sambil usaha memahami maksudnya.
11. Ziarah orang yg kurang bernasib baik.
12. Kurangkan ziarah ke bazar2 ramadhan.
13. Pilih makanan sunnah sebagai menu harian.
14. Elakkan membeli makanan dari tangan2 orang yg fasik.
15. Jauhkan aktiviti yg lagha.
16. Zikir harian, banyakkan berdoa.
17. Lazimi bibir beristighfar sekurang2nya 70x dlm sehari.
18. Ajari diri dengan sifat rendah hati kerana Allah
19. Mudah memohon maaf dan memberi maaf.
20. Menjaga dan menghubung silaturrahim
21. Menjaga dan menutup aurat dengan sempurna ( bukan berpakaian tp bertelanjang)
22. Menjaga lisan, pandangan, pendengaran & hati dari perkara2 yg dilarang.
23. Tidak berlebih2an maupun membazir dgn makanan terutama juadah berbuka.
24. Perbanyakkan amalan2 sunat- solat sunat rawatib.
24. Lazimi sunnah Rasulullah yg ringan tulang dlm urusan rumah tangga (terutama suami & anak2 lelaki)
25. Lazimi utk kawal dan tahan marah, didik diri untuk lebih bersabar.
26. Lazimi lidah utk sentiasa bersyukur dan memperbanyakkcan syukur kpd Allah di kala senang maupun susah.
28. Menjaga ikhtilat – hubungan antara lelaki dan perempuan.
29. Membayar zakat fitrah dalam waktu yg telah ditetapkan.
30. Ikhlaskan hati kerana Allah..hadirkan Allah di dalam hati, berusaha menjalani Ramadhan kali ini dgn sebaik mungkin seolah2 inilah Ramadhan terakhir kita.

Hutang ni memang berat tanggungnya

Scenario hutang:

A : Bro pinjam seratus..
B : Atas tujuan apa nak berhutang?
A : Adalah hal aku
B : Aku berhak tahu ke mana duit aku akan dibelanjakan
A : ahhh.. kau ni kedekut. Dari kecik kita berkawan. Sekarang kau berkira dengan aku
B : Aku bukan berkira tetapi perlu tahu juga sebab itu duit aku. Kalau pinjam dibank pun, bank perlu bukti ke mana wang mereka akan dibelanjakan.
A : Aku nak buat belanja makan. Duit gaji tak masuk lagi.
B : okay. Bila jangkaan nak bayar balik?
A : aikk.. belum pinjam dah nak balik? Tak nyempat2 kau ni. Kau takut aku tak bayar balik duit kau ke?
B : Bukan begitu maksud aku. Walaupun RM 100 tetap duit. Jika di bank pun akan ditetapkan berapa lama tempoh pinjaman.
A : Payah la kau ni.
B : Mudah saja sebenarnya. Yang penting perlu ada rekod barulah selamat.
Allah juga telah berfirman dalam Surah Al-Baqarah 2:282
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ ۚ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ ۚ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ ۚ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا ۚ فَإِنْ كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ ۚ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ ۖ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ ۚ وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا ۚ وَلَا تَسْأَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا ۖ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا ۗ وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ ۚ وَلَا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ ۚ وَإِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فَسُوقٌ بِكُمْ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Artinya: Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bermu´amalah tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menuliskannya dengan benar.

Dan janganlah penulis enggan menuliskannya sebagaimana Allah mengajarkannya, meka hendaklah ia menulis, dan hendaklah orang yang berhutang itu mengimlakkan (apa yang akan ditulis itu), dan hendaklah ia bertakwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangi sedikitpun daripada hutangnya.

Jika yang berhutang itu orang yang lemah akalnya atau lemah (keadaannya) atau dia sendiri tidak mampu mengimlakkan, maka hendaklah walinya mengimlakkan dengan jujur. Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi dari orang-orang lelaki (di antaramu).

Jika tak ada dua oang lelaki, maka (boleh) seorang lelaki dan dua orang perempuan dari saksi-saksi yang kamu ridhai, supaya jika seorang lupa maka yang seorang mengingatkannya.

Janganlah saksi-saksi itu enggan (memberi keterangan) apabila mereka dipanggil; dan janganlah kamu jemu menulis hutang itu, baik kecil maupun besar sampai batas waktu membayarnya.

Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah dan lebih menguatkan persaksian dan lebih dekat kepada tidak (menimbulkan) keraguanmu. (Tulislah mu´amalahmu itu), kecuali jika mu´amalah itu perdagangan tunai yang kamu jalankan di antara kamu, maka tidak ada dosa bagi kamu, (jika) kamu tidak menulisnya. Dan persaksikanlah apabila kamu berjual beli; dan janganlah penulis dan saksi saling sulit menyulitkan.

Jika kamu lakukan (yang demikian), maka sesungguhnya hal itu adalah suatu kefasikan pada dirimu. Dan bertakwalah kepada Allah; Allah mengajarmu; dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Umur 40 tahun

Ramai tidak sedar dalam al-Quran ada menyentuh tentang usia ini. Tentu ada yang sangat penting, perlu diperhatikan dan diambil serius akan perkara ini. Allah swt. berfirman,

حَتَّى إَذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّيَّتِى إِنِّى تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ

“Apabila dia telah dewasa dan usianya sampai empat puluh tahun, ia berdoa, “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim.” (al-Ahqaf: 15)

Usia 40 tahun disebut dengan jelas dalam ayat ini. Pada usia inilah manusia mencapai puncak kehidupannya baik dari segi fizikal, intelektual, emosi, mahupun spiritualnya. Benar-benar telah meninggalkan usia mudanya dan melangkah ke usia dewasa yang sebenar.

Doa yang terdapat dalam ayat tersebut dianjurkan untuk dibaca oleh mereka yang berusia 40 tahun dan ke atas. Di dalamnya terkandung penghuraian yang jelas bahawa mereka; telah menerima nikmat yang sempurna, kecenderungan untuk beramal yang positif, telah mempunyai keluarga yang harmoni, kecenderungan untuk bertaubat dan kembali kepada Allah

Pada ayat yang lain, firman Allah;

أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ مَا يَتَذَكَّرُ فِيْهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَجَاءَكُمُ النَّذِيْرُ

Apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam tempoh yang cukup untuk berfikir bagi orang-orang yang mahu berfikir, dan (apakah tidak) datang kepadamu pemberi peringatan? (al-Fathir: 37)

Menurut Ibnu Abbas, Hasan al-Bashri, al-Kalbi, Wahab bin Munabbih, dan Masruq, yang dimaksud dengan “umur panjang dalam tempoh yang cukup untuk berfikir” dalam ayat tersebut tidak lain adalah ketika berusia 40 tahun.

Menurut Ibn Kathir, ayat ini memberikan petunjuk bahawa manusia apabila menjelang usia 40 tahun hendaklah memperbaharui taubat dan kembali kepada Allah dengan bersungguh2.

Apabila itu berlaku menjelang usia 40 tahun, maka Allah memberikan janjiNya dalam ayat selepas itu: (maksudnya) Kematangan.

Usia 40 tahun adalah usia matang untuk kita bersungguh-sungguh dalam hidup. Mengumpulkan pengalaman, menajamkan hikmah dan kebijaksanaan, membuang kejahilan ketika usia muda, lebih berhati-hati, melihat sesuatu dengan hikmah dan penuh penelitian. Maka tidak hairan tokoh-tokoh pemimpin muncul secara matang pada usia ini. Bahkan Nabi s.a.w, seperti yang disebut oleh Ibn ‘Abbas:

“Dibangkitkan Rasulullah s.a.w pada usia 40 tahun” (riwayat al-Bukhari).
Nabi Muhammad saw. diutus menjadi nabi tepat pada usia 40 tahun. Begitu juga dengan nabi2 yang lain, kecuali Nabi Isa as. dan Nabi Yahya as.

Banyak negara menetapkan untuk menduduki jabatan2 elit seperti ketua negara, disyaratkan bakal calon harus telah berusia 40 tahun. Masyarakat sendiri mengakui prestasi seseorang mantap tatkala orang itu telah berusia 40 tahun. Soekarno menjadi presiden pada usia 44 tahun. Soeharto menjadi presiden pada umur 46 tahun. J.F. Kennedy 44 tahun. Bill Clinton 46 tahun. Paul Keating 47 tahun. Sementara Tony Blair 44 tahun.

