Monthly Archives: January 2013

Ada Bagus Bagusss

Penulis: Dr. HM. Tuah
RM10
ada+bagusssMenulis daripada pengalaman yang telah beliau lalui sepanjang kehidupan; dari era persekolahan hingga masa kini. Daya imaginasi-nya cukup tinggi. Beliau se-gera nampak dan meng-analisa di sebalik apa yang berlaku.

Siri ini menghurai tentang motivasi diri, kehidupan, kekeluargaan, ke-ibubapaan, suami isteri, re-maja, disiplin, usaha, pro-fesyen, business, keusaha-wanan, kerjaya, ketuhanan, keagamaan, ibadah, psiko-logi, bahasa, bangsa, nos-talgia, cinta, kesihatan, akhlak, budaya, kembara, aktiviti santai, dan IPT.

Buat Duit sebagai Ejen Unit Amanah

buatduitejenunitamanahBuku ini ditulis untuk:

1. Bakal Graduan
2. Graduan Menganggur
3. Tiada atau diberhentikan kerja
4. Hendak kerja part time
5. Hendak buka bisnes
6. Pengurus / Mentor / Ejen

Menjadi seorang ejen unit amanah adalah satu kerjaya profesional. Jika bidang lain memerlukan masa sehingga lima tahun ke atas bagi diiktiraf profesional. Menjadi ejen profesional hanya mengambil masa hanya dua tahun sahaja. Dengan bermodal serendah RM400 bagi mendapat lesen.

Buat temu janji seorang prospek setiap hari dan peruntukkan masa antara satu hingga dua jam. Sekiranya ia konsisten selama 12 bulan, pendapatan dapat mencecah RM3000 sebulan. Buku ini lengkap dengan maklumat, teknk persembahan, cara pakej produk dan sebagainya.

Ditujukan khas kepada mereka yang berminat buat duit sebagai ejen insurans atau takaful. Baca dan ikuti langkah bagi menjadi ejen hanya dalam masa 21 hari.

Bab 1. Mulakan Bisnes dalam 21 Hari

Bab 2. Mengapa Bisnes Ini?

Bab 3. Memilih Model Bisnes yang Sesuai

Bab 4. Latar Belakang Produk Untuk Bisnes

Bab 5. Tanggungjawab Ejen

Bab 6. Corak Latihan Ejen

Bab 7. Cara Melakukan Pembungkusan Produk untuk Pelanggan

Bab 8. Aktiviti Jualan dan Pemasaran Bisnes

Bab 9. Cara Mendapat Temujanji Menggunakan Telefon

Bab 10. Contoh Skrip Persembahan Berasaskan Produk

Bab 11. Contoh Skrip Persembahan Berasaskan Jualan Berkonsep

Bab 12. Contoh Persembahan Bersaiz A4

Bab 13. Sistem Pengurusan Prospek dan Pelanggan

Bab 14. Kelebihan Bisnes Ini dari Segi Pencukaian

Bab 15. Menjadi Perancang Kewangan Bertauliah

Bab 16. Bolehkah Kita Berjaya dalam Bisnes Ini?

*Koleksi Peribadi

Jom Menyerlah

Penulis: DR. HM Tuah Iskandar al-Haj
Harga: RM10

jom-menyerlah Sinopsis

GAGAL. Mendengar sahaja sudah cukup menggusarkan jiwa apatah lagi mengharunginya. Namun, percayalah tanpa kegagalan adalah mustahil kita dapat mengecap kejayaan.

Malangnya, masih ramai yang tidak menyedari dan mencari jalan untuk mengelaknya.

Ia secara tidak langsung membuatkan segala potensi dan bakat-bakat unik terbenam jauh ke dalam diri kerana takut untuk mencuba sesuatu yang baru. Justeru, gilaplah ia kembali dengan mengenali kekuatan dan kelemahan diri.

Moga-moga anda mampu menyerlah dalam kehidupan dunia kini dan akhirat nanti.

