Monthly Archives: February 2015

More Vs Less

Excerpt from friends..

The paradox of our time in history is that we have taller buildings but shorter tempers, wider Freeways , but narrower viewpoints.

We spend more, but have less, we buy more, but enjoy less. We have bigger houses and smaller families, more conveniences, but less time. We have more degrees but less sense, more knowledge, but less judgment, more experts, yet more problems, more medicine, but less wellness.

We drink too much, smoke too much, spend too recklessly, laugh too little, drive too fast, get too angry, stay up too late, get up too tired, read too little, watch TV too much, and pray too seldom.

We have multiplied our possessions, but reduced our values. We talk too much, love too seldom, and hate too often.

We’ve learned how to make a living, but not a life. We’ve added years to life not life to years. We’ve been all the way to the moon and back, but have trouble crossing the street to meet a new neighbor. We conquered outer space but not inner space. We’ve done larger things, but not better things.

We’ve cleaned up the air, but polluted the soul. We’ve conquered the atom, but not our prejudice. We write more, but learn less.

We plan more, but accomplish less. We’ve learned to rush, but not to wait. We build more computers to hold more information, to produce more copies than ever, but we communicate less and less.

These are the times of fast foods and slow digestion, big men and small character, steep profits and shallow relationships. These are the days of two incomes but more divorce, fancier houses, but broken homes.

These are days of quick trips, disposable diapers, throwaway morality, one night stands, overweight bodies, and pills that do everything from cheer, to quiet, to kill. It is a time when there is much in the showroom window and nothing in the stockroom.

A time when technology can bring this letter to you, and a time when you can choose either to share this insight, or to just hit delete…

Remember; spend some time with your loved ones, because they are not going to be around forever.

Remember, say a kind word to someone who looks up to you in awe, because that little person soon will grow up and leave your side.

Remember, to give a warm hug to the one next to you, because that is the only treasure you can give with your heart and it doesn’t cost a cent.

Remember, to say, ‘I love you’ to your partner and your loved ones, but most of all mean it. An embrace will mend hurt when it comes from deep inside of you.

Remember to hold hands and cherish the moment for someday that person will not be there again.

Dapur Yang Bahagia

SEDIH DAN TERSENTUH..
“Abang, kita pergi kedai hiasan dalaman rumah, boleh?”
Isteri memandangku penuh pengharapan. Aku senyum kelat. Mengangguk
tidak. Menggeleng tidak.

dapur
Tapi, dia dah pergi bersiap. Tak sempat aku berikan jawapan.
Dia tak tahu, dah 3 bulan gajiku tak berbayar. Entah apa masalahnya
dengan syarikat tempat kerjaku. Masalah kemelesetan ekonomi agaknya.
Aku bukannya kerja tetap pun situ. Ambil upah kontrak saja. Kerja aku,
pikul simen, bawa paip besar-besar tu ke rumah-rumah.