Mengapa umur 40 tahun begitu penting.

Menurut Ibnu Qayyim Al-Jauziyah usia manusia diklasifikasikan menjadi 4 (empat) period, iaitu
1. Kanak-kanak ( sejak lahir hingga akil baligh )
2. Muda atau syabab ( sejak akil baligh hingga 40 tahun )
3. Dewasa ( 40 tahun hingga 60 tahun )
4. Tua atau syaikhukhah ( 60 tahun hingga mati )

Usia 40 tahun adalah usia ketika manusia benar-benar meninggalkan masa mudanya dan beralih kepada masa dewasa penuh. Kenyataan yang paling menarik pada usia 40 tahun ini adalah meningkatnya minat seseorang terhadap agama sedangkan semasa mudanya jauh sekali dengan agama. Seolah-olah macam satu fitrah di usia ini ramai yang mula menutup aurat dan mendekati kuliah-kuliah agama.

Salah satu keistimewaan usia 40 tahun tercermin dari sabda Rasulullah saw.,

لعَبْدُ الْمُسْلِمُ إِذَا بَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً خَفَّفَ اللهُ تَعَالَى حِسَابَهُ ، وَإِذَا بَلَغَ سِتِّيْنَ سَنَةً رَزَقَهُ اللهُ تَعَالَى الْإِنَابَةَ إِلَيْهِ ، وَإِذَا بَلَغَ سَبْعِيْنَ سَنَةً أَحَبَّهُ أَهْلُ السَّمَاءِ ، وَإِذَا بَلَغَ ثَمَانِيْنَ سَنَةً ثَبَّتَ اللهُ تَعَالَى حَسَنَاتِهِ وَمَحَا سَيِّئَاتِهِ ، وَإِذَا بَلَغَ تِسْعِيْنَ سَنَةً غَفَرَ اللهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ وَشَفَّعَهُ اللهُ تَعَالَى فِى أَهْلِ بَيْتِهِ ، وَكَتَبَ فِى السَّمَاءِ أَسِيْرَ اللهِ فِى أَرْضِهِ – رواه الإمام أحمد

“Seorang hamba muslim bila usianya mencapai 40 tahun, Allah akan meringankan hisabnya (perhitungan amalnya). Jika usianya mencapai 60 tahun, Allah akan memberikan anugerah berupa kemampuan kembali (bertaubat) kepadaNya. Bila usianya mencapai 70 tahun, para penduduk langit (malaikat) akan mencintainya. Jika usianya mencapai 80 tahun, Allah akan menetapkan amal kebaikannya dan menghapus amal keburukannya. Dan bila usianya mencapai 90 puluh tahun, Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan dosa-dosanya yang dahulu, Allah juga akan memberikan pertolongan kepada anggota keluarganya, serta Allah akan mencatatnya sebagai tawanan Allah di bumi. (riwayat Ahmad)

Hadis ini menyebut usia 40 tahun paling awal memiliki komitmen terhadap penghambaan kepada Allah swt. sekaligus konsisten terhadap Islam, maka Allah swt. akan meringankan hisabnya. Orang yang usianya mencapai 40 tahun mendapatkan keistimewaan berupa hisabnya diringankan. Tetapi umur 40 tahun merupakan saat harus berhati2 juga. Ibarat waktu, orang yang berumur 40 tahun mungkin sudah masuk senja. Abdullah bin Abbas ra. dalam suatu riwayat berkata, “Barangsiapa mencapai usia 40 tahun dan amal kebajikannya tidak mantap dan tidak dpt mengalahkan amal keburukannya, maka hendaklah ia bersiap-siap ke neraka.”

Ustaz

Dr whatsapp…

Ustaz dicaci orang tak bising…

Ustaz dihina orang tak bising..