JOM MENYERLAH adalah sebuah buku motivasi santai garapan pakar motivasi terkenal, Dr HM TUAH ISKANDAR-al haj. Dengan gaya penulisan yang bersahaja, beliau berjaya membuatkan isu-isu serius menjadi ringan dan menghiburkan.

Terdapat lebih 100 topik semasa yang dibincangkan di dalam buku ini. Semoga ia mampu menjadikan anda insan yang luar biasa jayanya.

** Koleksi Peribadi Buku Dr HM TUAH ISKANDAR. Saya Suka!

Langkah Bijak Usahawan Terbilang

Price: RM39.90
Author: Dato’ Dr. Hj. Mohd. Fadzilah Kamsah
Publisher: Telaga Biru

langkah-bijak-usahawan-terbilang

Untuk menjadi seorang usahawan dua perkara pokok diperlukan:
1. Ilmu tentang keusahawanan, dan
2. Perasaan atau cita-cita yang meluap-luap untuk menjadi seorang usahawan

Buku ini menyediakan kedua-duanya

Seorang usahawan perlu memiliki hati sekeras batu untuk berhadapan dengan cabaran tersebut tetapi mempunyai perasaan selembut air untuk berhadapan dengan ramai insan yang pelbagai ragam.

** Koleksi Peribadi

Wasiat Imam Syafi'i – Darul Nukman

Penulis: Abu Qamar Salahuddin
Harga: RM4

WASIAT IMAM SYAFI’I

10_Wasiat_Imam_Syafi‘iBERAKHLAK MULIA

1.Perbanyaklah Amal Kebaikan

Nafsuku padam tatkala ubun-ubunku menyala. Malamku gelap gelita ketika bintang bersinar terang. Wahai burung hantu yang hinggap di atas ubun-ubunku! Ketika burung gagak terbang dariku, kau kunjungi daku dan kau lihat tubuhku semakin rapuh. Memang setiap tempat yang kau kunjungi bererti itulah tempat-tempat kerapuhan.

Masihkah dapat kunikmati manisnya hidup, meskipun rambutku semakin menipis dan ubanku semakin menyebar, sulit untuk disemir ? Ketika usia senja seseorang telah datang dan rambutnya semakin memutih, hendaknya dia segera menumpas keseronokan serta kekejian hari-harinya dengan kebaikan.

Tinggalkanlah perkara-perkara yang buruk ! Kenapa hal itu haram dilakukan oleh orang yang bertaqwa. Dan tunaikanlah zakat atas kedudukan atau jawatanmu, kerana zakat tersebut sama dengan zakat harta bila telah sampai nisabnya.

Berlaku baiklah kepada orang lain. Kerana dengan begitu, kelak engkau akan dapat menguasai manfaat kepada orang lain.

Jangan berjalan di atas bumi dengan penuh keangkuhan. Ketahuilah bahawa tidak lama lagi bumi ini akan menelanmu.

Barangsiapa sedang mencicipi dunia, di situlah aku pernah merasakan pahit getirnya kehidupan. Bagiku dunia adalah tipu daya dan penuh berisi kedustaan, bagaikan fatamorgana di tengah padang sahara. Dunia tidak ubahnya bagaikan bangkai-bangkai busuk yang hanya anjing-anjing kelaparan yang mahu mendekatinya. Jika engkau menjauhi dunia, kelak engkau akan terselamat dari kekotorannya. Tapi, jika engkau dekati dunia, maka engkau akan diserang oleh anjing-anjingnya.

Berbahagialah orang-orang yang kukuh asas imannya dan menutup diri dalam kesucian jiwa.