Kadang-kadang, aku jadi buruh binaan sandaran. Semua kerja berat, aku buat.
Bukan demi perut aku. Tapi, demi keluarga kecil aku ini. Anak baru dua
orang. Dekat 10 tahun dah aku nikah. Isteri tak kerja. Suri rumah
sepenuh masa.
Rumah ni pun rumah pusaka arwah nenek isteri. Duduk menumpang di
tanah famili. Aku harta apa pun tiada. Harapkan kereta Proton Saga
first model tu saja. Tu pun dah nak roboh kalau bawa lebih 100 km/j.
“Jom.”
Anak-anak pun dah siap. Isteriku senyum manja.
Kami ke kedai pameran perabot dan hiasan dalaman yang besar dekat
area sini. Ada ekspo rupanya.
Aku tengok isteriku dan anak-anak happy sangat. Pergi dari satu
pameran ke satu pameran. Dari satu galeri ke satu galeri. Display ke
display. Dari pameran ruang tamu ke ruangan dapur.
Aku tengok dan tanya harga.
“Ribu. Belas ribu. Puluh ribu.”
Isteriku pimpin tanganku dan anak-anak. Sepanjang pameran, dia senyum
saja. Hairannya, tak pula dia suruh aku beli.
Sampai di ruangan galeri dapur, dia berhenti lama. Aku tahu, dia
mengimpikan dapur luas seperti itu. Ada kabinet, lengkap dengan ketuhar,
dapur masak dan hood. Barangan dapur serba lengkap. Wanita mana
yang tidak suka?
Dia memegang erat sedikit genggaman tanganku. Aku tahu, dia mahu.
“Abang, jom. Kita balik. Dah puas tengok.”
Aku terkebil-kebil. Menuruti saja langkahnya ke kereta uzurku.
Dalam kereta, isteriku tak lepaskan tanganku. Aku sengaja bertanya,
“Awak nak dapur macam tadi, ya?”
Dia jawab,
“Nak sangat. Tapi…”
Aku mencelah.
“Tapi?”
Dia meletakkan kepalanya di bahuku.
“Tapi, biarlah. Syukur dengan dapur rumah kita. Syukur dapat makan dan
minum apa adanya. Bukan dapur yang saya ingini, tapi abang dan anak-
anak ada di sisi. Masa makan, ceria dan gelak sekali. Gurau senda
dengan famili. Meja kecil, senang nak capai dan hulur lauk. Senang nak
suap suami dan anak-anak makan. Dapur yang bahagia.”
Aku terdiam. Senyum paksa.
“Abang tahu impian awak..”
Isteriku cepat-cepat genggam erat lagi. Kali ini lenganku jadi mangsa.
“Abang jangan fikir macam-macam. Saya ajak abang datang sini, supaya
keinginan mata saya untuk lihat semua tadi, pudar setelah dah lihat. Tak
terbayang-bayang dah. Tengok dan lupakan.
Menyintai kan tidak bermakna memiliki. Suka, tak bermakna nak beli.
Semua barangan mewah tadi, dari ruang tamu sampai ke dapur, dari
pagar rumah sampailah rumah mewah, saya impikan abang dan anak-
anak ada bersama dalam rumah tu dengan kelengkapan tu semua.
Indah sangat ada segalanya. Bahagia sangat.
Tapi saya bayangkan bukan indah di dunia, bang. Saya bayangkan
mahligai di Syurga ada lebih dari semua tadi. Segalanya ada belaka.
Apa guna jika ada semuanya, tapi abang dan anak-anak tidak turut
serta? Itu bukan bahagia maknanya pada saya.
Abang, susah kita sekarang, semua yang kita lalui sekarang ini adalah
harga yang sedang kita bayar untuk mahligai di akhirat kelak. Makin kita
sabar dan tenang lalui pahit-maung, suka duka masih bersama, insya-
Allah.
Syurga jadi milik kita jua.
Bang, ‘syurga’ bagi setiap orang tidak sama. Ada orang makan kek yang
harga mahal barulah dia terasa bahagia.
Tapi, saya dan anak-anak, makan biskut tawar pun sudah terasa nikmat
bahagianya.
Abang, anak-anak. Syurga saya.”
Aku terkesima dengan kata-kata isteriku. Berhenti seketika di bahu jalan.
Aku cakap dengan dia nak check tayar. Macam tak sedap saja drive.
Padahal, aku tunduk tengok tayar, nangis sendirian.
Masuk balik kereta. Senyum.
“Depan sana ada air jambu asam boi. Semua nak tak?”
Isteri dan anak-anak serentak jawab,
“Nak!~~”?????

7 Zikir pembuka Pintu Rezeki

7 zikir Pembuka Pintu Rezeki

zikir1. Memperbanyak Membaca “La hawla Wala Quwwata Illa billah “

Barangsiapa yang lambat datang rezekinya hendaklah banyak mengucapkan “La hawla Wala Quwwata Illa billah”

( HR. At Tabrani )

2. Membaca ” La Ilaha Illallahul Malikul Haqqul Mubin”

“Barangsiapa setiap hari membaca La ilaha illallahul malikul haqqul mubin maka bacaan itu akan menjadi keamanan dari kefakiran dan menjadi penenteram dari rasa takut dalam kubur” (HR. Abu Nu’ aim dan Ad Dailami).