Ustaz diherdik orang tak bising… 

Ustaz dipukul orang tak bising…

Ustaz disaman orang tak bising…

Niat Ustaz sering disalah ertikan…
Ustaz korban masa dan tenaga untuk pelajar orang tak pandang…

Ustaz korban perasaan untuk pelajar orang tak pandang…

Ustaz korban perasaan anak2 dan keluarga untuk pelajar orang tak pandang…
Ustaz buat segala kebaikan untuk pelajar orang tak pandang…

Pengorbanan Ustaz orang tak pandang…

Niat Ustaz sering disalah ertikan…
Di madrasah ;
Ustaz sentiasa ingatkan pelajar

Supaya sentiasa menghormati ibubapa… 

Sentiasa mengenang jasa ibubapa…

Sentiasa menyayangi ibubapa…

Jangan bercakap kasar dengan ibubapa… 

Jangan biadab dengan ibubapa…

Jangan melawan ibubapa… 

Jangan derhaka pada ibubapa…

Supaya berkhidmat kepada ibubapa…
Tapi segelintir sahaja ibubapa yang ingatkan anak 

Supaya hormati Ustaz…

Supaya mengenang jasa Ustaz…

Supaya menyayangi Ustaz… 

Supaya tidak bercakap kasar dengan Ustaz…

Supaya tidak biadap dengan Ustaz… 

Supaya tidak melawan Ustaz…

Supaya tidak derhaka pada Ustaz…

Supaya berkhidmat kepada Ustaz…
Gaji Ustaz yang sering diungkit…

Hadiah untuk Ustaz yang sering diungkit…

Cuti Ustaz yang sering diungkit…

Rotan dan denda yang sering di salah ertikan…
Seorang dua Ustaz yang buat silap,

Semua Ustaz kena kutuk… 

Seorang dua Ustaz yang buat salah, 

Semua Ustaz kena hina… 

Ustaz pun manusia biasa….
Orang yang bukan Ustaz ;

Mungkin kurang memahami perasaan Ustaz…

Mungkin kurang memahami hati Ustaz…
Orang tak tahu…
Bila tiba hari PIBG& REPORT KAD,

Ustaz bersusah payah untuk siapkan segalanya demi memastikan majlis berjalan lancar…
Bila tiba hari anugerah kecemerlangan,

Ustaz bersusah payah untuk siapkan segalanya demi untuk pelajar yang cemerlang..
Bila dekat hari raya, Ustaz bersusah payah dan letih membawa pelajar kesana sini demi untuk pelajar dapat meraikan majlis jemputan…
Orang tak tahu,
Ada Ustaz yang menitiskan air mata kerana terharu ada dikalangan pelajar yang berjaya khatamkan 30 juz Al-Quran…
Ada Ustaz yang menitiskan air mata kerana terharu ada dikalangan pelajar yang berjaya selesaikan syahadah 30 juz Al-Quran…
Ada Ustaz yang menitiskan air mata kerana terharu ada dikalangan pelajar yang kenang jasa Ustaz dengan berkhidmat di madrasah dimana dia belajar…
Orang tak tahu…
Ustaz dikata kejar nama….

Ustaz dikata kejar duit…

Ustaz dikata kejar pangkat…

Ustaz dikata kejar glamour….

Ustaz dikata cinta dunia…

Ustaz nampak senang sikit dikata kejar dunia…
Wahai Ustaz…

Biarkan apa orang nak kata…

Biarkan apa orang nak cerca…

Biarkan apa orang nak nista…

Biarkan apa orang nak hina…
Bukan pujian yang Ustaz pinta..

Bukan sanjungan yang Ustaz damba..

Bukan darjat yang Ustaz puja..

Bukan hadiah yang Ustaz paksa..

Tetapi keberkatan ilmu dan redho Allah yang Ustaz inginkan drpd pelajar.
Serahkanlah saja pada yang Maha Esa.
Satu huruf seseorang itu belajar ilmu dengan mana2 Ustaz, selamanya dia Ustaz kita. (Walaupun ustaz kampung je)
Kepada sahabat2 kami yang bergelar Ustaz dan Guru.
Terima kasih USTAZ DAN Guru

Halaqah TV9

Kepada teman-teman yang ingin menonton siri Halaqah TV9 2016 “Kiamat Pasti Datang” sebanyak 30 episod, berikut senarai Link untuk panduan semua.