2. Akhlak Yang Baik

Jika aku dicaci maki oleh orang yang hina, itu petanda bahawa darjatku akan bertambah. Kerana tidak akan muncul keaiban kecuali akibat perbuatan seseoranng. Jika jiwaku belum menjadi mulia atas dunia akan kutetapkan ia di kalangan orang-orang yang hina. Jika semua usahaku kuniatkan hanya untuk kepentinganku sendiri, maka engkau akan menemukan diriku memiliki banyak kesempatan untuk itu. Tetapi, aku berusaha melakukan sesuatu untuk kepentingan kawan-kawanku. Sungguh merupakan suatu cela atas orang yang kenyang, sementara dia membiarkan kawan-kawannya kelaparan.

Suatu ketika aku pernah mendapat penghinaan dari orang bodoh, namun aku tidak menganggapinya. Dia semakin bodoh, dan aku semakin bijak. Ibarat batang kayu cendana, semakin hangus dibakar, semakin harum baunya. Jika orang-orang bodoh bertutur kata di depanmu, janganlah engkau tanggapi ! Sebaik-baik tanggapan untuk mereka adalah dengan bersikap diam. Jika kau berbicara di hadapan mereka, janganlah sampai terbawa arus pendapat yang diciptakan mereka. Dan jika kau berpaling dari mereka, wajah mereka akan tampak pucat pasi.

3. Jiwa Yang Kerdil

Diriwayatkan oleh Abdullah Al-Asbahani dari Abu Nashr dari Abu Abdillah yang mengatakan bahawa pernah mendengar Imam As-Syafi’I berkata :

“Tumpukan wang dapat membuat orang-orang yang sebelumnya membisu menjadi banyak bicara. Hati mereka tidak pernah mengenali kelebihan orang lain, dan tidak tahu darjat kemuliaan mereka sendiri”

4. Jiwa Yang Mulia

Tercabutnya gigi, seksa di penjara, tercabutnya jiwa, ditolaknya cinta, sejuk yang mencengkam, hukuman gantung, menyamak kulit binatang tanpa sinaran matahari, memakan daging, memburu burung, menanam biji di tanah yang gersang, memadamkan kobaran api, menanggung malu, menjual rumah dengan harga murah, menjual kasut, dan menghadapi keganasan cambukan rotan, semuanya itu masih lebih meminta belas kasihannya.

5. Tiga Penyebab Datangnya Penyakit

Terdapat tiga perkara yang dapat merosak manusia di samping juga dapat menyebabkan orang sihat menjadi sakit. Iaitu membiasakan minum minuman keras , terlalu banyak bersenggama, dan terburu-buru memasukkan makanan ketika di mulut masih ada makanan.

Mestikah kutaburkan permata ke hadapan domba-domba bodoh, atau mestikah aku bersajak di depan pengembala kambing-kambing ?

Sungguh ! Jika hidupku terlantar di negeri ini, aku akan memanfaatkan kata mutiara yang keluar dari penghuninya.

Jika Allah masih menganugerahi aku dengan kasihnya, akan kutemukan orang-orang pandai dan bijak.

Akan kusebarkan ilmuku, dan kumanfaatkan kecintaan mereka. Jika tidak, maka ilmuku akan selalu ku simpan.

Barangsiapa mengajari orang bodoh, akan sia-sia. Barangsiapa melarang orang lain yang berhak mendapat ilmu, zalimlah dia.

6. Meruntuhkan Kehormatan Orang Lain

Wahai orang yang telah menghancurkan kehormatan orang lain, dan yang memutuskan tali kasih sayang, kau akan hidup penuh kehinaan. Jika engkau orang merdeka dan dari keturunan orang yang baik-baik, pastilah engkau tidak akan menodai kehormatan orang lain.

Barangsiapa pandai menimbang orang lain, tentu orang lain akan menimbang dirinya dengan segenap kebaikannya. Cukup sudah bagiku pengajaran dari guruku.

7. Buruk Sangka

Prasangka selalu buruk dan prasangka buruk itu sumber fitnah. Ketika seseorang melemparkan tuduhan dalam keadaan lapar, ia hanya mengungkapkan prasangka baik dan ucapan yang enak didengar.

