Monthly Archives: August 2015

Kurangkan gaji

Seorang lelaki datang menemui Imam Syafie mengadukan tentang kesempitan hidup yang dia alami. Dia memberitahu bahawa dia bekerja sebagai orang upahan dengan gaji sebanyak 5 dirham. Dan gaji itu tidak mencukupi untuknya.

gaji

Namun anehnya, Imam Syafie langsung menyuruh dia untuk menemui orang yang mengupahnya supaya mengurangkan gajinya menjadi 4 dirham. Lelaki itu pergi melaksanakan perintah Imam Syafie sekalipun dia tidak faham apa maksud dari suruhan itu.

Setelah berlalu beberapa lama lelaki itu datang kembali menemui Imam Syafie mengadukan tentang kehidupannya yang tidak ada kemajuan. Lalu Imam Syafie memerintahkannya untuk kembali menemui orang yang mengupahnya dan minta untuk mengurangkan lagi gajinya menjadi 3 dirham. Lelaki itupun pergi melaksanakan anjuran Imam Syafie dengan perasaan sangat hairan.

Setelah berlalu sekian hari lelaki itu kembali lagi menemui Imam Syafie dan berterima kasih atas nasihatnya. Dia menceritakan bahawa wang 3 dirham itu dapat mencukupkan semua keperluan hidupnya, bahkan hidupnya menjadi lapang. Dia menanyakan apa rahsia di sebalik semua itu?

Imam Syafie menjelaskan bahawa pekerjaan yang dia jalani itu tidak berhak mendapatkan upah lebih dari 3 dirham. Dan kelebihan 2 dirham itu telah mencabut keberkatan harta yang dia miliki ketika bercampur dengannya.

Lalu Imam Syafie membacakan sebuah sya’ir:

جمع الحرام على الحلال ليكثره
دخل الحرام على الحلال فبعثره

Dia kumpulkan yang haram dengan yang halal supaya ia menjadi banyak.

Yang harampun masuk ke dalam yang halal lalu ia merosakkannya.

_____

Barangkali kisah ini dapat menjadi pelajaran yang sangat berharga bagi kita dalam bekerja. Jangan terlalu berharap gaji besar bila pekerjaan kita hanya sederhana. Dan jangan berbangga mendapat gaji besar, padahal kerjabuat kita sangat lemah atau tidak seimbang dengan gaji yang diterima.

Bila gaji yang kita terima tidak seimbang dengan kerja, ertinya kita sudah menerima harta yang bukan hak kita. Itu semua akan menjadi penghalang keberkatan harta yang ada, dan mengakibatkan hisab yang berat di akhirat kelak.

Harta yang tidak berkat akan mendatangkan permasalahan hidup yang membuat kita susah, sekalipun bertaburkan benda-benda mewah dan serba lengkap. Wang banyak di bank tapi setiap hari bergaduh dengan isteri. Anak-anak tidak mendatangkan kebahagiaan. Dengan teman dan jiran sekeliling tidak sehaluan.

Kendaraan selalu bermasalah. Ketaatan kepada Allah semakin hari semakin melemah. Fikiran hanya dunia dan dunia. Harta dan harta. Penglihatan selalu kepada orang yang lebih dalam masalah dunia. Tidak pernah puas, sekalipun mulutnya melantunkan alhamdulillah tiap minit.

Kening selalu berkerut. Satu persatu penyakit datang menghampir. Akhirnya gaji yang besar habis untuk cek up ke hospital dan periksa ke klinik.

Tidak ada yang dapat dibahagikan untuk sedekah, infak dan amal-amal demi tabung masa depan di akhirat. Menjalin silaturrahim dengan sanak keluarga pun tidak. Semakin kelihatan mewah tapi sifat kedekutnya juga semakin menguasai.

Semoga Allah mengurniakan kepada kita kemampuan untuk serius dalam bekerja, hingga rezeki kita menjadi berkat dunia dan akhirat !

Abang bosan dengan hidup

Suatu hari  Seorang lelaki  bertanya kepada seorang ustaz…
“Ustaz,..kenapa yaa saya merasa bosan dengan hidup saya yang begini-beginiiii terus, hambar, tak ada variasinya, tak ada nikmatnya Bosan saya ustaz,, ingin sangat bahagia tapi kenapa susah ya?”.
Maka ustaz tersebut pun menjawab :
“Ooh.. Mungkin saat ini Allah juga  bosan dengan abang.”
“Allah bosan dengan saya? Maksudnya Macamana ustaz?” tanya si lelaki itu kembali…
Ustaz menjelaskan :
“Disana  Allah  mencari- cari abang tak pernah ketemu-ketemu.

 

bosan

Dicari diantara ahli dhuha, abang tak ada.

Di Cari Diantara ahli tahajjud juga tak ada.

Di Cari Diantara ahli puasa sunnah,  juga tak ada.

Di Cari Diantara ahli sedekah, juga tak kelihatan.

Di Cari Diantara ahli Qur’an, abang juga tak ada di sana.

Di Cari Diantara ahli umrah, niat pun abang belum ada….

Di Cari Diantara orang-orang Yang khusyuk sholatnya, abang juga tak ada.

Di Cari Di antara ahli selawat pun tak ada.

Di Cari Diantara yang menuntut ilmu apa tah lagi.
Lalu Allah mau cari abang dimana lagi,,,?

Maka….
Menangis lah si lelaki tersebut sambil mengusap air mata nya, dia beristighfar.
Segeralah kembali kepada Allah, mendekatlah kepada Allah.
Hanya Allah satu-satunya yang boleh menenteramkan hidup kita.

Subhanallah…
فاستبقوا الخيرات…

الهى انت مقصودي ورضاك مطلوبي
buy dapoxetine Online No Prescription Canada Cheap . Men’s Health. Gums New, Anti-acidity, Women’s Health.
Lioresal Online, Generic Lioresal, Lioresal 25mg, Buy cheap baclofen , Lioresal 10 Mg, Cheap Lioresal, Baclofen Mg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...