Selamat menonton dan sebarkan ilmu. semoga beroleh manfaat.
1. Ep 1 – Penciptaan Alam https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2188547178036559/
2. Ep 2 – Kiamat ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2188734548017822/
3. Ep 3 – Utusan Allah https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2189390401285570/
4. Ep 4 – Fasa Masa ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2190122634545680/
5. Ep 5 – Kejatuhan Empayar Uthmaniyah https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2192357950988815/
6. Ep 6 – Kerajaan yang Menyombong! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2193257597565517/
7. Ep 7 – Taqdir Baru Dunia! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2194822787408998/
8. Ep 8 – Jemaah Dajjal ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2195632813994662/
9. Ep 9 – Kesengsaraan di akhir zaman! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2198667263691217/
10. Ep 10 – Isyarat Mata Satu! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2199611160263494/
11. Ep 11 – New World Order! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2200293820195228/
12. Ep 12 – Konspirasi pergolakan semenanjung Arab! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2202311013326842/
13. Ep 13 – Asap Ad Dukhan! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2205307299693880/
14. Ep 14 – Musnahnya Tamadun Dunia! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2206214656269811/
15. Ep 15 – Imam Mahdi ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2208279202730023/
16. Ep 16 – Pemerintahan Al Mahdi ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2219053458319264/
17. Ep 17 – Kemunculan Dajjal ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2219721481585795/
18. Ep 18 – Pemerintahan Dajjal ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2220499608174649/
19. Ep 19 – Turunnya Nabi Isa as https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2222008708023739/
20. Ep 20 – Hakikat Yakjuj Makjuj ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2225873210970622/
21. Ep 21 – Era Fasa ke 5 ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2226598324231444/
22. Ep 22 – Matahari terbit dari Barat! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2227337064157570/
23. Ep 23 – Binatang Dabbah ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2229763417248268/
24. Ep 24 – Angin yang menghembus! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2230523070505636/
25. Ep 25 – Kembalinya Kejahatan ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2231306147093995/
26. Ep 26 – Bumi akan Tenggelam ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2232006477023962/
27. Ep 27 – Api yang menghalau Manusia! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2232758466948763/
28. Ep 28 – Kiamat Versi Sains ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2235105783380698/
29. Ep 29 – Tiupan Sangkakala! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2235906546633955/
30. Ep 30 – Kekuasaan Allah jua! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2236740639883879/
Jangan lupa share !! 🙂

Rahsia Sujud

R A H S I A       S U J U D      K E T I K A  S O L A T .
Sujud melibatkan 5 anggota badan yang bertumpu pada bumi, iaitu:

– dahi
– hidung
– kedua telapak tangan
– lutut
– kedua hujung kaki (jari).

Sujud adalah konsep merendahkan diri, memuji Allah SWT  dan meminta segala macam permintaan kepada Allah swt.

Sekaligus, mengikis sifat tercela seperti sombong, riya’, ujub,  takabur dll.
Dr Fidelma O’Leary, Phd Neuroscience dari St Edward’s University, telah menjadi mu’allaf, karena mendapati fakta tentang manfaat sujud bagi kesehatan.
Dalam kajiannya ditemukan bahwa

Ada beberapa urat syaraf di dalam otak manusia yg tidak dimasuki darah dan urat ini hanya dimasuki darah ketika manusia bersujud.

Tetapi urat saraf ini hanya memerlukan darah untuk beberapa saat tertentu saja.

Iaitu pada waktu-waktu solat yang telah ditetapkan (subuh, zuhur, asar, maghrib dan Isya’).
SubhanAllah…

Jadi, siapa yang tidak solat maka urat ini tidak menerima darah sehingga otaknya tidak berfungsi secara normal.

Salah satu indikasinya adalah timbul macam-macam gejala sosial di masyarakat yg tidak solat saat ini.

Karena letak otak di atas jantung, maka kata Prof Hembing, jantung hanya mampu membekalkan 20% darah ke otak manusia,

maka dibantu lagi dengan sujud yang lebih lama agar menambah kekuatan aliran darah ke otak.
Hal ini sesuai dengan apa yang disampaikan Rasulullah saw, supaya kita sujud berlama-lama pada raka’at terakhir.

Manfaat sujud berlama-lama ini adalah untuk:
1. Menolak pening
2. Jauhi migrain
3.  Segarkan otak
4.  Tajamkan akal pikiran (peka)
5.  Legakan sistem pernafasan
6.  Betulkan pundi peranakan yang jatuh
7. Betulkan dan kukuhkan kedudukan bayi dalam kandungan
8. Elak kandungan songsang dll.