8. Terimalah Maaf Dengan Tulus

Terimalah permintaan maaf sahabatmu yang melakukan kesalahan, baik ia jujur mengatakannya kepadamu ataupun tidak. Dengan begitu bererti telah taat kepadamu orang yang engkau terima dari segi lahirnya sahaja. Dan telah membuatmu mulia orang yang bermaksiat kepadamu secara sembunyi-sembunyi

9. Permintaan Maaf Sebagai Penebus Dosa

Dikatakan kepadaku “Si polan telah membuatku sedih”. Padahal merupakan suatu cela bila seorang pemuda diperhatikan. Ku jawab : “Dia telah datang kepadaku untuk meminta maaf. Dan menurutku permintaan maafnya merupakan penebus dosanya.”

10. Diam Membawa Keselamatan

Banyak orang berkata : “Mengapa engkau diam padahal engkau dimusuhi ?” Aku katakana kepada mereka : Menanggapi sesuatu permusuhan sama dengan melakukan kejahatan. Bersikap diam dalam menghadapi orang bodoh atau orang yang gila merupakan kebajikan jiwa. Di dalam sikap diam juga terdapat penjagaan bagi kehormatan. Tidakkah engkau lihat ! Harimau-harimau hutan itu ditakuti dan disegani ketika mereka diam, sedangkan anjing di jalan raya banyak yang dilempari kerana selalu mengonggong.

11. Keutamaan Orang Pendiam

Aku menganggap diam sebagai perniagaan. Meskipun tak ada untungnya, paling tidak aku tak merugi. Diam ibarat barang niaga yang membawa banyak keuntungan bagi pemiliknya.

12. Sang Dermawan

Jika kamu tidak boleh bersikap dermawan, maka ingatlah bahawa hari-harimu yang telah berlaku tak akan kembali. Bukankah tanganmu boleh mengepal dan membuka ? Apa yang boleh kau harapkan ketika kau sendirian tatkala bumi mencengkam dirimu dengan kuku besinya ? Saat itulah tentu, engkau berharap untuk dapat kembali ke dunia, padahal hari-hari itu tak akan pernah kembali.

13. Ciri-ciri Orang Warak

Seorang yang memiliki sifat warak, tak akan mempedulikan kejelekan orang lain, kerana disibukkan oleh aibnya sendiri, ibarat orang sakit, ia tak mungkin menghiraukan penyakit orang lain, kerana sibuk memperhatikan penyakitnya sendiri.

14. Mengendalikan Nafsu

Yaqut Al-Hamawiy berkata bahawa pada suatu hari ada seorang yang datang kepada Imam Syafi’i seraya membawa lembaran bertulis : “tanyakanlah kepada mufti Mekah dari keturunan Hasyim, apakah yang dia lakukan ketika sedang sangat marah kepada seseorang.” Imam Syafi’i lalu menuliskan sesuatu di bawah pertanyaan itu.

Tekanlah nafsunya, kendalikan amarahnya dan hendaklah bersabar dalam menghadapi setiap persoalan.

Pembawa lembaran itu kemudian datang kembali sambil membawa tulisan yang baru sebagai jawapan fatwa Imam Syafi’i.

Bagaimana mungkin dia dapat menekan nafsunya pada saat nafsu itu telah menjadi pembunuh dan setiap hari ada saja halangan yang merintanginya.

Imam Syafi’i menjawab lagi.

Jika dia tidak mahu bersabar atas derita yang menimpanya, maka tidak ada jalan lain baginya, kecuali hidup berhiaskan tanah.

15. Menyimpan Rahsia

Bila seseorang membuka rahsia peribadinya di depan orang banyak, kemudian dia mencela orang lain, maka orang tersebut dianggap tidak waras. Bila dia merasa dadanya sempit akibat rahsia peribadinya, maka ketahuilah bahawa dada tempat menyimpan rahsia tersebut lebih sempit lagi.

16. Hiasan Diri

Jagalah dirimu dan hiasilah dirimu dengan budi pekerti yang mulia ! Nescaya engkau akan hidup sejahtera, dan tutur kata orang-orang terhadapmu akan menjadi indah.