3. Melanggengkan Ber-Istighfar

“Barangsiapa melanggengkan beristighfar niscaya Allah akan mengeluarkan dia dari segala kesusahan dan memberikan rezki dari arah yang tidak diduga-duga” ( HR. Ahmad, Abu Dawud dan Ibnu Majjah )

4. Membaca Surat Al-Ikhlas

“Barangsiapa membaca Surat Al Ikhlas ketika masuk rumah maka berkah bacaan menghilangkan kefakiran dari penghuni rumah dan tetangganya” (HR. At Tabrani )

5. Membaca Surat Al-Waqiah

“Barangsiapa membaca surat Al Waqiah setiap malam, maka tidak akan ditimpa kesempitan hidup” (HR. Al-Baihaqi dalam Syu’ab Al Iman)

6. Memperbanyak Selawat Ke atas Nabi

“Ubay Bin Ka’ab meriwayatkan , bila telah berlalu sepertiga malam, Rasulullah Salallahu’alaihiwassalam berdiri seraya bersabda : “Wahai Manusia Berdzikirlah Mengingat Allah, berdzikirlah mengingat Allah. Akan datang tiupan (sangkakala kiamat) pertama, kemudian diiringi tiupan kedua. Akan datang kematian dan segala kesulitan di dalamnya”

7. Membaca Subhanallah wabihamdihi Subhanallahil adziim

…dari setiap kalimat itu seorang malaikat yang bertasbih kepada Allah Ta’ala sampai hari kiamat yang pahala tasbihnya itu diberikan untukmu” (HR. Al-Mustagfiri dalam Ad-Da’awat)
buy atarax online, Purchase Atarax, Buy Cheap Atarax, Atarax Tablets, Hydroxyzine Pam, Buy Hydroxyzine Online, Cheap Hydroxyzine.
Buy cheap generic Estrace online without prescription buy estrace cream. ordering estrace without prescription. estrace for ivf. estradiol buy . order estrace on 
buy zyban online – No Prescription required. Hight …

Renungan terbaik untuk pembaca

PINJAM 3MINIT UTK BACA NI
renunganzikir 1. Org yg tak solat akn banyak masalah, tidak tenang, cpt marah susah nk terima kenyataan dn selalu nmpk salah orang lain.
    – USTAZ AZHAR IDRUS..

2. Walaupun ayah kita penagih dadah sekalipun, bila dia suruh solat, kita sebagai anak WAJIB tunaikannya.
          – Ustaz Kazim Elias..

3. Tidak solat punca utama penceraian dalam rumahtangga? “Jaga solat…Insyallah bahagia…”
      – Ustaz Don Daniyal..

4. Selalulah Solat berjemaah walau payah macam mana pun, boleh jadi jemaah itu dapat menampung pahala berlipat ganda.
     – Datuk Ismail Kamus..

5.Kalau kita sakit jgn takut utk solat , at least kalau mati , mati dalam solat
    – ustaz haslin baharin..

6. Selepas solat jangan tergesa-gesa, baca Subhanallah 33, Alhamdulillah 33, Allahuakbar 33, doa kemudian baru bangun”
     – Al-Habib Ali Zainal..

7. Kalau orang yang solat pun belum tentu masuk Syurga, apatah lagi orang yang meninggalkannya.
     -TG Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki..

8. Jagalah solat anda. Kerana solat itu adalah hubungan antara Allah dengan hambaNya”
    – Sheikh Abdullah Jahaf…

9. Menjaga solat boleh membersihkan dalaman kita. Puasa juga boleh membersihkan jiwa seseorang.
     -Ustaz Dasuki Rani..

10. Jgn cakap:”Pergi solat.Kalau tak,masuk api neraka!”Tapi cakap:”Jom solat,Nanti kita masuk SYURGA ALLAH sama2 ya.InsyaAllah
        – TG Harun Din”..

11. Kalau dalam solat tak dapat ingat Allah, mana mungkin luar solat mampu ingat Allah.
      -Ustaz Pahrol…

Rasulullah bersabda,
Barang siapa menyampaikan  satu ilmu saja dan ada orang yang mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia) dia akan tetap memperoleh pahala.
SELAMAT BERAMAL ..JGN LUPA KONGSIKAN DGN ORANG LAIN
buy deltasone prednisone . poison ivy treatment prednisone taper . prednisone 10mg tablet – Order Online at USA Pharmacy! Prednisone 20mg Street Price .
Estrace . order estrace with amex. One of the mechanisms for cytokines to contribute to the inflammatory cheap estrace 2 84 tablets mg with mastercard.
Atarax Mg, buy atarax, buy atarax Online, Purchase Atarax Online, Hydroxyzine 25 Mg, Buy Hydroxyzine, Purchase Hydroxyzine Online.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...