Dan yang menakjubkan, jika kita memperhatikan, bentuk saraf yang ada dalam otak kita berbentuk seperti orang yang sedang sujud…

SUBHANALLAH……….

Cara Undang Rezeki Allah

– Ada yang mengetuk pintu langit dengan cara setiap pagi memberi 40 nasi bungkus untuk orang miskin. Rutin dia lakukan.

Ada yang mengundang rezeki dengan cara mencium tangan ibunya lalu minta didoakan.

– Ada yang mengundang rezeki, setiap minggu dia mendatangi anak-anak yatim, mengusap kepala mereka, membelikan sesuatu untuk keperluan mereka sebagaimana diajarkan Nabi SAW.

– Ada yang mengundang rezeki, setiap pagi keluar ke tempat kerja dia rutin bersedekah kepada siapa saja.

– Ada yang mengundang rezeki, tiap malam jumaat dia membahagi makanan kepada orang-orang yang tidur di jalanan. Doanya tembus ke langit!

– Ada yang mengundang rezeki, setiap kali setelah solat subuh dia tidak tidur. Dia beristighfar 100 kali dan bertadarrus Al-quran hingga terbit fajar, lalu menatap langit langsung dan mengangkat tangan. Doanya tembus langsung kepada Tuhannya.

– Ada yang mengundang rezeki, setiap Jumaat profit hasil jualannya 100% disedekahkan.

– Ada yang mengundang rezeki, tiap bulan 20% dari total pendapatannya disedekahkan. Dia yakin Tuhan-nya MAHA KAYA.

– Ada yang mengundang rezeki, seminggu sekali tengah malam didatangi rumah orang miskin. Dia angkat/pikul sendiri makanan untuk mereka.

– Ada yang mengundang rezeki, tiap Jumaat dia tidak mahu dibayar upah untuk khidmatnya yang diberikan ke orang lain. Tiap titik keringatnya penuh pahala.

– Ada yang mengundang rezeki dengan memperbaiki jadual solat 5 waktunya berjamaah di masjid dan Allah pun memudahkan segala urusannya.

– Ada yang mengundang rezeki, tiap pagi dia solat dhuha & berdoa, ketika orang lain sudah sibuk dia memilih menghadap langsung ke Penciptanya.

– Ada yang mengundang rezeki tiap 1/4 malam bangun solat tahajud berbisik pada bumi dan terdengar di langit. Allah redha, hidupnya pun berkat.

– Ada yg mengundang rezeki dengan cara menanam pkok agar semua makhluk bumi boleh menikmati oksigen.

Rezekimu bukan daripada bossmu atau pelangganmu. Tetapi daripada Allah S.W.T.

Jemputlah rezeki datang dengan cara-cara yang Allah S.W.T Redhai.

Emak

CERITA NI MEMBUAT KU MENGALIR AIR MATA… BACALAH..

SEORANG SUAMI MENGAJAK ISTERINYA MAKAN SEPERTI BIASA.
“JOM SAYANG KITA PERGI  MAKAN KAT SATU TEMPAT TU, SEDAP SANGAT MAKANANNYA DAN TEMPAT YANG SANGAT ISTIMEWA PULA.”
ISTERINYA PADA MULANYA DIAM DAN TIBA-TIBA BERKATA:
“SAYA SEBENARNYA LEBIH RELA ABANG AJAK SEORANG WANITA LAIN UNTUK MAKAN ISTIMEWA DENGAN ABANG..””
SUAMINYA TERKEJUT DAN BERTANYA SIAPA WANITA TERSEBUT.
ISTERINYA MENJAWAB, “AJAKLAH MAK ABANG.”
“ABANG DAH TERLALU LAMA TAK MELUANGKAN MASA BERBUAL DAN MAKAN DENGAN MAK ABANG.”
“SAYA SUDAH SELALU ABANG LAYAN SETIAP HARI TAK PERNAH TERLUPA..