Janganlah memusuhi manusia, kecuali dengan sikap ramah. Nescaya akan ada yang menolongmu dan sahabat akan mengasihimu.

Tidak baik mencintai orang yang berwajah banyak (munafik) kerana ia akan mengikut arah angin ke manapun angin itu bertiup.

Apakah erti banyak kawan jika mereka tidak menolong di waktu kita susah.

17. Sikap Lembut

Aku mengenali banyak orang, tetapi aku tidak pernah merasa dengki kepada mereka. Itulah sebabnya mereka sayang padaku. Bagaimana mungkin seseorang akan berlemah lembut kepada seorang pendengki, bila pendengki itu tidak menghendaki sesuatu apapun selain hilang nikmat dari orang tersebut.

18. Menjaga Diri

Jagalah dirimu baik-baik, nescaya isterimu akan menjaga dirinya dengan baik. Hindari perbuatan keji yang tidak pantas dilakukan oleh seorang muslim. Zina itu ibarat hutang, jika kau lakukan, maka isterimu dan anak-anakmu yang akan membayarnya. Renungkanlah.

19. Menjaga Lidah

Jagalah lidahmu kawan ! Agar ia tidak menyengatmu, kerana lidah tidak ubahnya ular berbisa. Banyak orang binasa akibat perbuatan lidah, padahal dulu mereka dihormati kawan-kawannya.

20. Rahsia Peribadi

Jika hidupmu ingin selamat dari nista, agama mulia, dan hartamu terjaga, jangan sekali-kali engkau buka rahsia peribadi seseorang. Kerana semua orang mempunyai rahsia peribadi, dan mereka juga mempunyai lidah.

Tetapi jika kedua matamu terbeliak mencari keaiban, biarkanlah. Katakan saja : “Hai mataku ketahuilah bahawa semua manusia punya mata.” Pergaulilah manusia dengan baik, tampakkan keramahan kepada manusia, dan layanilah mereka denagn baik. ”

21. Menilai Diri Sendiri

Nilailah orang yang menilaimu dengan ukuran yang dipakainya waktu ia menilaimu. Siapapun yang datang dan berbaik hati padamu, sambutlah dengan hari lapang, dan siapa saja yang membencimu, layannilah. Kembalikanlah kepada Tuhan, kerana segala sesuatu yang datang kepadamu berasal daripadaNya.

22. Jika Akan Mulia Dengan Hidup Apa Adanya

Kubunuh sifat-sifta tamakku, maka tenanglah jiwaku. Jiwaku akan hina kalau aku tetap tamak. Kuhidupkan rasa puas yang telah lama mati, kerana dengan menghidupkannya harga diri dapat terjaga. Jika sifat rakus bersarang di hati seorang hamba, maka ia akan menjadi orang yang hina dina.

23. Diam Itu Lebih Baik

Tidak ada baiknya banyak bicara jika engkau telah mengetahui inti pembicaraannya. Bagi seseorang pemuda lebih baik diam daripada berbicara yang tidak pada tempatnya. Sebab, seseorang pemuda memiliki watak yang dapat dilihat dari raut mukanya.

24. Pahitnya Menjaga Kebaikan

Jangan engkau fikirkan kebaikan orang yang telah diberikan kepadamu. Pilihlah bahagian yang sesuai untukmu. Bersabarlah ! Sesungguhnya sabar itu perisai diri. Pemberian-pemberian orang lebih berat tanggunggannya di hati dibandingkan tusukan tombak.

25. Berpaling Dari Orang Bodoh

Berpalinglah dari orang-orang yang bodoh, kerana yang dikatakannya bermula dari kebodohannya. Tidak ada bahawa sungai Eufrat yang dalam itu, jika ada anjing yang menyeberanginya.