ABANG PERGILAH LAYAN MAK ABANG PULA.”
SUAMINYA TERKEJUT BERCAMPUR SEDIH DAN AMAT TERHARU.
DIA TELEFON IBUNYA DAN MENGAJAK IBUNYA.
IBUNYA TERKEJUT TAPI SANGAT GEMBIRA.
IBUNYA INGINKAN KEPASTIAN APAKAH BENAR

HANYA MEREKA BERDUA SAHAJA..
SI ANAK MENGIAKAN.
DIA PUN MEMBAWA IBUNYA MAKAN BERSAMA-SAMA DI TEMPAT ROMANTIK DAN ISTIMEWA ITU.
MEREKA BERBUAL PANJANG.
IBUNYA TERSENYUM PUAS DAN SANGAT GEMBIRA DAPAT MAKAN SERTA BERCAKAP-CAKAP PANJANG DENGAN ANAKNYA..
SI ANAK BERTANYA PADA IBUNYA.
“OK KE MAK?”
“MAK SERONOK KE?”
JAWABNYA IBUNYA,
“YA ANAKKU.”
“SUSAH-SUSAH BAWA MAK KE SINI. ”
“SERONOK DAPAT BERCAKAP-CAKAP DENGAN KAMU.”
“NANTI SAYA BAWA MAK LAGI YA?”
JAWAB IBUNYA,
“NANTI MAK PULA YANG AKAN BELANJA DAN AJAK KAMU KE SINI..
SETELAH ITU MEREKAPUN PULANG.
SI ANAK TERLALU SIBUK DENGAN KERJAYANYA.
SIBUK DENGAN ISTERI DAN ANAK-ANAK SETIAP HARI..
TIDAK SEMPAT LUANGKAN MASA UNTUK MENELEFON IBUNYA YANG KESEORANGAN.
JUMPA JARANG-JARANG SEKALI.
SATU HARI DALAM KESIBUKAN DIA TERKEJUT MENDENGAR IBUNYA SAKIT.
DIA KELAM KABUT MENINGGALKAN KERJA KERANA DIA MASIH SAYANG IBUNYA.
APABILA SAMPAI DI HOSPITAL IBUNYA TELAH MENINGGAL DUNIA.
DIA SANGAT SEDIH DAN MENYESAL KERANA MENGABAIKAN IBUNYA.
TIDAK BERAPA LAMA KEMUDIAN, DIA MENDAPAT KAD DARI TEMPAT MAKAN ISTIMEWA ITU.
TEMPAT MAKAN UNTUK DIA DAN ISTERINYA SUDAH DIBAYAR…
MEREKAPUN MAKAN.
MASA MAKAN DIA DAPAT SEKEPING NOTA DARIPADA ORANG YANG MENEMPAH TEMPAT ITU.
RUPA-RUPANYA TEMPAHAN DIBUAT OLEH ARWAH IBUNYA.
KATA IBUNYA,

“TERIMA KASIH GEMBIRAKAN MAK, WALAUPUN HANYA SEKALI LUANGKAN MASA KAT MAK”.
” MAK NAK BALAS DAN TUNAIKAN JANJI MAK.
MAK DAH TEMPAH KHAS BUAT KAMU DAN ISTERI KAMU.
“SELAMAT BERGEMBIRA WAHAI ANAKKU.”
LELAKI TADI DAN ISTERINYA MENANGIS TERESAK-ESAK.
ITULAH MAK…..
YA ALLAH, TIDAK TERBAYAR PENGORBANAN MAK.
TAK PERLU LAYAN MAK TIAP-TIAP HARI SEBAB KITA SANGAT-SANGAT SIBUK DENGAN KEHIDUPAN.
TAPI SEKURANG-KURANGNYA BUATLAH SESUATU DAN GEMBIRAKAN HATI MAK, SEBELUM MAK PERGI….
MALAM HARI BRRDOA DAN MENANGISLAH PADA ALLAH MOHON KEBAIKAN BUAT MAK…
KADANG-KADANG ADA ORANG BERASA HEBAT BARU KHIDMAT SIKIT KAT MAK.
BARU BAGI SEDIKIT SUMBANGAN KAT MAK, DAH RASA MEMADAI .
SEBENARNYA KITA BELUM BUAT BAIK KAT MAK….
KITA CUMA BARU NAK BALAS JASA MAK…
ITU PUN TAK TERBALAS SAMPAI BILA-BILA
MAK TUMPANGKAN KITA DALAM PERUT DIA SELAMA 9 BULAN
MAK BERSABUNG NYAWA NAK BAGI KITA LIHAT DUNIA NI
NAK BAGI KITA PERGI TADIKA
NAK BAGI KITA PERGI KE SEKOLAH RENDAH
NAK BAGI KITA PERGI KE SEKOLAH MENENGAH
NAK BAGI KITA BELAJAR DI UNIVERSITI
NAK BAGI KITA BEKERJA
NAK BAGI KITA BERKAHWIN
NAK BAGI KITA ADA ANAK
BUKAN NAK BAGI LUPAKAN DIA…..
MAK MANDIKAN KITA DARI BARU LAHIR SEHINGGA 6 TAHUN.
MAK TUKARKAN PAMPERS ATAU LAMPIN DARI BARU LAHIR SEHINGGA 3 TAHUN.
MAK MENYUSU SEHINGGA 2 TAHUN
MAK SUAP MAKAN SEHINGGA UMUR 3 TAHUN
MAK SIAPKAN MAKAN MINUM PALING KURANG 17 TAHUN.
MAK BASUH BAJU DAN SETERIKA  BAJU KITA SELAMA 17 TAHUN.
MAK DUKUNG 3 TAHUN.
MAK CUCI NAJIS 5 TAHUN.
MAK BERDOA BUAT KITA SELAGI MAK BERNYAWA.
MAK SAYANG KITA SAMPAI KE AKHIRAT….TIADA KESUDAHAN….
KITA PULA SAYANG MAK, MACAMANA YA..?????
JADILAH ANAK SOLEH WAHAI ANAK-ANAK YANG MASIH ADA MAK.
INI BUKAN PILIHAN.
TAPI