26. Mata Orang Yang Redha Itu Tumpul Terhadap Kesalahan

Mata orang yang redha seringkali tumpul terhadap semua keaiban. Tapi mata orang yang benci sering kali memusatkan kejelekan. Aku tidak takut kepada orang yang tidak takut kepadaku. Maka cintaku pun akan mendekat kepadanya. Dan jika cintanya menjauhi dariku, maka kita dapat hidup sendiri, apa lagi jika kita telah mati.

Perisai Kebal Untuk Menangkis Kejahatan Jin & Syaitan

Penulis : As-Syeikh Wahid Abd. Salam Bali
Penerbit : Nurulhas
Harga : RM29.90

perisai_kebal

Pelindung Jin Iblis & Syaitan
Al Fatihah / Ayatul Kursi / Surah 4 Qul

Pelindung Diri
At Taubah / Yunus 107 / Hud – 6 & 56 / Al Ankabut 60 / Fathir- 2/ Az Zummar-38

Pelindung Fitnah
Al Kahfi 1-10

Ayat Penyembuh
At Taubah 14/ Yunus-57/ An Nahl -59 / Al- Isra 82/ As Syu’ara 80 / As Fussilat 44

Ayat 5
Al Baqarah 246 / Al Imran 161/ An Nisaa 77 / Al Maidah 27 / Ar Raad 16

** Koleksi Peribadi Terapi Ruqyah

Nak ke Tak Nak

Kalau Hendak Seribu Daya Nak ke Tak Nak

Penulis: Dr HM Tuah

Nak Ke Tak Nak’ membawa satu kelainan dalam dunia motivasi tempatan. Jika sebelum ini Dr. Tuah lebih cenderung kepada fakta dan kajian, kali ini beliau memaparkan konsep lebih ringan dengan cara pengolahan yang santai.

nak-ke-tak-nakApa yang menariknya, kebanyakan bab berpaksikan kisah-kisah benar berteraskan teladan dan pengalaman yang boleh meningkatkan lagi tahap motivasi diri anda.

Selain itu, buku ini juga memberi peluang kepada individu untuk membina keyakinan diri dan kejayaan tanpa rasa takut untuk gagal. Gagal itu mungkin membuka peluang untuk kejayaan yang lebih besar.

Beduk Diketuk

Penulis: Ustaz Pahrol Mohd Juoi

beduk-diketukApabila beduk diketuk, tentulah ada yang rasa terkejut, tak senang malah ada kalanya ‘bingit’, namun sebaik menyedari untuk apa beduk itu diketuk. Kita akan mula memberi perhatian, mendengarnya dengan teliti dan bertindak selaras dengan mesej yang dibawanya.

Suara peringatan ada kalanya tidak perlu terlalu nyaring, namun cukup sekadar dapat didengar oleh telinga dan hati. Orang yang bijaksana akan lebih terkesan oleh bisikan berbanding jeritan. Nilai tambah dalam buku ini adalah ilustrasi yang penuh makna daripada saudara Nik Wafdi.

Ilustrasi mampu mengangkat mesej berbanding ratusan malah ribuan kata-kata. Dan kami yakin pembaca akan teruja oleh usikan nakal namun penuh makna daripada pelukis tersebut. Dengan ini bahagian otak kanan (ilustrasi) dan kiri (kata-kata) para pembaca akan diaktifkan secara optimum bagi memantapkan lagi kefahaman dan penghayatan.

*Koleksi Buku Peribadi

Usia Umpama Harta

1a003

Usia umpama harta, bukan banyaknya menjadi penghitungan tetapi keberkatannya.

Harta yang berkat, sedikit mencukupi, banyaknya boleh diagih-agihkan.

Begitulah usia yang berkat, Pendeknya Bermanafaat, Panjangnya melimpah kebaktian.