PERINTAH ALLAH SWT

PERINTAH RASULULLAH SAW YANG WAJIB DAN TERAMAT BESAR TUNTUTANNYA.
HARGAILAH MAK KITA..
SAYANGILAH MAK.
MINTA MAAF KAT MAK.
BUAT BAIK KAT MAK….
CAKAP ELOK2 DENGAN MAK
JAGALAH HATI MAK….
KUNJUNGILAH MAK….
BERBUALLAH DENGAN MAK….
HUBUNGILAH MAK WALAU SIBUK MACAMANA KITA..
Cuti Sekolah ini utamakan lah kita bawa anak2 ke kampung ….

Sebelum kita pergi bercuti bersama isteri dan anak2 kita…

Sementara mereka masih ada……

Moga kita sama-sama ingat mengigati sesama kita insyaallah#

Makrifat Hidup & Cinta

Teruja kerana kawan saya sudah menjadi penulis yang nama penanya adalah Wira Kenali.

Buku pertama karangan beliau adalah buku yang bertajuk Makrifat Hidup dan Cinta. Buku ini mengisahkan kepada kehidupan, ketuhanan and cinta kepada pencipta. Mulanya saya ingatkan cinta kepada manusia. Selalu klisenya begitu. Tetapi sangkaan saya meleset sekali.  Lagipun saya memang anti buku novel terutama buku novel cinta.

Buku ini memang menarik sekali !

Ada cerita mengenai Nabi Musa a.s yang ingin mengetahui Keadilan Allah taala dan diperlihatkan oleh Nabi Musa a.s dengan syarat dia perlu sabar dan jangan menyalahkan Allah dengan kejadian tersebut. Nak tahu kisahnya, kena lah baca. Saya tak nak ceritakan disini. Bagi suspenla sikit, kan?

Saya harap dapat habiskan buku ini dalam masa 2 hari dan dapat mengetahui kesudahan buku ini.  Jom istiqamah dan selamat membaca.

Oh ya! Kalau saudara/i yang berminat dengan buku ini, boleh la tempat dari saya. Harga RM40 dengan pos laju. [Nizam wasap: 0136408906]

 

Banyakkan berterima Kasih atas Kehidupan hari ini

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيم

اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّدٍ ْ ِ

Ya Allah,TERIMA KASIH atas kehidupan hari ini untuk NAFAS dan REZEKI yang Engkau limpahkan…
Jadikanlah permulaan hari ini penuh dengan KEBAIKAN, pertengahannya membawa KEJAYAAN dan pengakhirannya suatu KEBERUNTUNGAN..
Jadikan awalnya RAHMAT, pertengahannya NIKMAT dan penghujungnya PENUH BERKAT..

آَمِيّـٍـِـنْ… آَمِيّـٍـِـنْ يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...