Jangan Main-Main

jangan-main-mainDr. Tuah menulis daripada pengalaman yang telah beliau lalui sepanjang kehidupan; dari era persekolahan hingga masa kini. Peristiwa itu berlaku pada dirinya sendiri mahu pun yang berlaku pada orang lain. Daya imaginasinya cukup tinggi. Beliau segera nampak dan menganalisa di sebalik apa yang berlaku. Apa hikmahnya? Apa motivasi yang boleh dipelajari? Kenapa Tuhan jadikan peristiwa itu? Apa manfaatnya untuk pembangunan diri sendiri?

Dalam siri ini beliau menulis tentang semangat, daya tahan ,daya juang, kecerdasan minda, membangun minda, kepimpinan, kesihatan, kesungguhan bekerja, kerjaya, keusahawanan, mencipta nama, pengurusan cemerlang, fahaman keagamaan, emosi, cinta, peranan hati, akhlak, belajar dari alam, psikologi, ketamadunan manusia, sejarah nabi, takdir, rezeki dan ajal.

Buku ini ditulis dengan menggunakan bahasa yang santai dan mudah difahami-semacam separa novel. Ditambah pula dengan lebih 220 illustrasi yang menarik.

* Koleksi Buku DR HM TUAH

Diari Musafir: Jangan Berhenti Berlari

Author: DR ZAHARUDDIN ABD RAHMAN
Price: RM35

Kejarlah redha dan pahala untuk kehidupan selepas kematian. Rancanglah dan fikirkan lah.
jangan-berhenti-berlari
Buku ini pembuka mata saya untuk mencari keredhaan Allah, dah mencari pahala sebanyak-banyaknya di dunia.

Profession Perguruan bagi Dr. Zaharuddin adalah terbaik bagi pandangan nya kerana kurang unsur syubaah dalam pekerjaan tersebut.

Antara intipati

Jauhi dari Riba
Jauhi perkara berunsur Syubahah
Jauhi mencampurkan urusan peribadi dan urusan kerja
Cari keredhaan Allah walaupun dimana anda berada

*Koleksi peribadi Terbaik

Syamail Muhammad S.A.W – Keperibadian Rasulullah

syamail+muhammadSYAMAIL MUHAMMAD S.A.W. : Keperibadian Rasulullah” merupakan satu karya terbaik mengenai keperibadian dan akhlak Rasulullah SAW.

Buku ini adalah karya Imam At-Tirmizi.

Karya ini singkat namun lengkap sehingga setiap orang yang membacanya seakan-akan menyaksikan langsung keindahan dan keagungan peribadi Rasulullah S.A.W. yang mulia itu. Buku ini menjadi ubat penawar rindu kepada sosok Nabi Muhammad SAW yang mulia yang dapat melembutkan hati yang keras serta menjadikan tegas kepada orang yg lemah.

Buku SYAMAIL MUHAMMAD SAW ini ialah himpunan hadis-hadis oleh Imam At-Tirmizi ; (seorang imam ahli hadis yang tidak diragukan kekuatan hujjah dan kualiti hadis-hadisnya) tentang semua aspek kehidupan dan sifat yang dimiliki oleh Rasulullah SAW.

Ini merangkumi 5 aspek kehidupan Rasulullah SAW iaitu :

1. FIZIKAL : Tanda kenabian, rambut, uban, celak, berbekam, pakaian, aksesori, cincin, kasut, sandal, pedang, baju besi, pelindung kepala, serban, sarung dan tempat idur.

2. PERILAKU : Cara berjalan, duduk, bersandar, bertopang, tidur, makan, jenis roti, lauk, gelas minuman dan buah-buahan.

3. IBADAH : Wudhu’, doa, wangi-wangian, solat Dhuha, solat sunat di rumah, puasa dan membaca Al-Qur’an.

4. PERHUBUNGAN & AKHLAK : Berbicara, ketawa, bergurau, bersyair, berbual, bersifat tawadhu’, rasa malu dan tangisan.

5. PENGHIDUPAN : Nama-nama Rasulullah SAW., penghidupan, usia, kewafatan, warisan dan mimpi melihat Rasulullah SAW

* Koleksi Peribadi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...